Na novou Scanii pro městys Kovářská přispěl stát i kraj, vůz hasičům vyrobila firma KOBIT – THZ
Jednotka dobrovolných hasičů městyse Kovářská dostala zcela novou cisternu Scania z produkce firmy KOBIT – THZ. Obci se podařilo uspět s žádostí o dotaci na pořízení techniky jak u hasičského záchranného sboru v rámci Fondu zábrany škod, tak u Ústeckého kraje, který na vůz za 9 014 500 korun včetně DPH přispěl částkou ve výši 1,5 milionu.
Slavnostní předání cisterny proběhlo v sobotu 14. října 2023 na náměstí, kromě zástupců okolních jednotek dorazili i hasičští kolegové z Německa.
Podvozek
Dvounápravové šasi řady XT má připojitelný pohon předních kol, osazeno je řadovým třináctilitrovým šestiválcem o výkonu 368 kW, převodovka je samozřejmě automatizovaná. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, obě nápravy jsou odpruženy listovými pery.
Šestimístná prodloužená kabina pro družstvo CP31 je klimatizovaná a nezávisle vytápěna, na jejím levém boku je zásuvka Rettbox-air pro sdružené připojení napájení a tlakového vzduchu.
Dýchací přístroje jsou uchyceny v opěradlech sedadel – s výjimkou strojníka, v pěti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny. V přední části je kamera pro sledování prostoru před automobilem, nechybí ani dobíjecí úchyty na detektory či termokameru.
Červenomodré výstražné zařízení je v kombinaci s červenou částí rampy na levé polovině automobilu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů výstražného zařízení je pro řidiče řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.
V přední části je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou silou 50 kN. Vedle něj je dálkově ovládaná lafetová proudnice PROTEK Style.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Nástavba je ve spodní části vybavena otevíratelnými stupačkami, jejich otevření je signalizováno v zorném poli řidiče.
Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích CAS umístěny v celé délce okapové lišty rolet LED zdroje bílého neoslňujícího světla.
Na obou bocích jsou LED stavoznaky signalizující aktuální množství hasiva v nádrži. Ta je vyrobena z nerezavějící oceli – pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení THZ 3000 se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Čerpadlo umožňuje i vysokotlaký provoz, popřípadě kombinovaný režim.
CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.
Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.
Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky, je jedna z antén Wi-Fi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.
Systém řízení požární nástavby má následující funkce:
- zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
- zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
- záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
- automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
- automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
- ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
- systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
- automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
- poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.
Požární nástavba je dále vybavena sérií elektronických řídicích jednotek (dále jen jednotky), umístěných na různých místech vozidla. Jednotky, včetně zadního grafického terminálu, jsou mezi sebou propojeny pomocí sběrnice CAN bus.
Mezi kabinou a nástavbou najdeme pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety. Jejich celkový světelný tok je 20 000 lumenů, stožár se dokáže automaticky složit do přepravní polohy a to i po odbrzdění parkovací brzdy.
Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách s víkem a odvětráním umístěných na střeše nástavby.
Hygienické prostředky (tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky) jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku