Neděle 24. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Scania podnikových hasičů Škody v Mladé Boleslavi se zrodila v KOBITu, ve vybavení nechybí Cobra

Firma KOBIT – THZ vyrobila pro Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Auto v Mladé Boleslavi novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi P500 s pohonem zadní nápravy a uzávěrkou zadního diferenciálu. Řadový šestiválec DC13 dosahuje výkonu 368 kW, převodovka je samozřejmě automatická a s retardérem. Obě nápravy jsou odpruženy vzduchem, což umožňuje měnit světlou výšku z kabiny řidiče v rozsahu –5 až +9 cm, brzdy jsou kotoučové.

Posádková kabina CP28L je čtyřdveřová, sedadla jsou ve dvou řadách orientována ve směru jízdy. V opěradlech hasičů a velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.

V zorném poli řidiče je displej zobrazující pohled na vozidlo z ptačí perspektivy, nechybí displej pro ovládání nástavby a displej infotainmentu. Velitel má k dispozici výjezdový tablet.

Na předním nárazníku je uchycen lanový naviják s jištěním proti přetížení a osvětlením, vedle něj je reproduktor nízkofrekvenční vibrační sirény zvukového výstražného zařízení.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem. Na obou bocích je trojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami. Kobinace nahoru výklopných dveří a v nich integrované roletky umožňuje přístup k ovládání čerpacího zařízení.

Cisterna uveze 2 500 litrů vody a 150 litrů pěnidla, zbývající množství hasiva signalizují horizontální LED stavoznaky v horní části obou boků nástavby.

Vyprošťovací zařízení Holmatro je ve vozidle bateriové – jedná se o produkty řady Pentheon, na akumulátory je provozován i přetlakový ventilátor Batfan.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla zapuštěná do okapnic na bocích a v zadní části vozu, mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se dvěma 24V LED světlomety.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu a je řízeno CAN sběrnicí. Doplněno je o pěnovým hasicí systém CAFS pro výrobu pěny pomocí stlačeného vzduchu.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  1. zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  2. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  3. signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  4. signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  5. zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  6. zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  7. automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  8. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  9. monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  10. funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  11. záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  12. automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  13. automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  14. ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  15. systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  16. automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  17. poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách na střeše nástavby.

Ve vybavení – jak je u vozidel pro škodovku zvykem – nechybí v automobilu systém CCS Cobra, konkrétně HLS 360. Zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zejména materiálů: zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo).

Cobra je napájena vodou z nádrže na vodu, pěnidlem z nádrže na pěnidlo a je mechanicky poháněna od pohonné soustavy podvozkové části cisterny. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 barů.

Sdílet