Plynový hasicí automobil pražských hasičů veze stovky kilogramů oxidu uhličitého i dva pojízdné práškové přístroje
Zářivě červený plynový hasicí automobil Iveco Daily pořídili pražští profesionální hasiči za 5 528 490 korun včetně DPH. Na financování se podílelo Hlavní město Praha, vůz nahradil havarovanou Avii.
Podvozek
Pro stavbu automobilu byl použit dvounápravový podvozek Iveco Daily 70C21HA8 – D70C. Kola zadní nápravy pohání vznětový řadový čtyřválec o výkonu 118 kW, osmistupňová převodovka HI-MATIC ZF je automatická. Nechybí uzávěrka diferenciálu.
Kabina je dvoumístná s automatickou klimatizací. Vybavena je vozidlovou analogovou radiostanicí a digitálním vozidlovým terminálem. Na flexibilním držáku u sedadla velitele je LED lampička, v jeho dosahu je výjezdový tablet.
Za čelním sklem najdeme kameru pro sledování prostoru před vozidlem. Ve dvou dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará inteligentní nabíjecí zařízení napájené z 230V zásuvky Rettbox na levém boku vozu.
Nástavba
Úložné prostory na bocích nástavby jsou přístupné roletkami s průběžnými madly, zadní část je přístupná jednodílnými dveřmi výklopnými směrem nahoru. Otevření úložných prostor je opticky signalizováno v zorném poli strojníka.
Vnitřní prostor je vybaven dvěma uzavíratelnými ventilačními otvory s nucenou ventilací na přední a zadní straně.
Všechny výsuvné a výklopné prvky, které přesahují půdorys vozu, jsou opatřeny retro reflexním červeno-bílým šrafováním pro zvýraznění.
Osvětlení prostoru okolo PLHA je zajištěno zdroji neoslňujícího bílého LED světla o svítivosti 1500 lm na bocích a zadní straně nástavby. Tato světla lze zapnout a vypnout z prostoru strojníka.
V nástavbě je uložena dvojice reflexních ochranných oděvů ISOTEMP 5000 pro speciální hašení, které lze použít až do teploty okolního prostředí 1000° C.
Hasicí technologie
V účelové nástavbě jsou dvě plynové hasicí technologie o celkové hmotnosti 630 kg CO₂.
Plynové hasicí zařízení TOTAL KA270 je uloženo vlevo, skládá se z 12 tlakových lahví umístěných v ocelové kleci s posuvnými lištami. Tlakový rozvod je opatřen kontrolním manometrem pro signalizaci případné netěsnosti v systému.
Tvarově stálá hadice o průměru DN16 je dlouhá 100 metrů, zakončena je rychlospojkou s ruční uzavíratelnou proudnicí s průtokem CO₂ 40 kg za minutu. Dalších 50 metrů hadice je k dispozici na pojízdném navijáku.
Stejné parametry – respektive délku hadic, průtok proudnice a pojízdný naviják – má hasicí zařízení TOTAL KA360 na pravé straně PLHA – liší se přídavnou trojicí tlakových lahví o celkové hmotnosti hasiva 90 kg, umístěny jsou rovněž v ocelové kleci s posuvnými lištami.
Součástí vybavení je i čtveřice hasicích přístrojů CO₂ s hasicí schopností 89B.
V prostoru technologie plynového hašení je umístěn teploměr, při překročení teploty 45 °C je iniciováno automatické sepnutí vestavěných elektrických ventilátorů.
Iveco má v nástavbě uloženy i dva pojízdné práškové hasicí přístroje s 10metrovou hadicí a 50 kilogramy nesmáčivého prášku – v jednom z nich je typ ABC, v druhém typ D.
Doplňuje je dvojice 6kg přenosných práškových hasicích přístrojů s hasicí schopností 34A, 183B, čtveřice přenosných pěnových hasicích přístrojů o objemu 6 litrů s hasicí schopností 43A, 233B, 75F a čtyři přenosné plynové hasicí přístroj s 6 kilogramy čistého hasiva s hasicí schopností 5A, 55B.
Rozměry vozu
Iveco je dlouhé 6 300 mm, vysoké 2 650 mm a široké 2 200 mm. Jeho přední nájezdový úhel je 22 °, světlá výška 220 mm.