Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Miloš je unikátní „vejda“ z Jankovic, Praga V3S z roku 63 prošla kompletní renovací a dostala novou nástavbu

Hasiči z Jankovic v okrese Uherské Hradiště v rámci rozsáhlé rekonstrukce vdechli nový život své cisternové automobilové stříkačce Praga V3S. Vůz z roku 1963 musí zvládat práci v lese a těžkém terénu, jméno Miloš dostala po místním zasloužilém hasiči.

Podvozek

Historie podvozku je poměrně známá – jedná se původně o vojenský třítunový speciál (odtud zkratka V3S) s pohonem všech kol, který vznikl v padesátých letech 20. století. Automobil je poháněn vzduchem chlazeným šestiválcovým motorem Tatra 912 o výkonu 77 kW. Mechanickou čtyřstupňovou převodovku doplňuje dvoustupňová redukce.

Kabina je dvoumístná, vznikla vývojem budky z Tatry 805, v původní verzi – tedy verzi z Jankovic – má výklopná čelní okna.

Přestavba

Kampaň na záchranu automobilu spustili hasiči z Jankovic v lednu 2021, sbírka na Startovači jim vynesla 270 tisíc korun. V dubnu našli dodavatele pro výrobu nerezové nádrže, nástavby a generální opravu – firmu Grizzly Fire Technic s.r.o.

O měsíc později už hasiči převáželi svou pragovku na místo opravy – cestou se zastavili v Kolíně pro nádrž z nerezavějící oceli, následně dorazili do Kařezu poblíž Rokycan do sídla společnosti.

Dlouhé měsíce probíhala intenzivní komunikace s dodavatelem v oblasti rozsahu úprav, hasiči postupně přidávali další požadavky a „vychytávky“ – například pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár, přední naviják apod.

Rozsah prací tak postupně narůstal – s tím ruku v ruce i termín předání a cena.

Pořádáním kulturních akcí, sběrem železa apod. během roku 2021 a 2022 hasiči získávali další peníze na srovnání rostoucího rozpočtu. Náklady na opravu a nástavbu se nakonec vyšplhaly na 580 000 Kč – a to pouze za materiál.

Generální dodavatel, tedy firma Grizzly Fire Technic, odpracoval na akci 2 450 hodin. Práci si firma neúčtovala, protože si tuto unikátní cisternu vzala na sebe jako referenční zakázku. Majitel firmy je hasič, který projektu na záchranu PV3S fandí. 80 % prací provedl pouze on sám. Náklady na práci ve výši přibližně 500 000 Kč tedy hasiči dostali jako sponzorský dar.

Při cestách do obce Kařez na konzultace s dodavatelem hasiči najeli 7 600 km, skoro jako z Jankovic do Pekingu. Jako dárky nebo univerzální platidlo rozdali 33 lahví slivovice.

Během opravy se objevily desítky nečekaných složitostí, protože se jednalo o zcela atypickou zakázku. Výzvou bylo například přesunout jednostupňové čerpadlo z původní přední části dozadu. Pět měsíců se čekalo na to, až se po COVIDu obnoví výroba zářivě červené fólie.

Ještě těsně před naložením hotového auta na přepravu do Jankovic na autě pracovali 2 lidé 52 hodin nonstop – tedy bez spánku.

Rekonstruovaná Praga V3S je akceschopná CAS, která skutečně pravuje v terénu. Má za sebou oheň, mnoho vyprošťování vozidel, likvidaci popadaných stromů, rozvodněný potok.

V nádrži uveze 3 000 litrů vody, přední a zadní naviják má tažnou sílu 10 tun. Pro rychlý zásah slouží 60metrová hadice na navijáku.

Sdílet