Pražští hasiči pořídili městskou cisternu Scania z rámcové smlouvy, vyrobila ji firma THT Polička
Společnost THT Polička dodala Hasičskému záchrannému sboru hlavního města Prahy cisternovou automobilovou stříkačku Scania pro městský provoz – vůz byl pořízen z rámcové smlouvy.
Podvozek
Scania je postavena na dvounápravovém podvozku P440 B4×2NB o rozvoru 4 350 mm s prodlouženou a zvýšenou kabinou CP 31N. Samozřejmostí je zářivě červený barevný odstín RAL 3024.
Nápravy jsou vybaveny pneumatickým odpružením s nastavitelnou světlou výškou podvozku v rozsahu +150 mm a –50 mm od základního nastavení s ovládáním z místa řidiče. Systém umožňuje změnu světlé výšky i za jízdy.
Obě nápravy jsou osazeny příčným torzním stabilizátorem, zadní je vybavena uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby.
O pohon se postará řadový šestiválec DC13 o výkonu 324 kW se šestistupňovou automatickou převodovkou. Součástí pohonného ústrojí je hydrodynamický retardér.
S ohledem na nasazení v hustém městském provozu a bezpečnost posádky je použit podvozek s kotoučovými brzdami na obou nápravách.
Šestimístná kabina je vybavena nezávislým vytápěním a klimatizací. Pod zadní řadou sedadel jsou úložné prostory přístupné z vnější části vozu a zvednutím sedáků. V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční svítilny.
Nechybí ani airbagy a to pro obě řady sedadel.
Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři náhradní tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele.
Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně a je možné jej přepínat z bílé na jinou barvu světla s nižší intenzitou. Kabina osádky je vybavena LED osvětlením všech nástupních prostor.
Přední část Scanie je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem podle s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN.
Na držácích bočních zpětných zrcátek jsou LED světlomety pro osvětlení bezprostředního okolí vozu.
Červenomodré výstražné zařízení je zde v konfiguraci vyzařující červené i modré světlo na obou stranách automobilu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno také tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele. V dosahu sedadla velitele je umístěno také samostatné tlačítko HORN.
Zvuková část zvláštního výstražného zařízení umožňuje po aktivaci tlačítkem v dosahu sedadla velitele spuštění nízkofrekvenční sirény.
Kamerový systém
Cisterna je vybavena kamerovým systémem obsahujícím:
- záznamový rekordér vybavený:
- SSD diskem o kapacitě nejméně 128 GB,
- ukládáním záznamu nejméně ze 4 kamer ve full HD rozlišení,
- záznamem zvuku z externího mikrofonu,
- promítnutím informace o zapnuté světelné části zvláštního výstražného zařízení a o použití provozní brzdy do nahrávaného videozáznamu,
- WIFI,
- GPS,
- panic tlačítkem umístěným v dosahu sedadla velitele,
- uzamykatelným přístupem k paměťovému médiu,
- možností nahrávání ve smyčce,
- přední kameru sledující provoz před CAS,
- zadní vnější kameru sledující provoz za CAS,
- vnitřní kameru sledující prostor řidiče a přístrojovou desku CAS,
- parametry kamer: rozlišení nejméně 1920×1080p, úhel záběru nejméně 110°, noční vidění, vnější kamery krytí nejméně IP 65,
- mikrofon,
- kabeláž pro propojení kamer a mikrofonu s rekordérem.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skelnými vlákny. Účelová nástavba není vybavena stupačkami ani jinými plochami nebo karosářskými prvky, které lze jako stupačku použít a je konstruována tak, aby veškeré požární příslušenství bylo možné vyjímat a vkládat ze země.
Pravý střední úložný prostor je oddělen od ostatních úložných prostor. Spodní část prostoru pro požární čerpadlo je zakrytována, proti víření nečistot za jízdy.
Nádrže jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skelnými vlákny a tvoří s karosérií účelové nástavby jeden celek, pojmou 3 000 litrů vody a 200 litrů pěnidla.
V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz.
Výtlačná a plnící hrdla jsou vyvedena pod zadní roletové schrány, mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.
Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7”, umístěného v kabině řidiče.
Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky, je jedna z antén wifi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.
Systém řízení požární nástavby má následující funkce:
- zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
- zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
- záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
- automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
- automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
- ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
- systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
- automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
- poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby a
- START/STOP motoru elektrocentrály.
Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.
Elektronická regulace má plynule volitelný rozsah přiměšování se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou zvolených hodnot procenta přimísení do paměti.
Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla a je zobrazováno na displeji elektronické jednotky.
CAS je v prostoru pravé přední schrány vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země se čtyřmi LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy.