Město Chodov pořídilo pro svou hasičskou jednotku zcela nové zásahové vozidlo Scania
Město Chodov pořídilo, v rámci dlouhodobé koncepce ve vztahu k aktuálním potřebám a nárokům, pro svoji hasičskou jednotku zcela nové zásahové vozidlo. Tím je moderní vůz, který vzešel z výběrového řízení, specifikovaího dle nejmodernějších trendů podle typů zásahů.
Jedná se o automobil CAS 20/4000/240 – S2Z Scania, typ P500XT B4X4, CP31L.
Podvozek
Dvounápravové šasi P500 XT se stálým pohonem 4×4 je poháněné řadovým šestiválcem DC13 146 o výkonu 368 kW splňujícím emisní normu Euro 5.
Scania je vybavena 12rychlostní převodovkou Opticruise G33M s retardérem. Rozměrově je vozidlo dlouhé 8 380 mm, široké 2 550 mm a vysoké 3 300 mm. Zadní náprava je odpružena vzdchovými měchy, které umožňují úpravu světlé výšky vozidla v rozsahu –90mm až + 150 mm.
Vozidlo je osazeno největší dodávanou kabinou Scania CrewCab CP31L. Na obou předních sloupcích jsou v zorném poli řidiče umístěny LED diody pro hlídání mrtvého úhlu.
Napravo pod zpětným zrcátkem je kamera pro hlídání mrtvého úhlu a lepší orientaci strojníka v úzkém profilu ulic, obraz z kamery je zobrazován v 7" displeji rádia. Na displeji je rovněž promítán obraz z couvací kamery, kterou lze zpustit i při jízdě vpřed.
Sedadlo strojníka je vybaveno vzduchovým odpružením s možností nastavení výšky a tuhosti odpružení. Za sedadlem je umístěn vývod vzduchu s ofukovací pistolí a dálkové ovládání na úpravu světlé výšky vozidla.
Velitel má v zorném poli umístěné tzv. hnízdo, ve kterém je umístěna svítilna a komunikační prvky – digitální terminál Matra TPH700, analogová radiostanice Mototrbo DP4801e, mobilní telefon a tablet se softwarem GINA. Tablet je uchycen v otočném držáku a je možné jej obsluhovat i z místa strojníka.
Opěradla sedadel velitele a osádky jsou uzpůsobeny pro integrované umístění dýchací techniky. Kabina osádky je dále vybavena klimatizací a nezávislým topením, nezávislé topení je umístěno i v prostoru čerpadla.
Na levém B sloupku je umístěna zásuvka na 230 V napájená z měniče napětí. Vhodná je pro dobíjení prostředků jako je termokamera nebo nářadí Milwaukee a podobně.
Pod „přebalovacím pultem“ je umístěno výsuvné plato s aretací, jedná se celkem o 7 šuplíků pro umístění drobných technických prostředků (detekce, vyváděcí masky, opasky, hygienické prostředky a další), dále se zde nachází prostor pro zdravotnický batoh a přístroj AED.
Nástavba
Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Vůz uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Levá přední schrána je vybavena velkým výsuvným platem s kompletní sadou hydraulického vyprošťovacího zařízení Holmatro s motorovou jednotkou řady SR 20 v jednohadicovém systému pro každý vyprošťovací nástroj zvlášť.
Součástí je střihač pedálů, rozpěrný válec, ale i stabilizační podpěry, klíny a bloky. Výsuvné plato je dále vybaveno výsuvným pultem s aretací pro možnost očisty nástrojů po použití např. na kafe při dlouhodobém zásahu.
Schrána je dále vybavena sorpčními prostředky, akumulátorovými nástroji Milwaukee, popruhy, uzavíračem potrubí a různými druhy ucpávek.
Hydraulické nástroje na levé straně jsou místní zvláštnost oproti vzoru HZS, hasičům z Chodova jde o rychlejší přístup strojníka k agregátu a přípravě HVZ pro použití.
Levá střední schrána je vybavena prostředky pro vnikání do uzavřených prostor RESCOP W a RESCOP D, dopravními kužely, světelnými puky a LED refletory Milwaukee. Dále se zde nachází na výklopných platech nehodová clona, skládací nosítka, omyvatelná vakuová matrace a transportní plachta – tzv. vorvaň.
Levá zadní schrána je vybavena prioritně na požáry. Na výsuvném platu jsou zde umístěny armatury. Dále se ve schráně nachází hasicí přístroje S5 a PG6, hadice B75 a C52 v kotoučích, hadicové koše a přepravky se smáčedlem PYROCOOL a hasícím zádovým vakem.
Zadní schrána je osazena požárním čerpadlem THT PKA 2000 – 250 poháněném od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Nad čerpadlem se nachází výsuvné plato s plovoucím čerpadlem Niagara 2.
Pravá zadní schrána je osazena navijákem s tvarově stálou luminiscenční hadicí Chicago a kombinovanou proudnicí AWG. V této skříni mimo jiné najdeme výsuvné plato s hygienickým koutkem (dávkovač mýdla a desinfekce, papírové utěrky, 10litrový kanystr s čistou vodou a zrcadlo). Dále se zde nachází armatury, taška s D-programem, koše na hadice D25 a ponorné čerpadlo.
Pravá střední schrána je vybavena ochrannými prostředky pro práci ve vodě, obleky SRŠEŇ, náhradním oblečením a prostředky pro dekontaminaci. Dále je zde umístěno příslušenství k vysavači na hmyz, elektrické prodlužovačky a akumulátorové světlomety Milwaukee.
Pravá přední schrána je osazena výsuvným platem s elektrocentrálou a přetlakovým ventilátorem. Nad výsuvným platem je umístěn výsuvný pult s aretací pro očistu prostředků. Dále se zde nachází řetězová motorová pila, motorová rozbrušovací pila a vysavač hmyzu. V této schráně je umístěn měnič napětí pro připojení stožáru a ovládání teleskopického stožáru.
Horní plošina je osazena podélnou a příčnou hliníkovou bednou, nastavovacími žebříky, tubusem na kominické pruty a přejezdovými můstky. V podélné bedně jsou umístěny savice, sací koš, monitor, hydrantový nástavec, pěnotvorné proudnice a skládací vanová nosítka. V příčné bedně je umístěn skládací kolejový vozík NKV 01 a 02, ženijní nářadí a sorbční prostředky.
V prostoru mezi kabinou a nástavbou se nachází teleskopický stožár se svítivostí 50 000 lumenů. Hlavice je ovládána dálkovým ovladačem.
Přední a zadní schrány jsou vybaveny výklopnými stupínky pro snazší dosah na prostředky umístěné v horních částech nadstavby, slouží rovněž jako stupínek pro prcky a nebo sedačka pro znavené hasiče.
Přední schrány a pravá zadní schrána jsou dále vybaveny vývodem vzduchu a ofukovacími pistolemi.
Světelné a zvukové výstražné zařízení
Zajímavostí je, že se jedná o první vozidlo CAS od společnosti THT, které je vybaveno výstražným světelným a zvukovým zařízením značky Whelen s nízkofrekvenční sirénou Howler. Ovládáni VRZ je umístěno na středovém tunelu v dosahu strojníka i velitele. Dva 100W reproduktory pro VRZ jsou umístěny na hrazdě na stínítku kabiny a další dva přídavné reproduktory pro nízkofrekvenční sirénu Howler jsou skrytě umístěny u podvozku.
Hlavní majáková rampa je ve dvoubarevném provedení červeno-modrá a největší možné délky 1830 mm s bočním přísvitem.
Maska vozidla je osazena jedním párem červených LED světel a jedním párem modrých LED světel, na bocích vozidla je vždy jeden pár doplňkových LED světel a jedno hlavní LED světlo, v zadní části jsou umístěné rohové LED moduly a jeden pár LED světel pod čerpadlem.
Doplňková světla na masce a pod čerpadlem je možné dle potřeby vypnout. Na vrchu zadní části vozidla se nachází led sváděcí oranžová alej, kterou lze ovládat z kabiny i z prostoru u čerpadla.
Cena vozu
Vozidlo pořídilo město Chodov včetně výbavy za částku 11,5 milionů Kč. Z toho činí dotace Karlovarského kraje 1,5 milionu Kč a část byla financována z odprodeje starší CAS za cenu 3,9 milionů Kč.
Dne 13. března proběhlo slavnostní předání vozidla do služeb chodovských hasičů. U jednotky probíhá seznamovací školení a výcvik, kondiční jízdy a po splnění všech požadavků bude vozidlo zařazeno do výjezdu.
Foto: hasičovo.cz, Michal Bernášek