Scania hasičů z psárecké části Dolní Jirčany má zkrácený rozvor, cisternu dodala firma KOBIT – THZ
Jednotka sboru dobrovolných hasičů z Dolních Jirčan disponuje novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce slatiňanského výrobce KOBIT – THZ. Obec Psáry za nový vůz zaplatila 9 117 350 korun včetně DPH.
Podvozek
Pro stavbu automobilu bylo použito šasi o méně obvyklém rozvoru – Scania má mezi nápravami pouhých 4 150 mm. Cílem hasičů při přípravě zadávacího řízení bylo získat o něco obratnější automobil jak do městského provozu, tak do chatových oblastí v hasebním obvodu.
Přední náprava je odpružena listovými pery, zadní vzduchem. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pohon předních kol je připojitelný.
O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec o výkonu 324 kW a automatizovaná 12stupňová převodovka s retardérem R3500. Motor splňuje emisní normu Euro 5, převodovka ve verzi bez spojkového pedálu je vybavena systémem Opticruise s volbou jízdních režimů.
O vyhřívání kabiny se stará nezávislé 3kW vytápění voda-vzduch, klimatizace je automatická. Inteligentní dobíjecí zařízení je k síti připojeno pomocí zásuvky Rettbox-air, která zároveň zajišťuje doplňování tlakového vzduchu.
Spojení je zajištěno dvojící vozidlových radiostanic – kromě analogové ve voze najdeme i digitální terminál. Ruční radiostanice a ruční svítilny jsou umístěny v dobíjecích úchytech. Velitel má k dispozici výjezdový tablet, prostor před automobilem snímá kamera za čelním sklem.
Náhradní tlakové láhve k dýchacím přístrojům najdeme mezi zadními opěradly. Osvětlení zadní řady sedadel lze regulovat v režimu den a noc.
V přední části je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch se šnekovou převodovkou a tažnou silou 50 kN a jištením proti přetížení. Vedle něj je nízkofrekvenční vibrační siréna.
Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace v nejvyšší možné konfiguraci – červenou a modrou barvu tedy vyzařuje na obou polovinách vozu.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Na střeše najdeme přípojný bod pro lafetovou proudnici.
Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, samozřejmostí je možnost vysokotlakého či kombinovaného provozu.
Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli, pojme 3 000 litrů vody a 180 litrů pěnidla.
Osvětlovací stožár s 24V LED světlomety lze vysunout až do výše 5 metrů nad úrovní terénu. Jeho celkový světelný tok je 30 lumenů, napájen je z podvozkové soustavy vozu. Bezprostřední okolí Scanie osvětlují LED světla v okapnicích na obou bocích a v zadní části nástavby.
Rozměry automobilu
Scania je i s navijákem dlouhá 8 100 mm, široká je 2 550 mm a vysoká 3 150 mm. Vnější stopový průměr zatáčení vozu je 19 metrů, nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou shodně 23 °. Světlá výška pod nápravou je 230 mm.