Elektrická cisterna od Rosenbauera se ukázala v Ostravě, firma Požární bezpečnost revoluční vůz představuje v rámci RT Tour
Revoluční elektrická cisternová automobilová stříkačka od firmy Rosenbauer, kterou jsme vám jako první v Česku představili právě na stránkách portálu POŽÁRY.cz, se v rámci RT Tour ukázala v Brně i Ostravě, kam ji dovezl výhradní zástupce výrobce v České republice – firma Požární bezpečnost.
Elektrické automobily Rosenbauer RT, respektive RTX, slouží u hasičů po celém světě už v desítkách kusů, nejznámějším uživatelem jsou hasiči z Berlína, kteří vůz do služby zařadili jako první, najdeme je ve Vídní i v dalekém Los Angeles.
Range extender
Elektromobil s posádkovou kabinou je pro dlouhotrvající zásahy vybaven „range extenderem“, což v řeči výrobce znamená záložní agregát se spalovacím motorem. Třílitrový šestiválec od BMW dokáže vozidlu dodat dostatek energie pro dosažení jmenovitého výkonu čerpací jednotky a rovněž umí dobíjet akumulátory.
Palivová nádrž má objem 90 litrů, motor se spíná automaticky při poklesu stavu akumulátoru pod 20 %, systém umožňuje i ruční spuštění.
Na podvozkové akumulátory lze bez zásahu spalovacího agregátu přibližně buď 1,5 hodiny jet nebo 1,5 hodiny provádět zásah.
Podvozek
Podvozek disponuje pohonem všech kol a díky pneumatickému odpružení i možností změny světlé výšky na 175, 250, 350 nebo 470 mm. Zadní náprava je řiditelná a umožňuje i krabí chod, automaticky se natáčí do rychlosti 25 km/h.
Kapacita akumulátoru v podvozku je 132 kWh, dva elektromotory slouží k pohonu kol, třetí k pohonu požárního čerpadla.
Kabina je jednoprostorová, sedadla řidiče i velitele lze otočit o 180 °. Vůz byl představen v konfiguraci se sedadly pro osádku bokem ke směru jízdy. Rosenbauer toto řešení na základě svých výzkumů považuje za nejbezpečnější ve vztahu k nejběžnějším hasičským nehodám – nárazům z boku v křižovatkách. V Česku taková konfigurace ale – jak jistě víte – není podle předpisu možná.
Kamery na střeše automobilu monitorují situaci kolem vozidla, kamery a displeje zajišťují i funkci bočních zpětných zrcátek, což usnadňuje eliminaci mrtvých úhlů.
Na předním nárazníku je jeden z výtlaků požárního čerpadla – slouží například pro bojová rozvinutí v úzkých prostorech a nebo na dálnici, kdy hasiče zasahující vpředu cisterna bezpečně odděluje od provozu.
Nástavba
Nástavba je samonosná z profilů ze slitin lehkých kovů doplněná plastovými komponenty. Jednotlivé schrány pro příslušenství jsou kryty hliníkovými roletkami. Stav hasiva v nádrži signalizují LED světla na obou bocích za předními dveřmi.
Vůz dokáže posloužit i jako elektrocentrála – umí dodávat energii spotřebičům s odběrem až 18 kW.
Čerpací zařízení Rosenbauer N25 je nízkotlaké, jeho výkon je 2 500 litrů za minutu při sací výšce 1,5 metru. Celá nástavba je řízena přes sběrnici a Logic Control System – ovládá se na 17" tabletu v kabině automobilu. Čerpací zařízení je ovládáno z postranních panelů na obou bocích tak, aby strojník mohl obsluhovat automobil ze strany, ze které je veden zásah.
Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED lišty po celém obvodu, osvětlena jsou i madla, schody a další prvky, na které je třeba reagovat za snížené viditelnosti. LED lišty fungují ve dvou režimech – osvětlení bezprostředního okolí vozu a osvětlení místa zásahu, při kterém se ke slovu dostávají horní dvě řady světel s širším úhlem.
Modrá světla jsou umístěna v horních rozích automobilu, opticky je spojuje modrá LED lišta na obou bocích. Nechybí oranžová sváděcí alej v podobě LED panelu.