Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Elektrická cisterna od Rosenbauera se ukázala v Ostravě, firma Požární bezpečnost revoluční vůz představuje v rámci RT Tour

Revoluční elektrická cisternová automobilová stříkačka od firmy Rosenbauer, kterou jsme vám jako první v Česku představili právě na stránkách portálu POŽÁRY.cz, se v rámci RT Tour ukázala v Brně i Ostravě, kam ji dovezl výhradní zástupce výrobce v České republice – firma Požární bezpečnost.

Elektrické automobily Rosenbauer RT, respektive RTX, slouží u hasičů po celém světě už v desítkách kusů, nejznámějším uživatelem jsou hasiči z Berlína, kteří vůz do služby zařadili jako první, najdeme je ve Vídní i v dalekém Los Angeles.

Range extender

Elektromobil s posádkovou kabinou je pro dlouhotrvající zásahy vybaven „range extenderem“, což v řeči výrobce znamená záložní agregát se spalovacím motorem. Třílitrový šestiválec od BMW dokáže vozidlu dodat dostatek energie pro dosažení jmenovitého výkonu čerpací jednotky a rovněž umí dobíjet akumulátory.

Palivová nádrž má objem 90 litrů, motor se spíná automaticky při poklesu stavu akumulátoru pod 20 %, systém umožňuje i ruční spuštění.

Na podvozkové akumulátory lze bez zásahu spalovacího agregátu přibližně buď 1,5 hodiny jet nebo 1,5 hodiny provádět zásah.

Přečtěte siRosenbauer přivezl na veletrh Interschutz celou modelovou řadu elektrických vozidel, ve světové premiéře představil i elektroPanthera

Podvozek

Podvozek disponuje pohonem všech kol a díky pneumatickému odpružení i možností změny světlé výšky na 175, 250, 350 nebo 470 mm. Zadní náprava je řiditelná a umožňuje i krabí chod, automaticky se natáčí do rychlosti 25 km/h.

Kapacita akumulátoru v podvozku je 132 kWh, dva elektromotory slouží k pohonu kol, třetí k pohonu požárního čerpadla.

Kabina je jednoprostorová, sedadla řidiče i velitele lze otočit o 180 °. Vůz byl představen v konfiguraci se sedadly pro osádku bokem ke směru jízdy. Rosenbauer toto řešení na základě svých výzkumů považuje za nejbezpečnější ve vztahu k nejběžnějším hasičským nehodám – nárazům z boku v křižovatkách. V Česku taková konfigurace ale – jak jistě víte – není podle předpisu možná.

Kamery na střeše automobilu monitorují situaci kolem vozidla, kamery a displeje zajišťují i funkci bočních zpětných zrcátek, což usnadňuje eliminaci mrtvých úhlů.

Na předním nárazníku je jeden z výtlaků požárního čerpadla – slouží například pro bojová rozvinutí v úzkých prostorech a nebo na dálnici, kdy hasiče zasahující vpředu cisterna bezpečně odděluje od provozu.

Přečtěte siVídeň následuje kolegy z Berlína, profesionální hasiči rakouského hlavního města pořídili prvosledové zásahové elektromobily

Nástavba

Nástavba je samonosná z profilů ze slitin lehkých kovů doplněná plastovými komponenty. Jednotlivé schrány pro příslušenství jsou kryty hliníkovými roletkami. Stav hasiva v nádrži signalizují LED světla na obou bocích za předními dveřmi.

Vůz dokáže posloužit i jako elektrocentrála – umí dodávat energii spotřebičům s odběrem až 18 kW.

Čerpací zařízení Rosenbauer N25 je nízkotlaké, jeho výkon je 2 500 litrů za minutu při sací výšce 1,5 metru. Celá nástavba je řízena přes sběrnici a Logic Control System – ovládá se na 17" tabletu v kabině automobilu. Čerpací zařízení je ovládáno z postranních panelů na obou bocích tak, aby strojník mohl obsluhovat automobil ze strany, ze které je veden zásah.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED lišty po celém obvodu, osvětlena jsou i madla, schody a další prvky, na které je třeba reagovat za snížené viditelnosti. LED lišty fungují ve dvou režimech – osvětlení bezprostředního okolí vozu a osvětlení místa zásahu, při kterém se ke slovu dostávají horní dvě řady světel s širším úhlem.

Modrá světla jsou umístěna v horních rozích automobilu, opticky je spojuje modrá LED lišta na obou bocích. Nechybí oranžová sváděcí alej v podobě LED panelu.

Sdílet