Sobota 28. září 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Správa Národního parku České Švýcarsko připravila pro hasiče unikátní mapové podklady, obsahují i cesty pro těžkou techniku

Správa Národního parku České Švýcarsko pro letošní rok připravila několik protipožárních opatření, která by měla zásadně zefektivnit případný zásah jednotek požární ochrany.

Ještě před hlavní sezónou zvýšeného rizika požárů v přírodním prostředí se setkala s veliteli všech jednotek v I. stupni poplachového plánu.

Vzhledem k vývoji počasí, které se ještě v zimním období blížilo spíše počasí, na jaké jsme zvyklí ke konci jara, nebylo na co čekat. Konec března byl v podstatě pro všechny nejzazší termín pro schůzku.

Hlavním tématem bylo představení zcela ojedinělého mapového podkladu, který nemá doposud v ČR obdobu. Jedním z hlavních problémů, a to nejen při historicky největším lesním požáru v okolí Hřenska v roce 2022, byla a je složitost a extrémní členitost trénu.

Jednotky mnohdy neměly jistotu, jakou cestou se dostat na místo určení a zda budou mít možnost se z úzké cesty vůbec vrátit. Pro strojníky hasičské techniky extrémní situace, která nikoho nenechávala klidným.

Jakákoli podpora navigací, včetně mobilních aplikací, je mezi skalami nespolehlivá. V přírodním prostředí je současně naprostá většina cest bez jakéhokoli označení.

Na vyřešení tohoto problému pracoval Ing. Radek Tekeljak ze správy parku, který vytvořil naprosto unikátní mapový podklad. Ve spolupráci s HZS Ústeckého kraje, zejména pak územním odborem Děčín, pod vedením ředitele plk. Ing. Boleslava Langa, se podařilo připravit zcela jedinečný systém.

V mapovém díle jsou vyobrazeny trasy pro těžkou techniku, dopravní automobily a cesty pro případný zásah čtyřkolek. Navíc se podařilo nastavit mapovou vrstvu, kde je vyobrazena v podstatě jakákoli, třeba i historická či dávno zaniklá cesta či pěšina.

Ale v případě zásahu je tak naznačeno, kudy mohou hasičské jednotky zasahovat nebo volit ústupové trasy tak, aby se nedostaly do nebezpečí, které zdejší terén přináší – zejména na vysoké skalní bloky nebo do zcela uzavřené strže.

Každá cesta pro techniku má v aplikaci své unikátní číslo. Na cestě je vyznačeno každé místo, odkud je možné vést zásah, ustavit techniku a v jakém počtu. Dalším důležitým prvkem bylo označení možností pro otočení cisteren.

Pro rychlou a maximálně efektivní kyvadlovou dopravu byla celá cestní síť uvedena do jednosměrného provozu, jelikož v národním parku jsou i několikakilo­metrové cesty, které možnost otočení neposkytují. Situace, kdy by se dvě cisterny jedoucí proti sobě setkaly, děsila naprosto každého. Navrženým řešením by se tato situace neměla přihodit.

Veškerá popsaná práce se odehrává pod taktovkou preventisty Jaroslava Hocka. Ten nastoupil do správy národního parku na nově vytvořenou pozici preventisty požární ochrany. Vedení správy národního parku si plně uvědomilo silnou potřebu vytvoření takové pracovní pozice.

Pan Hocko nyní zúročuje zkušenosti, které získal v předchozím zaměstnání, neboť bezmála 20 let sloužil ve výjezdové jednotce Hasičského záchranného sboru v nedalekém Varnsdorfu. Na celém projektu je asi nejzásadnější, že aplikace může být přes odkaz poslána do jakéhokoli mobilního telefonu a umí pracovat off-line.

Navíc uživatel vidí stále svou pozici přes GPS, která i mezi skalními věžemi funguje s velkou přesností v řádu metrů. Samozřejmostí je vyznačení vodních zdrojů, kterých je v daném území velmi málo.


Les žije a vzhledem k poměrně dramatickým změnám v celém přírodním prostředí je každá z cest minimálně jednou měsíčně zkontrolována. Každý problém je nahlášen odpovědným osobám a je okamžitě přistoupeno k jeho řešení.

V případě potřeby je rovněž okamžitě aktualizována i mapová aplikace. V současné době se intenzivně pracuje na přenosu veškerých dat, jak pro všechny typy informačních systémů HZS, tak i pro JSDHO.

Doufáme a zbožným přáním je, aby praktické používání tohoto projektu nebylo nikdy potřeba . Ale pokud se cokoli stane a vznikne potřeba zásahu hasičských jednotek, rozhodně přijatá opatření pomohou jednotkám IZS dostat se na místo určení včas a hlavně bezpečně zpátky.

Sdílet