Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Pardubicích se srazil rychlík s nákladním vlakem, čtyři lidé nehodu nepřežili

K železniční nehodě do Pardubic (poblíž nové zastávky Pardubice) vyjížděly profesionální a dobrovolné jednotky požární ochrany 5. června ve 22.55 hodin na hlavní koridor Pardubice – Česká Třebová. Došlo zde ke střetu mezinárodního rychlíku s nákladním vlakem. Dále na místě zasahovali policisté a Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje.

Hasiči z okresu Pardubice, Chrudim a sousedního Hradce Králové i hasiči Správy železnic ihned započali s vyprošťováním raněných osob.

V provozu bylo několik hydraulických vyprošťovacích zařízení, kterým si hasiči vytvářeli prostor k samotnému vyproštění zraněných osob. Zraněné osoby byly tříděny dle metody START.

V rychlíku cestovalo kolem 380 osob. Nákladní vlak převážel ve vagonech karbid vápenatý, ale naštěstí první dva vagony byly prázdné, tedy nedošlo k úniku nebezpečné látky.

Na místě události byly evakuační autobusy z HZS Pardubického kraje a HZS Královéhradeckého kraje. Spolupracovali jsme i s Dopravním podnikem města Pardubice při přepravě nezraněných osob. Ty byly převáženy na hlavní nádraží v Pardubicích.

Tým psychologů z řad HZS a Policie ČR poskytoval na místě, ale poté i na hlavním nádraží, kam byly přepravovány nezraněné osoby, první psychickou pomoc. Dětem byly předány pro zmírnění situace z prožité nepříjemné události plyšové hračky dráčci Záchranáčci.

U železniční nehody byly potvrzeny 4 osoby, které nehodu nepřežily. Dále bylo 22 osob transportováno do nemocnic v Pardubicích, Chrudimi i Hradce Králové.

Podle zjištění Drážní inspekce na místě mimořádné události minul vlak Ex 1021 návěstidlo v poloze zakazující jízdu a vjel do postavené vlakové cesty pro nákladní vlak. Zda se jednalo o technickou závadu, o lidskou chybu či o kombinaci obou faktorů, je předmětem podrobného šetření a konkrétní závěry není možné předjímat.

Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců.

Zásah byl Hasičským záchranným sborem ukončen ve 2.13 hodin a předán hasičům ze Správy železnic, kteří budou pokračovat v likvidačních pracích.

Vyšetřování příčin železniční nehody bude pokračovat i v ranních hodinách a dalších dnech.

Hasiči Správy železnic druhý den pracují na vyproštění zdemolovaných vlaků. Na místě je nehodový vlak, 2 lokotraktory, které budou roztrhávat vagón od lokomotivy a plošinové vozy určené k přeložení kontejnerů, na místo události najíždí také další jeřáb. Práce budou pokračovat i během čtvrtečního večera a noci. Mezi 22:20 a 5. hodinou ranní bude provoz na koridoru zcela zastaven.

Foto: Michal Fanta – HZS ČR a HZS Pardubického kraje
Vendula Horáková
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje
Sdílet