Scania Czech Republic slaví 30 let. V Česku prodala přes 24 000 vozidel
Před více než třiceti lety, 23. května 1994, byla do obchodního rejstříku zapsána společnost Scania Czech Republic s.r.o. jako dceřiná firma a oficiální zastoupení švédského výrobce těžkých nákladních vozidel, autobusových podvozků a průmyslových motorů.
Zatímco v roce 1994 a 1995 Scania v Česku registrovala nejvýše desítky kusů nákladních vozidel, za první čtyři měsíce roku 2024 je s 520 kusy dvojkou v segmentu těžkých nákladních vozidel N3. Do konce roku 2023 prodala Scania v Česku přes 24 000 vozidel.
Z naftových aut s manuálem k automatům, alternativním palivům a elektromobilitě. Počet zaměstnanců se rozrostl z 21 na dnešních více než 350. Od jednoho servisního střediska ke komplexní síti 18 servisů rozmístěných od Chebu až po Třanovice u Českého Těšína. Většina z nich je otevřená sedm dní v týdnu. Unikátní síť kombinuje přímo vlastněné a nezávislé autorizované servisy.
Scania Czech Republic s.r.o. v roce 1994 navazovala na působení nezávislého importéra společnosti STM, která Scanie do Česka dovážela od roku 1992. Ještě před tím si první zákazníci vyzvedávali vozidla přímo v centrále v Södertälje u Stockholmu.
Začátky byly skromné: firma měla 21 zaměstnanců a vlastnila jediný servis v pražských Stodůlkách, který obsluhoval celou republiku. Až později přibyly další nezávislé autorizované i ty přímo vlastněné společností Scania, která je dnes součástí skupiny Traton začleněné do koncernu VW Group.
Od roku 1994 do konce roku 2023 záznamy společnosti evidují přes 24 000 prodaných vozidel. Mezi první zákazníky patřily společnosti Miroslav Mikel – Autodoprava, ARKE-Jiří Rambousek s.r.o. nebo ČSAD Kroměříž a.s. Největším zákazníkem je dnes firma HOPI Holding a.s., která jen v Česku odebrala na 900 vozidel Scania. Od ledna do dubna 2024 se Scania stala dvojkou na českém trhu v segmentu N3 s 520 registrovanými vozidly.
Silný produkt a bohatá nabídka
Jako prémiový výrobce nákladních automobilů jsme se vždy mohli spolehnout na skvělý produkt. Za 30 let jsme prodávali čtyři generace nákladních vozidel, která získala pětkrát titul International Truck of the Year, kromě toho jsou naše vozidla také devítinásobnými nositeli ocenění Green Truck pro nejefektivnější vozidlo pro dálkovou dopravu,
připomíná Viktor Šafář, ředitel dealerství Čechy, který ve Scanii působí již od roku 1994 a do firmy přešel ze zmíněné společnosti STM.
Nákladní vozidla Scania si již před lety vysloužila přezdívku King of the Road. Mezi ikonické produkty patří osmiválcové silniční tahače s nezaměnitelným zvukem a vysokým výkonem, které dnes společnost nabízí jako jediná na trhu, ale také hospodárné šestiválce, jež jsou mezi zákazníky nejoblíbenější.
Firma slaví úspěchy rovněž u hasičů, v armádních výběrových řízeních a také mezi automobily pro svoz komunálního odpadu a speciály údržby silnic. Mimo těžká nákladní vozidla firma nabízí i autobusy (například oblíbené autokary s nástavbou společnosti Irizar) a průmyslové motory vhodné do stavební mechanizace, jako jsou nejrůznější nakladače.
Třicet let znamená pochopitelně i výraznou proměnu našich produktů. Zatímco v roce 1994 bylo všechno v kabině analogové, dnes máme plně digitální přístrojovou desku a služby konektivity, jako je oblíbený portál MyScania, který umožňuje na dálku sledovat stav vozového parku a výkony řidičů,
říká výkonný ředitel Scania Czech Republic s.r.o. Zdeněk Petrás.
Došlo rovněž k odklonu od manuálních převodovek k automatickým a místo klasické nafty se čím dál více začínají prosazovat alternativní paliva. Všechny motory Scania tak dnes mohou spalovat HVO, tedy bionaftu druhé generace, která při analýze od zdroje ke kolům umožňuje snížení emisí CO2 až o 90 procent.
V nabídce jsou rovněž plynová a elektrická vozidla, která budou hrát čím dál tím větší roli. V roce 2030 má Scania za cíl globálně prodávat 50 % vozidel na elektřinu, v Česku letos předá první exempláře do užívání zákazníkům.
Rostoucí servisní síť a široké portfolio služeb
Od roku 1994 postupně rostla servisní síť. První servis v pražských Stodůlkách v roce 1997 nahradila nová centrála v Chrášťanech. Postupně přibývaly další servisy, nezávislé i ty, které patří přímo Scanii.
Dnes v Česku funguje 18 servisů, pokrývají území od Chebu v západním cípu Česka až po Třanovice v tom nejvýchodnějším. Kromě Scanie je provozují společnosti Scanwest v západních Čechách a ProScan v Pardubickém a Královehradeckém kraji.
Naši zákazníci se mohou opřít o to, že většina našich poboček má otevřeno sedm dní v týdnu a pak také o širokou servisní síť po celé Evropě, díky níž snadno opraví vozidlo i na cestách,
doplňuje Zdeněk Petrás.
Stejně tak se rozrostlo i portfolio dodatečných služeb. Servisní balíčky zahrnující pravidelnou údržbu i opravy poruch jsou dnes již běžné. Vrcholem portfolia je služba Scania ProCare nabízející prediktivní servis, tedy výměnu dílů ještě před tím, než selžou a způsobí drahou neplánovanou odstávku. Prostřednictvím sesterské společnosti Scania Finance společnost nabízí také financování a pojištění vozidel.
Novinkou jsou služby spojené s dobíjením elektrických vozidel. Scania je schopná zajistit návrh, instalaci i provoz dobíjecí infrastruktury v zákazníkově depu. Unikátní nabídkou bude rovněž dobíjecí systém Charging Access, který umožní přístup k veřejným stanicím vhodným k dobíjení elektrických vozidel. V Česku se objeví v příštích letech.
Přes všechny změny a rozšíření naší nabídky mohu říci, že i po třiceti letech zůstala celá řada věcí stejná. Naše značka nadále zaměstnává lidi, kteří pro ni žijí, máme kolem sebe věrné zákazníky, řidiče a fanoušky, kteří na ni nedají dopustit. Jsem přesvědčený o tom, že to samé bude moci říct i můj nástupce za dalších třicet let,
uzavírá Zdeněk Petrás.