Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Město Rumburk koupilo hasičům Scanii s nástavbou firmy KOBIT-THZ, nahradila staré Terrno

Hasiči města Rumburk ve středu 26. června 2024 slavnostně převzali novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT-THZ.

Předání proběhlo před rumburskou zbrojnicí, dorazili na něj představitelé města i zástupci skoro všech okolních sborů a jednotek.

Přečtěte siDalší nové auto, tentokrát Tatra

Podvozek

Cisterna je postavena na dvounápravovém podvozku Scania P 500 4×4 řady XT. Motor o výkonu 368 kW pohání všechna kola prostřednictvím automatizované převodovky Opticruise s možností použití spojkového pedálu při rozjedu na kluzkém povrchu nebo v terénu. Pro lepší účinnost brzd je Scania vybavena hydrodynamickým retardérem.

Motor vozila je možno elektricky předehřívat.

Pro zvýšení bezpečnosti je barevná úprava vozu provedena v zářivě červeném odstínu RAL 3024, který je navíc doplněn o zvýrazňující prvky na bocích a o šrafování chevron na zádi. Rolety úložných prostor jsou v antracitové bar­vě.

Kabina je šestimístná, pro bezpečnost posádky je nadstandardně vybavena bočními airbagy nad všemi čtyřmi dveřmi. Kabina je opatřena automatickou klimatizací a nezávislým topením na chodu motoru. V opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Šestý dýchací přístroj je umístěn v přepážce před zadní řadou.

V kabině najdeme dobíjecí držáky na svítilny a ruční radiostanice, páteřovou desku, lékárničku, termokameru, detektory, speciální nářadí a AED. Na vozidle se nachází celkem 5 kamer, čtyři neustále nahrávají dění kolem vozidla a jedna snímá prostor řidiče.

V zorném poli strojníka je autorádio s handsfree a displejem infotainmentu s integrovaným výstupem ze zadní couvací kamery, v zorném poli řidiče je umístěn i tablet sloužící k ovládání nástavby a signalizující skutečný stav nástavby, kabina je dále vybavena výjezdovým tabletem, analogovou vozidlovou radiostanicí, digitálním vozidlovým terminálem, centrálním zamykáním s možností uzamčení kabiny samostatnými ovladači při chodu motoru.

CAS je vybavena zvláštním světelným modročervené barvy. V přední části vozidla je kromě klasické sirény i doplňková nízkofrekvenční siréna, tzv. rumbler, jejíž zvuk lépe prostupuje překážkami a má tak větší dosah v hustém provozu.

Dobíjení vozidla elektrickou energií a doplňování tlakového vzduchu při stání v garáži je zajištěno pomocí sdružené zásuvky Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí. Výfuk vozidla je z důvodu již zavedeného odsávání spalin v garáži vyveden nahoru.

V přední část kabiny osádky je Scania v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem. Ten je vybaven planetovou převodovkou a jištěním proti přetížení. Nechybí ani nárazníková proudnice, která je ovládaná buď přenosným tabletem nebo joystickem z kabiny řidiče, má nastavitelný průtok a účinný dostřik 30 metrů.

Zadní část vozidla je vybavena závěsným zařízením RINGFEDER s celkovou hmotností brzděného přípojného vozidla 18 000 kg, u nebrzděného je to 750 kg.

CAS je vybavena automatickými podmetacími řetězy s možností jejích přiřazení za jízdy do rychlosti 50 km/h. Ovládání je umístěno v prostoru řidiče.

Přečtěte siFOTOREPORTÁŽ: Opravená hasičárna v Rumburku

Nástavba

Účelová nástavba je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů. Z důvodu snadné očisty jsou vnitřní části úložných prostor provedeny plechy s hladkým povrchem.

Pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství v horních policích jsou boční skříně nástavby opatřeny v celé délce výklopnými plošnými stupačkami, které slouží i k odpočinku zasahujících hasičů, případně se na ně dají usadit ošetřované osoby.

Součástí nástavby je nerezová nádrž jakosti AISI 316L na 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Množství hasiva je zobrazováno na LED stavoznacích, které se nachází mezi roletami na bocích nástavby, vzadu je oproti jiným cisternám přidán LED stavoznak na množství vody v nádrži.

Čerpadlo má jmenovitý výkon 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Čerpadlo je z místa řidiče ovládáno přes tablet, vzadu buď přes displej nebo tlačítky, které lze ovládat i v rukavicích.

Mezi kabinou a nástavbou je umístěn teleskopický osvětlovací stožár s LED světlomety, který je napájen z elektrické soustavy CAS 24V. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení po uvolnění parkovací brzdy.

Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na obou bocích a v zadní části, nechybí ani pracovní světlomety např. na držácích bočních zpětných zrcátek.

V pravé přední skříni nástavby, se nachází vybavení na dopravní nehody. Dle přání zadavatele muselo být navrhnuto a vytvořeno výsuvné a otočné plato pro umístění 4 kusů akumulátorového hydraulického vyprošťovacího zařízení značky Lukas.

V pravé prostřední skříni se nachází protichemické obleky, vakuová matrace a aku nářadí. V Pravé zadní skříni se nachází naviják s vysokotlaku proudnicí s nástavcem na pěnu, hygienický koutek, přenosné koše s hadicemi.

V levé přední skříni se nachází nádoba na pohonné hmoty, Led reflektory, motorové pily, kotoučová pila, aku postřikovač, prodlužovací kabely, elektrocentrála, aku přetlakový ventilátor, nádoby na písek, kominické nářadí, hasící hřeby, dřevorubecká lopatka. V levé prostření skříni jsou uloženy hadice, koše na hadice a armatury.

V levé zadní skříni jsou armatury, hasící přístroje, úložné boxy pro sorbenty a další vybavení. V zadní části se nachází místo rolety výklopné dveře, zde je umístěn displej s tlačítky pro ovládání čerpadla, ventily výtlačných hrdel a sací hrdlo čerpadla, mikrofon s reproduktorem pro druhé obslužné místo analogové vozidlové radiostanice, ovladač osvětlovacího stožáru na pěti metrovém kabelu, plovoucí čerpadlo, sběrač a nádoba na PHM.

Šprušle sklopného žebříku vedoucí na horní plošinu nástavby jsou osvětleny.

Na střeše nástavby najdeme dvě hliníkové bedny pro uložení savic, sorbentů, košťat, lopat, vidlí, motykohrábí, 4ks vozíčků pro přesun nepojízdných vozidel na pevném podkladu, vysokozdvižný hever a dalšího vybavení. Sadu čtyřdílného hliníkového žebříku se spojovacím můstkem, trhací hák, přejezdové můstky, barel.

Vozidlo bylo celé financováno z rozpočtu města Rumburk a jeho cena činila 8 360 000 bez DPH.

Stanislav Číž
Hasiči Rumburk
Sdílet