Neděle 24. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

SCAM

Rádi bychom Vám představili zajímavý podvozek vhodný pro zástavbu hasičských nástaveb. Vyrábí ho společnost Scam sídlí v severoitalském městečku Gavirate.

V roce 1998 byl představen prototyp vozu SCAM. Na konci roku 1998 do celého projektu společnost Effedi, úspěšný výrobce malých univerzálních nákladních vozidel GASOLONE. Sériová výroba vozidel SCAM byla zahájena roku 2000.
Vozy SCAM se vyrábí o celkové hmotnosti 3,5 nebo 5 tun, řada SM je určena pro kombinovaný provoz na silnicích i v terénu, řada SMT pak do terénu. Obě provedení vybavena stejným systémem stálého pohonu obou náprav.
Podvozek tvoří samostatný dvojitý rám z ocelových profilů s integrovanými příčníky. Tuhé přední i zadní ná pravy dodává výrobce CARRARO a jsou obdobné jako u známého Unimogu. Brzdy jsou hydraulické dvouokruhové, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové. Rozměry pneumatik jsou 255/100 R 16 – verze SMT a 9,5 R 17,5 u verze SM.
SCAM pohání osvědčený čtyřdobý vznětový přeplňovaný motor s mezichladičem a přímým vstřikováním Iveco 8140.43S. Motor o objemu 2,8 litru poskytuje výkon 92 kW (125 koní) při 3 600 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 290 Nm při 1 800 ot./min.
Na motor navazuje hydraulicky ovládaná jednolamelová spojka a šestistupňová převodovka ZF. Točivý moment se dále přenáší kloubovým hřídelem do přídavné redukční převodovky vlastní konstrukce Scam. Přídavná převodovka obsahuje synchronizovaný mezirychlostní stupeň (1:1 – 1:1,3), terénní redukční převod (1.1 – 1:3) a mezinápravový diferenciál umožňující stálý pohon obou náprav s elektrohydrau­licky ovládanou uzávěrkou. V kabině jsou tedy tři řadící páky: hlavní převodovky, přídavné převodovky řazené za jízdy a terénní redukce, ta se řadí za klidu. Celkově má tedy řidič k dispozici 12 rychlostních stupňů pro jízdu na silnici a 12 pro provoz v terénu. Největší rychlost typu SM je 116 km/h, typu SMT pak 108 km/h.
Pro pohon přídavných zařízení jsou všechny verze vozidel SCAM vybaveny třemi výstupy. První výstup je umístěn vpředu na motoru a umožňuje odebírat výkon až 29,4 kW. Tento výstup může být využíván u stojícího vozidla i za jízdy. Další výstupse nachází na boku hlavní převodovky a umožňuje odebírat až 17,1 kW a třetí vývod je od redukční převodovky s možným odběrem do 29,4 kW. Vozidlo může být také vybaveno hydraulickým rozvodem pro pohon ručního hydraulického nářadí.
Kabina je původem z vozu Fiat Ducato, nabízí se buď v tří a nebo prodloužené sedmimístné verzi. Poskytuje komfort, ergonomické uspořádání a vybavení jako jsme zvyklí z moderních dodávkových vozů.
Vozy v současné době používá například španělská a polská armáda; italská civilní ochrana, hasiči a další uživatelé. Do ČR jej dováží firma Dajbych. Základní cena se pohobuje kolem 1,4 mil. Kč.

Scam u hasičů

Firma EMPL dodala v roce 2003 tři vozy SCAM Truck SMT 50.3 pro hasiče ve spolkové zemi Voraleberg, kteří se starají mj. bezpečnost známého Arlberského tunelu. Nástavba je celohliníková se zadním sklopným čelem o nosnosti 750 kg. Výjezd tvoří posádka o počtu 1+4. K zajímavým prvků výbavy patří xenonové světlomety, ultrazvukový měřič vzdálenosti před a za vozidlem, vnitřní cirkulace vzduchu v kabině s automatickým uzavřením oken, naviják. Vozy mohou disponovat například s kontejnerem pro nouzové stanoviště se stanem, elektocentrálou a osvětlovacím balónem. Dalším je kontejnery jsou technický, pro zásah pěnou s 200l nádrží, nebo vyprošťovací.
Zajímavou nástavbu je rovněž nástavba rovněž rakouské firmy Firekraft. Obsahuje 500l nádrž, průtokový naviják s šedesáti metry hadice, systém IFEX, naviják 5.4 t, čtyřdílný žebřík, 3 dýchací přístroje, osvětlovací stožár 4×500W, vyprošťovací zařízení a další výbavu. Čerpadlo dává 250 l/min při 2 Mpa.

Jaroslav
Zdroj: internet, materiály výrobce
Sdílet