Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obec Chudenín pořidila poměrně unikátní dopravní automobil, firma KOBIT – THZ ho dodala na podvozku střední hmotnostní kategorie

Společnost KOBIT-THZ dodala do obce Chudenín nový dopravní automobil pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů. Hasiči si pro své potřeby objednali vůz na podvozku střední hmotnostní kategorie, MAN obec vyšel na 5 898 750 korun včetně DPH.

Pro KOBIT, respektive výrobní program společnosti, to není úplně nová koncepce – podobný vůz svého času dodávala firma SPS Slatiňany, kterou právě KOBIT později převzal.

Podvozek

Dodavatel pro splnění požadavků vybral pro stavbu automobilu podvozek MAN TGL 12.220 4×2 BL CH o rozvoru 3 900 mm. O pohon se stará šestiválcový přeplňovaný motor MAN D0834 LFLAT o výkonu 162 kW s emisní normou Euro 6 a krouticím momentem 850 Nm.

Převodovka MAN 06.08 OD je však bohužel pouze manuální. To u vozidla tohoto typu klade na dnešní dobu a hustotu provozu zbytečně vysoké nároky na řidiče.

Brzdy jsou na obou nápravách kotoučové – hnaná je zadní z nich. Ta disponuje i uzávěrkou diferenciálu, stabilizátory najdeme na obou osách. Odpružení je pneumatické s možností změny světlé výšky.

Maximální technicky přípustná hmotnost vozu je 12 tun. MAN je i s navijákem dlouhý 7 500 mm, široký je 2 500 mm a vysoký 3 100 mm.

Tovární kabina je dvoumístná, manuální klimatizaci doplňuje přídavné vodní topení. Nechybí analogová vozidlová radiostanice Motorola GM 360 a osvětlovací lampička pro čtení dokumentů. V dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice a svítilny.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-air na levém boku vozu.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině. Naviják je vybaven planetovou převodovkou jištěním proti přetížení.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Součástí nástavby je sedmimístná kabina pro osádku – dvě řady sedadel pro 4, respektive 3 hasiče jsou uchyceny navzájem proti sobě.

Vnitřní prostor je přístupný dveřmi z obou stran, je osvětlen a je do něj vyveden druhý reproduktor vozidlové radiostanice. Úložné prostory pod sedadly jsou přístupné jak shora, tak z čela jednotlivých řad – jedná se v zásadě o sestavu bedýnek. Nad sedadly jsou police.

V opěradlech poslední řady sedadel jsou integrovány čtyři držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi je trojice náhradních tlakových lahví.

Na každém boku nástavby je schrána pro příslušenství krytá hliníkovou roletou. Vzadu jsou výklopné dveře – za nimi se skrývá mimo jiné i přenosná motorová stříkačka. Rozměrné požární příslušenství najdeme na střeše nástavby.

Bezprostřední okolí vozu je osvětleno LED světly v okapnicích, místo zásahu lze nasvítit i z pneumaticky výsuvného osvětlovacího stožáru THZ LED RCE 24. Ten je osazen 24V světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů, které lze dle potřeby naklápět a natáčet.

Sdílet