Nové Sprintery zařadili do vozového parku hasiči z pražského letiště, velitelský pro řízení zásahu a technický s hydraulickým čelem
Hasiči na pražském letišti od jara roku 2024 disponují dvěma novými hasičskými vozy. Jedním vozidlem je velitelský automobil a druhým je automobil určený pro technické zásahy, a to zejména pro ropné úniky. Dodala je firma Jíša s. r. o. na podvozcích Mercedes – Benz Sprinter v celkové hodnotě 9 474 264 Kč. Obě vozidla jsou osazena motory o výkonu 140 kW a jejich maximální rychlost je 130 km/h. Podvozky jsou v hmotnostní kategorii nad 3,5 tuny.
Velitelský automobil
Velitelský automobil se stálým náhonem všech kol je u letištních hasičů určen zejména pro zásahy v leteckém provozu. Proto se na střeše nachází letištní světla oranžové barvy (dle leteckého předpisu L 14) a odpovídač.
Dále je osazen svádějící alejí a výstražným zvukovým a světelným zařízením Whelen. Na obou stranách vozu jsou v horní části markýzy a osvětlení okolí.
Vzhledem ke svému určení je automobil vybaven vším potřebným pro zřízení a označení štábu velitele zásahu a prostředky pro částečné týlové zabezpečení dlouhotrvajících zásahů. Sedadla řidiče i spolujezdce, v tomto případě velitele, jsou otočná směrem do zasedací části automobilu.
Řidiči pomáhá automatická převodovka, tablet s důležitými on-line informacemi o provozu na letištních plochách v mapovém podkladu a couvací kamera s možností přepínání obrazu do dálky a za vozidlo.
Pro spojení slouží 7 radiostanic typu Motorola, které umožňují komunikaci v rámci digitální sítě letiště, přímé spojení s letadlem a dále komunikaci v rámci sítě Pegas a analogových zásahových kanálů. Samozřejmostí je i vysokorychlostní hotspot pro připojení na internet.
Ve střední části automobilu můžeme najít velký stůl, na kterém je tištěná podrobná mapa letiště a blízkého okolí. Dále jsou zde umístěny zásuvky 230 V / 50 Hz, vstupy HDMI a USB do notebooku a televize, kterými je automobil také vybaven, a ovládaní dálkově řízené 360° kamery s optickým zoomem umístěné na výsuvném stožáru.
Součástí stožáru jsou dále LED nápisy s dvoujazyčným označením štábu a zelené majáky. Pod dotykovou televizí jsou tři sedadla s bezpečnostními pásy, které také slouží pro přepravu osob. Pod sedadly se nachází dvě schrány pro drobný materiál. Pod stolem je tiskárna s kopírkou.
Celý prostor má nezávislé topení a klimatizaci a je osvětlen LED světlem v červené nebo bílé barvě s volbou intenzity svícení. Pro snadnější přístup do této části je pod posuvnými dveřmi výklopný schůdek.
Dále zde nalezneme svítilny Adalit 3000, psací tabuli s příslušenstvím, nabíječky ručních radiostanic, vesty pro členy štábu, hodiny řízené radiovou stanicí DFC 77 a další prostředky.
V zadní části vozu je technologický prostor veškeré elektroinstalace, a také část vybavení pro týlové zabezpečení, jakými jsou např. lednička, várnice, stany, skládací stoly, židle a další.
Benzinová třífázová elektrocentrála s krytím IP54, umístěna na výsuvném platu s možností úplného vyjmutí, umožňuje svým výkonem externí napájení automobilu přes zařízení Rettbox.
Pokud tohoto zdroje není využito, zajišťuje elektrickou energii pro nástavbu trakční baterie s měničem napětí. Tato baterie je nabíjena od motoru, kdy má podvozek ještě svou vlastní baterii.
Technický automobil
Technický automobil je určený zejména pro zásahy na letištních plochách, proto je také vybaven osvětlením dle leteckého předpisu L 14 a odpovídačem a výstražným zvukovým a světelným zařízením Whelen se svádějící alejí.
Vozidlo je na rozdíl od toho velitelského vybaveno krátkou kabinou, za kterou je krabicová nástavba.
Přední část nástavby je tzv. “čistá část”, kde se nachází většina technických prostředků. Zadní část je oddělená pevnou přepážkou pro tzv. “špinavou část”. Ta slouží k přepravě materiálu – například použitého sorbentu či jiného objemného nákladu. K uchycení materiálu je prostor vybaven lištami s úchytným systémem, který se používá na letecké technice.
Všechny prostory jsou osvětleny LED pásky a po bocích vozidla jsou sklopné schůdky pro lepší manipulaci s technickými prostředky. Obě strany vozidla jsou jako u VEA také osvětleny a to nejen svítidly na bocích automobilu, ale i pneumatickým osvětlovacím stožárem se čtyřmi LED moduly, které je možné dálkově otáčet a naklápět. V levé přední schráně je na výsuvném platě elektrocentrála Heron s výkonem 8,2 kW (400V), 6,5 kW (230V).
Z druhé strany pak také na výsuvném platě přetlakový ventilátor Papin 350 a elektrický ventilátor Leader BATfan 2. V levé zadní schráně je vysavač Veter PA a opět naproti jsou umístěny postřikovače na tlakový vzduch a kanálové ucpávky.
Velkým pomocníkem a přednostní tohoto technického automobilu je hydraulické skládací čelo v zadní části s nosností až 750 kg.