Libuna z Vestce má Cobru, howlery, ochlazovací trysku a zářivě červený odstín RAL 3024, našlapanou Scanii postavili v KOBITu
Obec Vestec pořídila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku – veřejnou zakázku vyhrála firma KOBIT-THZ s nabídkou za 13 192 950 korun včetně DPH.
Podvozek
Základ vozidla tvoří podvozek Scania P 500 B4×4HZ řady XT o rozvoru 4 550 mm a trvalým pohonem všech kol. Nápravy jsou odpruženy listovými pery, obě jsou vybaveny příčným stabilizátorem. Brzdy jsou na všech kolech bubnové.
O pohon se stará řadový šestiválec DC13 146 o výkonu 368 kW, agregát splňuje emisní normu Euro 5. Automatizovaná dvanáctistupňová převodovka disponuje retardérem, řízena je systémem Opticruise. Ve Scanii s Vestce je použita verze se spojkovým pedálem. Omezovač rychlosti je nastaven na 110 km/h.
Posádkovou kabinu CP28L vyhřívá mimo motoru i nezávislé 3kW vytápění voda-vzduch, vyhřívané je i čelní sklo. Palubní deska v hasičské variantě má spodní část v barvě „tmavý písek“. Na jejím levém boku je zásuvka Rettbox-air – doplňuje vůz tlakovým vzduchem a současně dodává elektrickou energii inteligentnímu nabíjecímu a konzervačnímu zařízení pro akumulátory. Po nastartování se samočinně odpojí.
Na sluneční cloně jsou umístěny přídavné dálkové světlomety v originálním provedení od výrobce podvozku.
Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Druhé obslužné místo je v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny.
V opěradlech druhé řady sedadel jsou uchyceny čtyři dýchací přístroje, zbývající dva jsou uloženy v kabině, z toho jeden v opěradle velitele. Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný osvětlený prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora.
Světelné výstražné zařízení Whelen je červenomodré kombinace, běžnou sirénu doplňuje dvojice nízkofrekvenčních Howlerů. Přepínání tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem klaksonu a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.
Cisterna je vybavena LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku nejméně 1 000 lm:
- na každém držáku bočního zpětného zrcátka,
- vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby,
- na přední části kabiny osádky – pro práci s lanovým navijákem.
Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpětném rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno sdělovačem vyzařujícím světlo žluté barvy.
V přední části je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení.
Kamerový systém
Scania je vybavena kamerovým systémem. Záznamový rekordér je vybven:
- SSD diskem o kapacitě nejméně 128 GB,
- ukládáním záznamu nejméně ze 4 kamer ve full HD rozlišení,
- záznamem zvuku z externího mikrofonu,
- promítnutím informace o zapnuté světelné části zvláštního výstražného zařízení a použití provozní brzdy do nahrávaného videozáznamu,
- WIFI a GPS,
- panic tlačítkem umístěným v dosahu sedadla velitele,
- uzamykatelným přístupem k paměťovému médiu,
- možností nahrávání ve smyčce,
Součástí je trojice kamer – přední, zadní a kamera sledující prostor řidiče a přístrojovou desku CAS. Jejich rozlišení je 1920×1080p, úhel záběru 110°, samozřejmostí je noční vidění a mikrofon.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Přední a prostřední skříně jsou doplněny výklopnými stupačkami.
Mezi schránami jsou do sloupků integrovány LED stavoznaky signalizující aktuální množství hasiva v nádrži na vodu a pěnidlo. Vody veze Scania ve své nádrži z nerezavějící oceli 3 000 litrů, pěnidla 180.
Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby. Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.
Systém řízení požární nástavby má následující funkce:
- zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
- zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
- záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
- automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
- automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
- ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
- systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
- automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
- poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby,
- ovládání řezacího zařízení pro řezání vodním paprskem.
Proudnici na navijáku pro rychlý zásah lze pomocí rychlospojky vyměnit za hasicí hřeb. Na střeše je kropicí tryska s vývodem dozadu.
Rozměrné požární příslušenství je uloženo ve dvou schránkách na střeše, jejich vnitřní prostory jsou osvětleny.
Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.
Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně. Osvětlení je integrováno do okapnic.
Hygienické prostředky jsou uloženy v pravé střední skříni na výsuvném úložném prvku. Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou.
Hasicí a řezací zařízení Cobra
V pravé zadní chráně je umístěno hasicí a řezací zařízení CCS Cobra, u ní je zásobník s abrazivem i hadicový naviják s 80metrovou hadicí a proudnicí. Cobra je zásobována hasivy z nádrže a je poháněna z podvozku automobilu. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku hasebního média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 barů.
Řezací zařízení dále umožňuje:
- současné řezání a hašení, dále hašení roztříštěným proudem vody,
- řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
- s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracovat s malou spotřebou vody, nejméně však 50 litrů za minutu a nejvíce 70 litrů za minutu,
- bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu,
- při výměně proudnice stříkaní vodou při tlaku od 70 do 100 bar, proudnice umožňuje plynulou změnu typu proudu z kompaktního na vodní kužel (roztříštěný proud), proudnice je součástí dodávky,
- zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
- kontinuální řezání s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minuty bez nutnosti doplňování abraziva do zásobníku, zásobník abraziva není součástí řezací proudnice,
- ochranu před poškozením mrazem, která je zajištěna elektrickým nezávislým topením umístěným v pravé zadní části účelové nástavby,
- ovládání průtoku vody a přimísení abraziva z obslužného místa strojníka CAS a z proudnice.
- navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou, v případě
- poruchy navíjení ručním pohonem,
- plnou funkčnost při případném připojení prodlužovacích hadic do celkové délky nejméně 200 m (prodlužovací hadice nejsou součástí dodávky),
- současnou činnost řezacího zařízení a požárního čerpadla CAS,
- provoz při teplotách v rozmezí –20°C až + 40°C, provoz bez ohledu na množství vody v nádrži CAS, a při průběžném doplňování nádrže na vodu CAS.