Elektrický automobilový žebřík jde do akce, Volvo L32A-XS bude sloužit na rakouské stanici v Eisenstadtu
Když jsme před dvěma lety přímo z Hannoveru informovali o paletě elektromobilů Rosenbauer, které výrobce připravuje do ostré akce, nechyběl mezi nimi ani automobilový žebřík. Jeden z nich Rosenbauer dodal hasičům do rakouského Burgenlandu – dislokován bude na stanici v Eisenstadtu, která je předurčena pro zásahy pomocí automobilových žebříků.
Podvozek
Vůz je postaven na podvozku Volvo FE Electric. Dva elektromotory dodávají výkon až 225 kW, spojeny jsou s dvourychlostní převodovkou. Všechny nápravy mají vzduchové odpružení, kapacita lithium-iontové baterie je 198 kW.
Nástavba
Nástavbu L32A-XS pohání samostatný – třetí – elektromotor. Její parametry jsou shodné s konvenčně poháněnou žebříkovou sadou, neliší se ani obsluha.
Nástavba je řízena systémem s CAN sběrnicí, samozřejmostí je proměnný pracovní diagram závisející na vysunutí podpěr, náklonu a zatížení.
Na první sadě lze zvedat břemeno až do hmotnosti 4 tuny, na vrcholu žebříku – tedy pod košem – až 600 kg.
Záchranný koš má nosnost 500 kg, je určen pro pět osob a je v něm možné přepravit i člověka na invalidním vozíku. Nechybí lafetová proudnice napájená po suchovodu.
Spotřeba elektřiny
Automobil má dostatek energie na běžné použití u zásahu – při městském zásahu s trasou okolo 5 kilometrů, třemi pracovními cykly a 30 minutami zásahu spotřebuje 20 kWh, při události ve vzdálenosti 30 km, pěti pracovními cykly a hodinou práce žebříku spotřebuje okolo 52 kWh.
Pracovním cyklem Rosenbauer nazývá současné otočení žebříkové sady o 90 °, zvednutí do maximální polohy a vysunutí do maximální výšky a po 20 sekundách návrat do výchozí pozice.
Samozřejmostí je možnost dobíjet žebřík průběžně během zásahu, ať už z elektrocentrály, nebo třeba z elektrické automobilové stříkačky Rosenbauer RT.