Sobota 19. října 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

KOBIT dodal do Zábřehu novou Scanii, na první pohled zaujme barevným provedením podvozkové části

Za necelých devět milionů korun pořídilo město Zábřeh pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania řady XT. Automobil městu dodala firma KOBIT – THZ, s financováním pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod a Olomoucký kraj.

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi řady XT s motorem o výkonu 324 kW, převodovka je automatizovaná s hydrodynamickým retardérem a bez spojkového pedálu. Standardně jsou poháněna zadní kola, pohon předních je připojitelný.

Sdružená zásuvka Rettbox-air zajišťuje při stání v garáži doplňování tlakového vzduchu i dobíjení akumulátorů. Pod předním nárazníkem je asanační lišta se třemi hubicemi, na nárazníku je lafetová proudnice – tu lze ovládat joystickem z kabiny vozu.

Vozidlová radiostanice je analogová, její druhé obslužné místo je v zadní části Scanie u ovládacího panelu čerpadla. V dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny i radiostanice.

V opěradlech zadní řady sedadel a v opěradle velitele vozu jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Automobil je vybaven měničem napětí – jedna 230V zásuvka je v kabině vozu, další jsou v předních roletách nástavby.

Vůz je vybaven světelným výstražným zařízením červenomodré kombinace, standardní sirénu doplňuje nízkofrekvenční rumbler.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem, pod předními a zadními roletami jsou výklopné stupačky. Dveře s čerpadlem se vyklápí nahoru.

Osvětlovací stožár lze pneumaticky vysunout až do výše 5 metrů nad úrovní terénu, jeho celkový světelný tok je 30 000 lumenů. Bezprostřední okolí Scanie osvětlují LED světla v okapnicích.

Nádrž na hasivo je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli, aktuální množství vody a pěnidla signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby.

Čerpadlo dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu, dokáže pracovat v nízkotlakém, vysokotlakém i kombinovaném režimu.

Scania je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby. Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7”, umístěného v kabině řidiče.

Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky, je jedna z antén wifi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  1. zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  2. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  3. signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  4. signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  5. zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  6. zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  7. automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  8. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  9. monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  10. funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  11. záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  12. automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  13. automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  14. ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  15. systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  16. automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  17. poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.
Sdílet