Posádkové kabiny Scania se vyrábí ve švédském Laxå, zajeli jsme se podívat na kompletní postup
Společnost Scania připravila pro odborné novináře dvoudenní návštěvu svých výrobních prostor ve Švédsku. Nemohli jsme tedy chybět ani my.
Nosným bodem programu bylo představení výroby v Laxå. V roce 1968 tam byla založena firma Vehicle Tailor Olle Pettersson a už tehdy se profilovala jako společnost, která zvládne vyřešit každý problém.
Laxå Special vehicles
V roce 1992 výrobu koupila Scania a vznikla tak firma Laxå Special vehicles, od roku 2021 patří plně pod skupinu Scania.
V Laxå se specializují na několik základních věcí – veškeré nestandardní úpravy vozidel Scania, výrobu kabin řady L a výrobu posádkových kabin CrewCab. Máte-li u své jednotky Scanii s dvojkabinou, nemůže pocházet odjinud, než z Laxå.
V oblasti speciálních přestaveb se v Laxå nejčastěji věnují úpravám tahačů – přidávají nápravy pro potřeby tahání těžkých přívěsů. Nádrže, vzdušníky a další prvky podvozku přesouvají za kabinu, jejich místo na rámu pak zaujme nová náprava.
Do rukou tamních pracovníků se dostávají rovněž hasičské speciály určené například pro letiště – speciální úpravy podvozku jsou totiž nutné i v případě, že zákazník požaduje velká kola.
Z Laxå tak dorazily například i některé speciály pro českou armádu. Poznáte je podle počtu náprav (vyšší než tři – tři sjíždí z běžné linky) a výrazným spoilerem za kabinou, ten kryje sestavu nádrží a vzdušníků, které musely opustit rám, jak uvádíme výše).
V továrně pracuje 180 zaměstnanců, průměrná délka jejich kariéry je 11 let.
Elektrifikace
Kromě speciálních přestaveb pro těžké tahání jsou vždy minimálně dvě pracovní místa v hale vyhrazena přestavbám elektrických vozidel.
Zaměstnanci zde za kabinu vozidla montují akumulátory pro prodloužení dojezdu s další výbavou. Pro případ požáru jsou k vozidlu připevněny tažné popruhy, aby bylo možné podvozek bezpečně vyvézt.
Kabiny CrewCab
Výrobní areál Laxå Special vehicles je výhradním domovem dvojkabin CrewCab. Vznikají zde všechny její verze, tedy CP28L, CP28N, CP31L i CP31N. Vzhledem k tomu, že se firma specializuje na všechny možné speciální úpravy, není problém postavit ani dvojkabinu, pod kterou se vejde legendární osmiválec. I tu nabízí ve variantě N – tedy s normální střechou nebo L se střechou sníženou.
Posádkové kabiny Scania jsou už při výrobě připraveny k úpravě od nástavbářů. Nechybí tak „husí krky“ pro dodatečnou kabeláž bez potřeby vrtat do konstrukce, v nabídce jsou střešní panely pro klimatizaci, vytápění i jejich kombinaci. V Laxå umí do kabiny udělat i zářez například pro žebříkovou sadu nebo plošinu.
Známá je možnost pořídit si kabinu s bočními airbagy a variabilní je rovněž nabídka sedadel pro družstvo v zadní části. V Česku se prakticky výhradně setkáváme s řešením od nástavbářů, Scania však dokáže dodat kabinu už se sedadly přímo z výroby.
Co se bezpečnosti týče, splňuje Scania požadavky norem pro provoz mimo zpevněné komunikace i bez ochranného trubkového rámu – tvrdší normy než zbytek Evropy má na vozidla této kategorie především Francie.
Všechny crashtesty se provádí s jednou kabinou, přičemž podle normy stačí vzít na každý dílčí test kabinu novou.
Kabiny jsou v nabídce se třemi možnými výškami nárazníků, s předsunutými nárazníky a nebo s – v Česku u hasičů nejpoužívanější variantou – nárazníkem ocelovým a předsunutým, tedy řadou XT.
Posádkové kabiny početně vedou ve výrobním programu – v loňském roce jich z Laxå vyjelo 1045, v roce 2022 to bylo 775.
Vyrábí se z drtivé většiny z komponent používaných pro standardní řadové kabiny Scania. Do Laxå tak dorazí běžná sada předních dveří ke kabině a v továrně se následně upravují na dveře zadní. Stejně tak jednotlivé části kabiny – přední je běžná řada P, zadní část kabiny pochází z řady S. Trochu jinak je to v případě osmiválce – pak je přední část kabina řady R.
Jednotlivé komponenty svařuje robot, tmelení, povrchové úpravy a dokončovací svářecí práce se provádí ručně. Z linky sjedou průměrně necelé 4 kabiny za den, kapacitně jich zvládnou i pět.
Kabina je následně máčena v antikorozním roztoku, následně se nalakuje základní barvou a po vysušení lakuje finálním lakem. Z Laxå pochází také speciální lakování Scanií – ať už se jedná o limitované série nebo závodní úpravy či úpravy na přání pro konkrétní kusy.
Interiér hasičské verze je následně sestavován v sedmi krocích. Od kabeláže se postupuje přes stropní panely až po obložení stěn a podlah. Řídící jednotku airbagů najdeme na podobném místě jako u osobních vozidel – tedy vepředu uprostřed pod palubní deskou.
Zmíníme-li palubní desku, musíme dodat, že jsou na lince nové generace, mimo jiné s větším displejem infotainmentu.
Kabina v dalších krocích dostává sedadla, čelní sklo, stěrače a další komponenty pod kapotu, výplně dveří a volant.
Už od zahájení výroby ve svařovně má svoje kabina VIN přiřazený k podvozku, který se vyrábí v Södertälje. Po celou dobu vzniku, výroby i vybavování se tak už přesně ví, na jaké šasi bude upevněna, jakou má mít ve vztahu k podvozku výbavu a podobně.
Po dokončení se objeví v systému jako hotová a může cestovat k finální montáži na šasi do Södertälje.
Scania demo center
Druhý den návštěvy byl věnován praktickým jízdám ve Scania demo centre v Södertälje. K dispozici tady byly jak tahače, tak autobusy i hasičské vozy.
Zajímavým faktem je, že ve Švédsku prakticky nejezdí plněpohonné hasičské Scania – švédské všechny prvosledové vozy jsou v konfiguraci 4×2. Stejně tak mezi nimi běžně nenajdeme „pětistovku“, vystačí si s motory mnohem slabšími, než je v Česku nejběžnějších 323 kW.
Na okruhu jsme si v hasičské cisterně vyzkoušeli právě konfiguraci 4×2 s automatickou převodovkou Allison a motorem o výkonu 420 koní. Většina převodovek dodávaných do Scanií však pochází z vlastní produkce společnosti a už se nabízí prakticky výhradně v automatické verzi. Manuály jsou na přání.
Svézt jsme se mohli i elektrickými vozy – od popelářského, přes autobus až po těžkou 64tunovou soupravu.
Scania Super
V rámci prezentace nám byla podrobně předvedena pohonná sestava, kterou ve Scanii nazývají „Super“ – tedy celé ústrojí od motoru, přes převodovku až po nápravy.
Výrobce dokáže své vozy pečlivě konfigurovat tak, aby uspokojil konkrétní potřeby svých zákazníků.