Neděle 22. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Testovali jsme Grenadier, uchází se o pozornost hasičů a firma DAJBYCH 4X4 jednotce předělá auto na míru

Do Čech přijíždí nová značka vozu. To samo o sobě je událost, která se nestává každý rok. O to zajímavější je, že se jedná o terénní auto, což je kategorie v Evropě téměř ohrožená. Off-road centrum DAJBYCH 4X4 se stalo oficiálním dovozcem INEOS Grenadier pro ČR a nabízí tohle unikátní auto i hasičům.

Naše redakce měla možnost auto testovat 3 dny. Zkusili jsme terén i silnici a ukázali ho dobrovolným i profesionálním hasičům. Naše dojmy najdete ve videu, ale jsou hodně pozitivní. Tohle auto by chtěl každý hasič v garáži.

Ineos Grenadier má ambice zcela překopat a oživit trh s pracovními terénními vozy. V dnešní době nejen emisních předpisů segment klasických terénních vozů trpí a v Evropě byste jeho zástupce spočítali na prstech jedné ruky. Přitom terénní vozy plní důležitou funkci a k práci je potřebuje velké množství firem a institucí různých odvětví.

Namátkou z energetiky, důlního průmyslu, stavebnictví, zemědělství, lesního hospodářství, složek ISZ nebo prostě z okruhu cestovatelů a dobrodruhů. Myšlenkou Grenadier je vyvinout vůz 4X4, který bude nekompromisní a poskytne nejlepší terénní schopnosti, odolnost a užitkové vlastnosti ve své třídě.


DAJBYCH 4X4 nabízí v říjnu testovací jízdy. Informace a registrace je ZDE.


V roce 2017 Sir Jim Ratcliffe, automobilový nadšenec a dobrodruh, začal uskutečňovat myšlenku zaplnění mezery na off-road trhu. Cílem se stalo jednoduché, funkční a spolehlivé 4×4 vozidlo, které by zároveň vyhovovalo současným moderním požadavkům.

Grenadier spojuje britský design s německou technickou precizností. To se odráží na konceptu vozidla, použitých řešeních i dodavatelích. Vůz má rámovou konstrukci, robustní podvozek a spolehlivé motory. Najdete v něm nejlepší komponenty. Například převodovka ZF, nápravy Carraro, brzdy Brembo, tlumiče Sachs, pružiny Eibach, rozvodovka Tramac, výfuky Eberspächer, sedadla Recaro atd..

Pohonnými jednotkami byly zvoleny řadové šestiválce z provenience BMW 3.0 l v benzínové i dieselové verzi. Vše samozřejmě splňuje veškeré emisní limity. Oceňované motory B57 a B58 poskytují vysoký točivý moment při nízkých otáčkách, což je podmínka pro jízdu v terénu.

Vznětový agregát nabízí výkon 249 koní a točivý moment 550 Nm, zážehová jednotka pak 285 k a 450 Nm. Zajímavostí je výhled do budoucna, když aktuálně INEOS testuje pohon s palivovými články.

Grenadier je vozidlo postavené za účelem práce a funkčnosti. Proto DAJBYCH 4X4 chystá nabídku nejen Station Wagon, ale i varianty užitkové (N1G) včetně pick-upu, prodlouženého rozvoru nebo šasí pro nástavby.

Důležité jsou také pro vozidlo terénní parametry, které jsou podle očekávání opravdu zajímavé. Například hloubka brodění 800 mm, světlá výška 264 mm. či nájezdový úhel 35,5 °. Samozřejmostí je permanentní pohon čtyř kol a redukční převodovka.

O průjezdné vlastnosti se starají tři uzávěrky diferenciálů. Prototypy byly neustále podrobovány náročnému testovacímu programu. Mimo jiné více než 2 miliony ostrých kilometrů v nejtvrdších klimatických podmínkách, včetně Afriky, Ameriky a Austrálie.

Všechno na Grenadieru je navrženo pro práci. Každá funkce byla pro jistotu vyzkoušeno v terénu. Přístup, úložné prostory či třeba 3,5 tuny na tažné zařízení. To ostatně platí i pro intuitivní a prostorný interiér. Z něj je skvěle vidět, je odolný a můžete jej snadno čistit například vypouštěcími ventily v podlaze.

Přitom zde najdete vše nutné pro 21. století, např. infotainment s širokou konektivitou. Zajímavostí je tlačítko jemnějšího upozornění pro chodce a cyklisty nebo to, že důležité ovladače jsou na stropní konzoli přístupné i spolujezdci.

Veškerý vývoj byl podřízen tomu, aby vůz byl funkční a spolehlivý. Proto je například co nejvíce věcí v interiéru analogových. Zároveň jde o vozidlo s veškerou technologii, kterou od nového vozidla v 21. století očekáváte včetně konektivity. Grenadier také prochází neustálým testováním v těch nejtvrdších podmínkách v různých koutech naší planety.

Grenadier je robustní, všestranný a navržený tak, aby zvládl jakoukoli práci. Cílovou skupinou Grenadieru jsou jednak instituce z řad IZS, energetického či důlního průmyslu, profesionálové z oblasti zemědělství či stavebnictví, jednak rekreační uživatelé (sport, lov, rybolov, outdoor, expedice), ale i opravdoví offroadoví nadšenci.

Technické specifikace:

  • Motor: 3.0L BMW B58 I6 turbo (benzínový) nebo 3.0L BMW B57 I6 turbo (naftový)
  • Výkon: 249 – 286 koní
  • Převodovka: Automatická 8rychlostní ZF
  • Rozměry: 4896 × 1930 × 2036 mm
  • Hmotnost: 2700 kg
  • Pohon: 4×4, tři zajišťovací diferenciály
  • Převodovka: ZF 8-rychlostní automatická
Sdílet