Hasičský robot může efektivně hasit i chránit životy a zdraví zasahujících, výraznou pomoc může poskytnout i ve válečné oblasti
Hasičský server POŽÁRY.cz už existuje desítky let, stejné desítky let se u nás objevují články o hasičských robotech. K jejich masivnímu rozšíření však – alespoň v Evropě – zatím v rámci jednotek požární ochrany nedošlo, pomoci by vak mohl i hasičům zasahujícím ve válečných oblastech.
Roboti se tak objevují u jednotek především v průmyslových oblastech, mohou pracovat v halách i přes riziko zhroucení střech, pomáhají při požárech tlakových lahví a mohou vozit kamery tam, kam se člověk bezpečně nedostane.
V rámci Česka byl v této oblasti největším – a možná i prvním – robotem hasičský tank SPOT-55.
Speciální vozidlo SPOT-55, jež lze řídit i pomocí dálkového ovládání s dosahem do 1500 m, používaly k plnění úkolů jednotky záchranných výcvikových základen sil územní obrany AČR.
Pokud Team 4 Ukraine vybere něco navíc, nakoupí další vybavení, nebo náhradní baterii. Pokud by vybrali dvojnásobek, koupí roboty dva, pokud víc, koupí klidně tři, čtyři…
Už v roce 2002 se robot pohyboval na dvoře pražské centrály, na jeho vývoji
Rizika v německém chemickém závodě BASF vedla k vývoji robota Safety Guard – ten mimo jiné dosáhne do čtyřmetrové výšky.
Strojírny Třinec v roce 2011 intenzivně testovaly prototyp servisního, zásahového a záchranářského robota HARDY, který byl vyvinut v rámci projektu MPO Tandem FT-TA5/071 „Výzkum a vývoj modulární struktury servisních zásahových a záchranářských robotů“.
Ve stejné době vznikal v rámci projektu Vysoké Školy Báňské – Technické univerzity v Ostravě i čtyřkolový Hercules. Jako podvozek tohoto mobilního robotu byl použit elektrický invalidní vozík InvaCare.
Robota využívá i mladoboleslavská škodovka – její LUF 60 je bezdrátově dálkově ovládané mobilní hasicí zařízení s pracovním dosahem do vzdálenosti 300 metrů.
Oproti výše zmíněným strojům se hasiči mohli podívat na schopnosti obra v této oblasti – Robot MVF-5 byl vyvinut pro požární zásahy v život ohrožujících situacích a špatně přístupných prostorech. Jeho pohon zajišťuje agregát Catepillar, hasební vybavení je od Zieglera.
I přesto, že se roboti zatím masivně nerozšířili, jejich výrobci pro ně v průběhu času spolu s vývojem technologií hledají a nacházejí nové a nové možnosti využití. Jedním z nejjednodušších a možná nejčastěji požadovaných schopností může být transport materiálu.
Němečtí dobrovolní hasiči tak využívají modulový stroj od Rosenbauera – kromě transportéru z něj lze pomocí modulů udělat hasiče.
Roboty se to hemžilo i na posledním světově proslulém veletrhu hasičské a záchranářské techniky Interschutz v německém Hannoveru.
Robot se v rámci prezentace svých schopností objevil v Česku i u projektu SILVANUS, zaměřeného na problematiku hašení lesních požárů.
Roboti by mohli do služeb hasičů výrazně zasáhnout i na válkou sužované Ukrajině, kde jsou hasiči denně vystaveni nebezpečí nejen při likvidaci následků ruských útoků, ale při útocích samotných. Ruští okupanti totiž často zasahují dvakrát – jednou na svůj cíl a podruhé na zasahující záchranné složky.
Team 4 Ukraine vybírá na DONIO.cz peníze na robota UGV HECTOR Firefighting od české společnosti ProLab engineering. Robot je navržen a vyráběn v Čechách (možná i na Moravě, pozn. red.). Možná další odvětví, kde bude naše země na špičce. Cena robota je 1 393 700 Kč.