Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Příbora mají novou cisternu, Mercedes nahradila Scania z produkce firmy MOTO – TRUCK CZ

Nová zářivě červená Scania z produkce nástavbáře MOTO – TRUCK CZ za 7 490 021 korun včetně DPH zaparkovala v hasičské zbrojnici města Příbora. Tamní jednotka sboru dobrovolných hasičů tak ve vozovém parku obměnila vysloužilý Mercedes-Benz Atego z roku 2005, který získala od profesionálních kolegů před necelými deseti lety.

Podvozek

Pro stavbu cisterny bylo použito šasi Scania P440 B4×4 HZ o rozvoru 4 350 mm. Vůz je poháněn řadovým přeplňovaným šestiválcem DC13 o výkonu 323 kW, agregát splňuje emisní normu Euro 5.

Převodovka GRS905R je automatizovaná, dvanáctistupňová. Nechybí systém Opticruise ani hydrodynamický retardér.

Kabina CP28L má vyhřívané přední sklo, nezávislé vytápění a klimatizaci. Do displeje infotainmentu je integrován displej zadní couvací kamery.

Na levém boku je sdružená zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a přívod elektřiny. Ta následně napájí inteligentní dobíjecí zařízení.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky pro dýchací přístroje. Pro spojení slouží digitální vozidlový terminál TPM, druhý reproduktor a mikrofon najdeme u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu.

V dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny a ruční digitální terminály THP 700. Velitel má k dispozici výjezdový tablet.

Ve střední horní části kabiny je umístěna uzavíratelná police, která je rozdělena na dva samostatné úložné prostory. Ve spodní části je uzpůsobena pro umístění páteřové desky.

Zvláštní světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace, MOTO – TRUCK standardně dodává světla od firmy Whelen. Příborská Scania disponuje verzí Core, která umožňuje synchronizaci všech světel jak mezi sebou, tak mezi jinými vozidly na místě události a rovněž a režim s dynamicky měnitelnou intenzitou svítivosti.

Cisterna je vybavena dvojicí paralelně zapojených a sfázovaných reproduktorů o výkonu 200 W na přední části kabiny. Tam najdeme i elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a osvětlením pracovního prostoru. Pod nárazníkem je asanační lišta.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Rozložení je standardní – na každém boku je trojice schrán krytá roletkami, k čerpadlu se přistupuje nahoru výklopnými dveřmi.

Pod předními a zadními schránami je výklopná stupačka s osvětlením a retroreflexním polepem.

Do sloupků mezi roletkami jsou integrovány LED stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva v nádržích.

Ty jsou vyrobeny z z vrstveného polypropylenu. Nádrž na vodu má objem 4000 litrů a nádrž na pěnidlo 240 litrů.

CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus nejméně následujícími funkcemi:

  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací)

Požární čerpadlo HTM3000 z produkce společnosti MOTO – TRUCK dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu a umí pracovat současné v nízkotlakém i vysokotlakém režimu.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací, umožňuje přiměšování pěnidla z vlastní nádrže a z vnějšího zdroje.

Bezdrátové ovládání navijáku vysokotlakého proudu umožňuje obsluze spustit čerpadlo, regulovat tlak a samozřejmě řídit navíjení bubnu. Na displeji zobrazuje informace o navíjení, stavu hasiv v nádržích a tlaku na čerpadle. Buben navijáku je vybaven automatickou brzdou a kolejnicemi regulujícími směr odvíjení hadice tak, aby nedošlo k poškození hadice o nástavbu.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár MOTO – TRUCK s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů.

Ovládání je možné pomocí dálkového bezdrátového ovládání nebo z obslužného místa čerpadla.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i automaticky, po uvolnění parkovací brzdy. Stožáru při skládání pomáhá laserové navádění, které zabrání nárazu například do otevřené schrány s příslušenstvím či jiných překážek.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED světly zapuštěnými do okapnic nad roletkami po celé délce nástavby i v její zadní části.

Rozměry vozu

Scania je dlouhý 8 430 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 200 mm.

Sdílet