Středa 18. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Taktické cvičení na novém úseku dálnice D4 prověřilo zasahující složky IZS

V sobotu 14. prosince v 9.20 hodin přijalo Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje informaci od jihočeských kolegů o dopravní nehodě dvou osobních automobilů na dálnici D4 na pomezí obou krajů v blízkosti křižovatky Lety ve směru od Prahy do Písku. Podle předem připraveného scénáře v oznámení zaznělo, že ve vozidlech jsou čtyři zaklíněné osoby.

Operační důstojník k události vyslal v rámci mezikrajské spolupráce s jednotkami z Jihočeského kraje techniku z centrální hasičské stanice Příbram a dobrovolnou jednotku obce Zalužany, která je předurčena na zásahy u dopravních nehod.

Po dojezdu jednotek požární ochrany na místo dopravní nehody ihned začaly záchranné práce pomocí hydraulických vyprošťovacích zařízení. Ve spolupráci se zdravotnickou záchrannou službou se jednotky podílely na ošetřování raněných a na jejich transportu do sanitních vozů. Hasiči dále zajistili obě vozidla proti vzniku požáru, zastavili únik provozních kapalin a uklidili komunikaci.

Po dobu zásahu byla dálnice ve směru do Písku uzavřena Policií České republiky ve spolupráci s provozovatelem této dálnice. Objízdná trasa byla zřízena po doprovodné komunikaci. Podobné náměty taktického cvičení složek IZS jsou zcela běžné. V tomto případě však šlo o více. Dostavba dálnice D4 je prvním velkým PPP (Public Private Partnership) projektem v ČR. Podstatou těchto projektů, jak už název napovídá, je dlouhodobý smluvní vztah mezi veřejným zadavatelem a soukromým partnerem. Toto cvičení proběhlo v úzké spolupráci se společností Via Salis Operations, patřící soukromému investorovi, který úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem postavil. Společnost bude následujících 25 let tuto část dálnice spravovat a udržovat. I proto jsme rádi, že cvičení proběhlo výborně a spolupráce soukromého a veřejného sektoru funguje i v této oblasti.

Cílem cvičení bylo nejen ověření dojezdových časů a tras, ale také možností a kvality spojení v místě zásahu a prověření činností provozovatele dálnice v daném úseku. Dále pak vzájemná komunikace složek IZS a jejich operačních středisek. V neposlední řadě to byla i příležitost k procvičení taktických postupů dle Souboru typové činnosti 08/IZS Dopravní nehoda. Všechna tato ověření jsou prováděna z důvodu naplánovaného otevření zbývající části dálniční komunikace v následujícím týd­nu.

kpt. Ing. Tomáš Bakalář
HZS Středočeského kraje
Sdílet