Úterý 7. ledna 2025, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do vozového parku Horské služby přijel první INEOS Grenadier, vůz jsme redakčně testovali i my

Každoroční obměna části vozového parku na začátku zimní sezony letos přinesla novinku – do služby se hlásí nová značka terénních záchranářských vozů INEOS Grenadier.

Off-road centrum Dajbych 4×4 dodává vozy Horské službě už od roku 2005. První předaný vůz nové britské značky INEOS Grenadier navazuje a částečně nahrazuje předešlá vozidla Toyota Land Cruiser 76 a 78 a Land Rover Defender. Na sezonu 2024/5 ho v rámci pravidelné obměny vozového parku získali do oblasti Šumava, na služebnu Železná Ruda – Špičák.

Terénní vozy na horách

Když se v roce 1992 zakoupily pro Horskou službu první terénní vozy, tehdy to byl Nissan Patrol GR, začala nová éra poskytování pomoci v horách. Blíže a rychleji k lidem, kteří se dostali do problémů, jednodušeji v terénu při tyčovém značení a další výhody.

Nissany dosloužily a volba padla na Land Rover Defender. Vůz prověřený desetiletími provozu snad na všech kontinentech se stal na léta ikonou Horské služby.

Kromě Defenderu se na českém trhu díky Dajbych 4×4 etablovala také Toyota Land Cruiser 70, která poskytovala pro úpravy a činnost u HS obdobné možnosti. V některých oblastech je právě tato vozidla nahradila a s koncem výroby původního modelu Defender se stala jedinou možností. I díky jejich robustnosti, spolehlivosti a terénním schopnostem.

Na tyto vlastnosti navazuje Ineos Grenadier a začíná tak psát novou moderní kapitolu fleetu horských záchranářů.

Přečtěte siTestovali jsme Grenadier, uchází se o pozornost hasičů a firma DAJBYCH 4X4 jednotce předělá auto na míru

Nastupuje Grenadier

Grenadier je vozidlo jako stvořené pro složky, které se potřebují pohybovat v náročném terénu a svou filozofií ideální pro přestavby. Navíc je to moderní vůz, který splňuje požadavky současných předpisů i nároků na komfort a pohodlí. Grenadier už najdete ve službě jiné složky IZS – Vodní záchranné služby.

Co se týče technických parametrů, Grenadier nebylo třeba měnit. Permanentní čtyřkolka, tuhé nápravy, redukce, uzávěrky diferenciálů, silné motory nadstandardní světlá výška a úhly. Navíc benefit automatické převodovky ZF.

Přidali jsme tak prakticky pouze naviják Warn s přístupnou montážní sadou a dlouhým syntetickým lanem. Plus další vyprošťovací příslušenství ARB jako nafukovací vak nebo vyprošťovací taška.

Kooperaci na přestavbě ze strany zadavatele měl na starosti záchranář Petr Pospíšil.

Doufám, že kolegům i mně bude tato koncepce vnitřních úprav vyhovovat. Pokud ano, tak by se model zástavby pravděpodobně použil i pro další vozidla, která by šla do provozu,

řekl Pospíšil.

Terénní vozidla jsou pořizována vždy obměnou za stávající techniku, která již svým nájezdem a opotřebovaností neodpovídá standardům nastaveným HS z hlediska 100% spolehlivosti při výkonu služby. Přestože naše technika je pečlivě udržována, nikdo neodvrátí stárnutí a v takové situaci by mohlo dojít k selhání v ten nejnevhodnější okamžik. Cyklus vozů Land Cruiser a nyní snad i Ineos ale není díky spolehlivosti příliš častý, naopak vydrží často i přes 10 let.

Záchranářům na míru

Přestavba se tak týkala hlavně interiéru, kde bylo třeba zapracovat na prostoru pro „ferno“, tedy nosítka pro převoz pacientů. Zodolněná podlaha, systém uchycení i třetí sedadlo umožní variabilitu a praktickou využitelnost vnitřního prostoru s mnoha úchytnými prvky pro zdravotnickou výbavu.

V interiéru bylo třeba nejen instalovat vhodné osvětlení, ale i zásuvky a konektory a ovládání různých prvků například vysílačky a VRZ. Zde přišel na řadu 3D tisk a tak je vše záchranářům při ruce, aniž by byl narušen vzhled vozu.

Další instalace jsou i zvenčí vozidla. Kromě výstražných majáků a pracovních světel je zde například zásuvka na dobíjení vozu, aby byl kdykoliv v plné pohotovosti pro zásah.

Nápady ze zkušeností i umělé inteligence

Úprav je celá řada a myslelo se i na nejmenší detaily. Jednak offroad centrum Dajbych 4×4 má s vozy pro nejen pro Horské záchranáře letité zkušenosti, jednak během přestavby byly technické záležitosti průběžně konzultovány s budoucími uživateli.

Právě zdánlivé drobnosti totiž často přispějí ke spokojenosti při každodenním používání vozu.

Jako příklad lze uvést:

  • dvě lehce přístupné pojistkové skříně s detailními popisy
  • žebřík na střechu se speciální protiskluzovou ochranou
  • ergonomické umístění vysílačky pomocí 3D tisku.

Zajímavostí je vytvoření AI technického asistenta, který díky umělé inteligenci usnadní používání systémů nebo řešení problémových technických situací. Za volantem se totiž střídají záchranáři s různou úrovní zkušeností.

Důležité jsou i zkušenosti s jízdou v terénu. Právě Horská služba Šumava využila v minulém roce off-road školení od Dajbych 4×4 pro lepší zvládání složitých situací a šetření techniky pro efektivnější provoz vozového parku.

Několik generací vozidel a zástaveb, v kombinaci se zkušenostmi záchranářů, vydefinovalo parametry vozidla přesně podle potřeb a využití v Horské službě.

> Off-road centrum Dajbych 4×4 spolupracuje s horskou službou už skoro 20 let a díky těmto zkušenostem a skvělé komunikaci mohou vznikat vozy, které dokonale slouží potřebám záchranářům, >

dodává Petr Dajbych.

Provedené úpravy pro Horskou službu

Off-road úpravy probíhaly v plzeňských dílnách Dajbych 4×4, zdravotnickou vestavbu měla na starost moravská společnost Fosan.

Naviják Warn se syntetickým lanem

  • Zimních pneu s protiskluzovými hroty
  • Pochozí střešní nosič s rolnou a uzamykatelným střešním boxem
  • Zodolněná podlaha s kotvícími lištami a sedadlem v druhé řadě
  • Variabilní uchycení transportního prostředku
  • LED osvětlení interiéru
  • Ochranné mříže oken opatřené kotvícími prvky a přihrádkami
  • Nezávislé teplovodní topení s možností dálkového ovládání
  • LED světelná rampa a pracovní světla dokola vozu
  • Nástřik podvozku a dutin ochranným antikorozním voskem
  • Formátování baterií s externí zástrčkou a předehřev olejové části motoru
  • Zásuvky na odnímatelné majáky zvenčí vozidla, externí zásuvky 12 V/220 V
  • Externí kompresor
  • Zábleskové majáky a světla LED
  • Výstražné zvukové a rozhlasové zařízení s reproduktorem a mikrofonem
  • Vozidlová radiostanice
  • Celopolep fólií podle grafického manuálu HS
  • Aretace otevřených zadních dveří vozu
  • Omyvatelné potahy sedadel
  • Sada vyprošťovacích prostředků

Horská služba České republiky je označení horské služby, kterou v České republice vykonávají v několika českých pohořích dobrovolníci v občanském sdružení Horská služba České republiky, o. s. (IČO 00506311, založeno 25. června 1990) a od roku 2005 též profesionálové v organizaci Horská služba ČR, o. p. s.

Tyto organizace navazují na činnost krkonošské horské služby, která vznikla v Krkonoších v letech 1934–1935 a v dalších pohořích ve 40. a 50. letech 20. století. Výkon činnosti Horské služby se organizuje především v rámci oblastí, kterými jsou Šumava, Krušné hory, Jizerské hory, Krkonoše, Orlické hory, Jeseníky a Beskydy.

Sdílet