Pátek 21. unora 2025, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Horce nad Moravou nově disponují zcela novou cisternou, Tatru nahradila Scania od WISS CZECH

Obec Horka nad Moravou pořídila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů zcela novou automobilovou stříkačku Scania. Symbolický klíč od vozidla byl předán z rukou zástupců společnosti WISS CZECH 3. prosince 2024 na hasičské zbrojnici v Horce nad Moravou. Jedná se tak historicky o první zcela novou cisternu, která ve výjezdu nahradí stávající Tatru 815.

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na dvounápravovém podvozku Scania řady P 500 XT 4×4. O pohon se stará motor o výkonu 368 kW a automatizovaná převodovka se systémem Opticruise. Pro lepší účinnost brzd je vozidlo vybaveno retardérem.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí.

Kabina osádky je prodloužená CP31L, všechna sedadla ve vozidle jsou opatřena samonavíjecími pásy. Veškerá vnější zrcátka jsou vyhřívaná a elektricky stavitelná. Kabina osádky je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě, klimatizací a elektrickým stahováním oken všech dveří.

V opěradlech druhé řady sedadel najdeme čtyřmi dýchací přístroje značky Scott a tři náhradní láhve. Dýchací přístroj velitele je umístěn mezi velitelem a strojníkem, šestý je v přihrádce za strojníkem.

Přečtěte siPosádkové kabiny Scania se vyrábí ve švédském Laxå, zajeli jsme se podívat na kompletní postup

Dále je kabina osádky vybavena šesti dobíjecími úchyty pro svítilny Survivor, úchyty pro ruční radiostanice Motorola R2, jednou ruční radiostanicí TPH900, vozidlovou analogovou radiostanicí a digitálním terminálem.

V současné době se jedná o nejmodernější kabinu vozidla Scania s modernizovanou přístrojovou deskou a dotykovým informačním panelem.

V přední části kabiny se nachází elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN s jištěním proti přetížení, naviják je osvětlen LED světlem a je krytý kompozitem. Ve spodní části je pevně zabudovaná asanační lišta, která je ovládána dálkově z kabiny.

Z kabiny se ovládá i nárazníková lafetová proudnice. Na levém boku kabiny je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air.

Nástavba je celokompozitová vyrobená jako jeden celek se samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Nádrž na vodu má objem 4000 litrů, na pěnidlo pak 240 litrů.

Aktuální stav nádrží signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby. Čerpací zařízení je bronzové, vyhřívané, dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu. K dispozici je i vysokotlaký režim pracující s tlakem 40 barů. Čerpadlo je schopno pracovat současně s nízkým i vysokým tlakem.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice o délce 60 metrů a proudnice.

Všechny funkce CAS je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného 7" tabletu v kabině v dosahu strojníka.

CAS je vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm. Na horní ploše nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici Protek s délkou účinného dostřiku 50 metrů a s nastavitelným průtokem. Ta je konstruována jako přenosná.

Jednotka sboru dobrovolných hasičů je v současné době zařazena jako jednotka kategorie JPO V. Mimo uvedenou CAS dále disponuje DA VW Crafter 4×4 4Motion, požárním přívěsem pro hašení s čerpadlem Tohatsu a motorovým nafukovacím člunem Yamaha 400S.

Sdílet