Vláda projednala analýzu přechodu složek IZS na elektromobily, čeští hasiči je zatím nechtějí
Evropské předpisy požadují v rámci klimatické neutrality snížení emisí z dopravy do roku 2050 o 90 %. K urychlení dekarbonizace trhu s vozidly směřuje i cíl, který stanoví, že všechna nová osobní a lehká užitková vozidla by v rámci Evropské unie od 1. ledna 2035 neměla produkovat žádné emise CO2. Výkonnostní normy emisí CO2 jsou stanoveny i pro nová těžká vozidla.

Analýza
Ministerstva vnitra a obrany provedla analýzu provozu bateriových elektrických vozidel (pro účely analýzy „bezemisních“, dále jen „BEV“) a dobíjecích stanic pro potřeby plnění úkolů v působnosti složek integrovaného záchranného systému a Ministerstva obrany. Materiál vládě předložil předložil 1. místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan.
Z provedené analýzy vyplývá, že pro zachování akceschopnosti vozidel složek IZS je potřeba vyjednat výjimku z postupného ukončení výroby a provozu vozidel se spalovacími motory v členských zemích EU do doby, než budou bezemisní vozidla svými parametry plně srovnatelná s vozidly se spalovacími motory a zároveň bude zabezpečen přístup k elektrické energii v požadovaném množství kdekoli a kdykoliv.

Výkonnostní normy emisí CO2 pro těžká nákladní vozidla jsou stanoveny v nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/1242 ze dne 20. června 2019. Nařízení udává pokles emisí ve srovnání s výchozím rokem 2019.
Za vykazovaná období let od roku 2025 do roku 2029 se navrhuje 15% pokles emisí z nově prodaných vozidel, za vykazovaná období let 2030 až 2034 45% pokles, za vykazovaná období let 2035 až 2039 65% a za vykazovaná období od roku 2040 90% pokles.
Hasičský záchranný sbor České republiky aktuálně využívá přibližně 10 BEV a to pouze na obslužné činnosti.

Z podstaty činnosti hasičů je zřejmé, že není znám čas, kdy dojde k mimořádné události, zároveň není dopředu známé místo události a ani doba potřebná k dořešení vzniklé události do normálního stavu.
Z toho pohledu nelze naplánovat činnost složek IZS tak, aby bylo možné rozvrhnout případné dobíjení BEV. Velké množství těchto událostí se stane v místech, kde není možné BEV dobíjet (nepřístupný terén bez elektrické sítě, území zasažené přírodní katastrofou, kde je poničena struktura inženýrských sítí, při zásahu je z hlediska bezpečnosti obyvatel a zasahujících potřeba odpojit danou část území od inženýrských sítí, především od elektrické energie a plynu).
K plnění úkolů v působnosti složek IZS jsou proto využívána výhradně vozidla se spalovacími motory, která lze i na místě události dotankovat.
V neposlední řadě je třeba vzít v úvahu i současnou mezinárodní situaci a zvýšené riziko válečného konfliktu v Evropě. Podle dostupných informací jsou v případě takového konfliktu zasaženy zejména prvky kritické infrastruktury (elektrárny, rozvodny elektrického proudu atd.), ve snaze ochromit dodávky elektrické energie na dotčeném území.
Pokud dojde k výpadkům elektrického proudu, nebude v daném prostoru možné BEV dobíjet.
Na rozdíl od BEV lze vozidla se spalovacími motory dotankovat i bez použití elektrické energie např. použitím ručních pump k přečerpání pohonných hmot. Problematice elektromobility u hasičů se věnují i špičkoví odborníci v rámci spolku POŽÁRY.cz.
Obdobné závěry lze v rámci základních složek IZS aplikovat také na policii a poskytovatele zdravotnické záchranné služby.
Shrnutí základních rizik
- V současné době omezená nabídka elektromobilů vhodných pro potřeby složek IZS a Ministerstva obrany.
- Podle pokynů výrobce není možné připojit technické prostředky potřebné k výkonu činnosti na management vozidla nebo do bateriového systému vozidla. Do vozidla je tedy nutné vkládat další zdroje k zabezpečení provozu IT systémů, kamer, majáků, k pohonu čerpadel hasičských vozidel atd. Tím dochází ke zvýšení hmotnosti vozidla, zhoršení průjezdnosti terénem a zkrácení dojezdových vzdáleností. (V případě napájení výpočetní techniky a dalšího vybavení z elektrických zdrojů vozidla je propad dojezdu v řádech desítek km během 24 hodin).
- Omezený dojezd vozidla na jedno nabití (nedostatečná kapacita baterií pro provoz vozidla).
- Délka dobíjení omezující na delší dobu akceschopnost vozidel složek IZS a Ministerstva obrany.
- Nedostatečná dobíjecí infrastruktura, nedostupnost nebo omezená dostupnost funkčních dobíjecích stanic, zejména v nepřístupném terénu bez elektrické energie, v místě mimořádné události apod.
- Nemožnost testování BEV v reálných podmínkách mimořádné události (např. s ohledem na brodivost zásahové techniky).
- Snížená užitečná hmotnost zásahových vozidel a z toho vyplývající nutná redukce technického vybavení nebo nasazení většího počtu vozidel.
- Nemožnost splnění aliančních závazků (tj. zajištění plné a nepřetržité připravenosti České republiky vyslat předurčené jednotky do aliančních nebo koaličních operací, nepřetržitá bojeschopnost dopravních prostředků, které používá resort obrany, jeho ozbrojené síly, Vojenská policie a Vojenské zpravodajství a zajištění logistických požadavků na zásobování jednotnými pohonnými hmotami pro operační potřeby aliančních ozbrojených sil).
- Vyšší pořizovací cena BEV (v řádech milionů za jedno BEV) a jejich nižší životnost (v důsledku životnosti baterií), tj. nutná častější obnova vozového parku na straně jedné a na straně druhé snaha o snižování výdajů státního rozpočtu a neschopnost většiny zřizovatelů jednotek sboru dobrovolných hasičů (tj. obcí a měst) BEV financovat.
V případě ukončení výroby vozidel se spalovacími motory v rámci EU existuje riziko nedostupnosti vozidel a náhradních dílů (případně servisní podpory) pro potřeby složek IZS a Ministerstva obrany. V případě mimořádné situace (pandemie, válečný konflikt apod.), ale i z bezpečnostních důvodů nepovažujeme za vhodné, aby vozový park resortu Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany byl závislý na dodávkách z nečlenských států.
Z výše uvedeného vyplývá, že pro potřeby složek IZS, kritické infrastruktury a obrany, včetně aliančních závazků je třeba v rámci členských států EU zajistit i nadále
- výrobu a provoz vozidel se spalovacími motory nezbytnou pro pravidelnou obnovu vozového parku složek IZS a Ministerstva obrany, a to do doby, než budou mít BEV odpovídající parametry nezbytné pro plnění úkolů v působnosti těchto složek; výrobu a provoz je třeba zajistit bez negativních dopadů na výrobce nebo provozovatele vozidel se spalovacími motory,
- dostupnost pohonných hmot do těchto vozidel a do diesel elektrických agregátů, které slouží jako záložní zdroje elektrické energie v případě výpadku dodávek elektrické energie z distribuční sítě,
- strategické zásoby pohonných hmot, z nichž by mohly být přednostně doplňovány neveřejné čerpací stanice pro potřeby složek IZS a resortu Ministerstva obrany
Současně je třeba i nadále věnovat pozornost vývoji BEV pro potřeby složek IZS a rezort Ministerstva obrany, která by měla parametry srovnatelné se současnými vozidly se spalovacími motory.
Na národní úrovni je pak nutné zajistit investiční prostředky ze státního rozpočtu pro vybudování neveřejné sítě vysokokapacitních nabíjecích stanic výhradně pro potřeby složek IZS a Ministerstva obrany a přednostní zajištění potřebného příkonu pro dobíjení s garancí nabíjecích proudů.
