Úterý 4. března 2025, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové mostní automobily AM-70 EX pořídili hasiči ze Záchranného útvaru HZS ČR, mosty staví osmikolové Tatry Force

Z rámcové dohody byly pořízeny dva mostní automobily AM-70 EX na podvozcích TATRA Force 8×8 s mostními poli, dodavatelem je EXCALIBUR ARMY. Každý automobil stál 47 600 159 Kč a byl navržen pro přepravu, spuštění a naložení jedné části mostu. Vozidla budou sloužit zejména pro potřeby rychlého nouzového přemostění překážky a přístup vozidel a techniky jednotek požární ochrany a složek IZS do „odříznutých“ oblastí.

Podvozek

Mostní automobil je postaven na upraveném podvozku TATRA T815–7TDR41.331 8×8.1R s integrovaným držákem dozérové radlice. O pohon se stará tatrovácký vidlicový osmiválec T3C-928.90 o výkonu 300 kW ve spojení s mechanickou převodovkou Tatra 10TS210 N s elektronickým poloautomatickým řazením Norgren. Motor splňuje emisní normu Euro 3, jeho krouticí moment je 2 100 Nm při 1 000 otáčkách za minutu.

Kabina je dvoudveřová, čtyřmístná, vybavená nezávislým vytápěním. Pro spojení slouží vozidlové radiostanice, v zorném poli řidiče je displej s technickými parametry pro řízení podvozku a nástavby. Rozšířena jsou i boční zpětná zrcátka.

Bezdušové pneumatiky lze centrálně dofukovat pomocí systému Teleflow, který je ovládán z kabiny řidiče.

Stoupavost Tatrovky je s naloženým mostem 45 %, respektive 22,5 °. Přední nájezdový úhel je i s radlicí 17 °, zadní 22 °.

SVětlá výška automobilu je 380 mm, vůz dokáže bez přípravy brodit hloubkou až do 1 200 mm. Tatra je i s radlicí dlouhá 12 400 mm, široká je 3 650 mm a vysoká 3 900 mm. Celková maximálně přípustná hmotnost je 38 tun.

Pokládací zařízení

Pokládací zařízení umožňuje manipulaci s mostem a jeho podpěrami. Zároveň je připraveno k případnému propojení s jiným automobilem pro případ technické závady.

Pokládací zařízení pracuje s nádrží na 730 litrů hydraulického oleje, tažná síla navijáku je 250 kN. Lano k navijáku je dlouhé 19,7 metrů a jeho průměr je 24 mm. Rozpěrné lano je dlouhé 17,4 metrů a má průměr 30 mm.

Pro sledování náklonu automobilu je Tatra vybavena čtyřmi sklonoměry. Pokládací zařízení se ovládá dálkově, možná je i ruční manipulace na boku automobilu.

Most

Samotný most je nůžkového typu s odlehčenou konstrukcí se čtyřmi nosníky. Postupným spojením jednotlivých mostních polí z automobilů lze překlenout překážku až 106 metrů širokou. Most M-70 je kompatibilní se staršími generacemi mostů AM-50, AM-50 EX a AM-50 B.

Přečtěte siTatra 813 8x8 AM-50 naučila hasiče stavět mosty, unikátní mostní automobily v hasičském provedení mají u Záchranného útvaru HZS ČR v Hlučíně

Most může být naložen a vyložen z libovolné strany, což umožní po přejetí jedné mezery a naložení části mostu z druhé strany plynule pokračovat do další mezery a spustit nový most.

Díky plné mostovce a vybavení obrubníky je AM-70 EX vhodný jak pro civilní záchranné operace, tak pro využití ve stavebnictví či lesnictví.

Jedno mostní pole překoná délku až 12,5 metrů, lze napojit až 8 polí – tedy do zmíněné celkové délky 106 metrů. Záchranný útvar v současné době disponuje dvěma mostními poli.

Pojezdová šířka mostu je 3,5 metrů, nosnost je 63,5 tuny pro pásová vozidla a 73 tun pro kolová vozidla. Hloubka překážky při spojení více mostů je až 6 metrů, minimálně jsou to 2 metry.

Podpěry na konci mostu jsou ovládány hydraulicky. Ze základní délky 2 metry je lze vysunout až na 6 metrů.

Sdílet