Hasiči ze Stodůlek mají novou Scanii od firmy MOTO TRUCK, poprvé v Evropě s rampou Whelen v režimu dvojzáblesk
K hasičům pražské městské části Stodůlky dorazila nová Scania, cisternu pro ně vyrobila firma MOTO – TRUCK. Automobil hasiči slavnostně převzali ve čtvrtek 6. března 2025.

Podvozek
Šasi Scania P500 B4×4 HZ o rozvoru 4 350 mm je poháněno přeplňovaným šestiválcem DC13 o výkonu 368 kW, agregát splňuje emisní normu Euro 5.
Převodovka je automatizovaná, k dispozici je systém Opticruise a hydrodynamický retardér.
Kabina CP31L má vyhřívané přední sklo, nezávislé vytápění a klimatizaci. Do displeje infotainmentu je integrován displej zadní couvací kamery.

Na levém boku je sdružená zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a přívod elektřiny s inteligentním dobíjecím zařízením.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky pro dýchací přístroje. V dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny a ruční digitální terminály TPH 700. Velitel má k dispozici výjezdový tablet.
Ve střední části kabiny je pod stropem umístěna uzavíratelná police, která je rozdělena na dva samostatné úložné prostory, ve spodní části je uzpůsobena pro umístění páteřové desky.
Zvláštní světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace, MOTO – TRUCK standardně dodává světla od firmy Whelen. Zde byla zcela poprvé v Evropě použita 70" rampa Whelen Edge 9XS s červenomodrou kombinací na obou polovinách. Dvojice 100W reproduktorů je doplněna o stejný počet nízkofrekvenčních reproduktorů Howler. O ovládání a synchronizaci se stará řídící jednotka řady CORE-R.
Nástavba
Karosérie nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Rozložení je standardní – na každém boku je trojice schrán krytá roletkami, k čerpadlu se přistupuje nahoru výklopnými dveřmi.

Pod předními a zadními schránami je výklopná stupačka s osvětlením a retroreflexním polepem.
CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:
- diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
- monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- automatické odvodnění požárního čerpadla,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací)
Požární čerpadlo HTM3000 z produkce společnosti MOTO – TRUCK dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu a umí pracovat současné v nízkotlakém i vysokotlakém režimu.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací, umožňuje přiměšování pěnidla z vlastní nádrže a z vnějšího zdroje.
Bezdrátové ovládání navijáku vysokotlakého proudu umožňuje obsluze spustit čerpadlo, regulovat tlak a samozřejmě řídit navíjení bubnu. Na displeji zobrazuje informace o navíjení, stavu hasiv v nádržích a tlaku na čerpadle. Buben navijáku je vybaven automatickou brzdou a kolejnicemi regulujícími směr odvíjení hadice tak, aby nedošlo k poškození hadice o nástavbu.
Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár MOTO – TRUCK s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů.
Ovládání je možné pomocí dálkového bezdrátového ovládání nebo z obslužného místa čerpadla.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i automaticky, po uvolnění parkovací brzdy. Stožáru při skládání pomáhá laserové navádění, které zabrání nárazu například do otevřené schrány s příslušenstvím či jiných překážek.
Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED světly zapuštěnými do okapnic nad roletkami po celé délce nástavby i v její zadní části.
Rozměry vozu
Scania je dlouhá 8 430 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 200 mm.






























































