Úterý 15. dubna 2025, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Torsus Praetorian může být ultimátním dopravním automobilem nebo autobusem, vzniká na podvozku MAN

Vypravili jsme se do terénu autem, ale ne ledajakým – testovali jsme speciál Torsus Praetorian, velmi neobvyklý automobil s výbornými vlastnostmi v terénu.

Praetorian vzniká na podvozku MAN TGM 4×4, na něj výrobce montuje vlastní karoserii s certifikací a přidá vzduchové odpružení karoserie vpředu a sadu silentbloků vzadu.

Výsledkem je prakticky terénní autobus se světlou výškou 350 milimetrů, brodivostí 680 mm a nájezdovými úhly 28 °, který zvládne svah o sklonu až 60 °. Světlou výšku lze upravit z kabiny řidiče.

O pohon se stará 6válcový řadový vznětový motor MAN D0836 LFLAO o výkonu 213 kW a točivém momentu 1 150 Nm. Splňuje emisní normu Euro 6e a je spřažen s automatizovanou převodovkou MAN 12.12 OD Tip-Matic. Nechybí systém předehřevu motoru.

Nápravy jsou osazeny tlumiči pro vysoké těžiště se stabilizátory. Přední je odpružena listovými pery, zadní vzduchem. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové, z principu použitého podvozku nechybí motorová brzda MAN EVBec.

Pohon všech kol je připojitelný, jeho použití lze ovládat otočným voličem.

Prostor pro cestující je klimatizován střešním modulem Webasto Cool Top 220 s rozvodem vzduchu i do zavazadlového prostoru – do něj se přistupuje z boku.

Všechna sedadla jsou orientována ve směru jízdy, řidič má o situaci u osádky přehled díky kamerám. S nástupem řidiče a spolujezdce pomáhá elektricky výsuvný schůdek, cestující ho mají výklopný manuálně.

Torsus Praetorian je široký 2,54 metrů, vysoký 3,60 metrů (plus 20 centimetrů nosič) a dlouhý je 8,70 metrů. Maximální přípustná hmotnost je 13 400 kg, zatížení přední nápravy 6 300 kg a zadní 7 800 kg.

Sdílet