Čtvrtek 12. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní speciály Colet Jaguar

Unikátní zásahové vozy z USA pro službu na letištích.

U nás poměrně neznámá americká firma COLET Special Vehicle Design Inc. – dále jen Colet SVD Inc. v čele s jejím zakladatelem panem Ralphem Coletem,se od poloviny 90 let minulého století zabývá výrobou designově velmi unikátních letištních,na dnešní dobu svým tvarem futuristických požárních speciálů,které značí zejména výrazná přední část-kabina.U všech vozidel série Jaguar je velmi podobná kabině bitevního vrtulníku AH-64 Apache,její příbuzností se pan Colet netají.Koneckonců vozidla Jaguar konstrukčně vycházejí z letecké techniky.
V jejím californském výrobním závodě se kromě klasických letištních požárních automobilů produkuje hlavně řada vozidel Jaguar.A to celkem ve čtyřech resp. v pěti verzích.Ty jsou označeny Jaguar K-15,K-15 ATTCC,K-30,K/R-40 SCP.Mezi sebou se vozidla liší jak počtem náprav,tak samozřejmě i množstvím hasební látky.Vodní nádrže jsou o objemu od 5700 do 19000 litrů vody a počet náprav je 2,3,4 a 5. Typ K-15 ATTCC se od typu K-15 liší hlavně podvozkem,ATTCC má silniční s větším rozvorem,kdežto K-15 má podvozek spíše do terénu.Vozidla se dále liší počtem hnacích agregátů.Ten je u dvou a tří nápravových pouze jeden a u čtyř a pěti nápravových jsou motory dva.Výhradně se používají turbodmychadlové agregáty Cummins s výkonem 500 koní a Detroit Diesel V 8 s výkonem 580,600 a 800 koní.Vozidla jsou z pravidla vybavena automatickou převodovkou Allison HD-4060 a rozvodovkou Meritor.Maximální provozní rychlost vozidel je dle typu od 111 do 117 km/h.Zrychlení 0–80 km/h je dle typu(včetně velkého K/R-40) mezi 17–18 sekundami.Typ K-15 ATTCC při testech US Air Force rychlosti 80 km/h dosáhl dokonce za 14 sekund!Typ K/R-40 s pohonem 10×8 dosáhl při zkouškách neuvěřitelné rychlosti 230 km/h!
Samotná vozidla Jaguar mají skořepinovou karosérii z oceli a hliníku,tím je zaručena její dlouhá životnost.Nástavba je vyrobena z nerezové oceli.V ní je unikátně uložena nerezová vodní nádrž.Ta je umístěna hned za kabinou a je pro co nejlepší stabilitu vozu odpružena.V nás­tavbě se dále nachází nádrž na pěnidlo AFFF a práškové hasící zařízení s dusíkem,který slouží jako jeho hnací medium.Další požární příslušenství se nachází v zadní části vozidel.Vodní čerpadla jsou nejvíce od firmy Waterous a mají jmenovitý výkon od 4000 l/min.Při­míšení pěnidla je 1,3, a 6 % a je řízeno počítačem.
Kabina vozidel Colet je unikátně řešena za již výše zmíněné použité technologie z leteckého průmyslu.Je z ní velmi dobrý výhled pro řidiče,sedícího uprostřed,jak je u letištních speciálů dnes již obvyklé,který si spíše připadá jako pilot.Koneckonců i hlavní ovládací prvek požárního vybavení-joystick,pochází původně ze stíhačky F-16!Jak je zde zmíněno,tak kabina samotná je velmi podobná kabině bitevního vrtulníku AH-64 Apache.Počet míst je buď 1+1,nebo 1+2.Místo zpětných zrcátek jsou v kabině monitory,které přenáší obraz z kamer na stranách a v zadní části vozu.Kabina je plně klimatizována.Na svojí ochranu je vybavena žáruvzdorným sklem.Pro zásahy za snížené viditelnosti je vybavena infračervenou kamerou.Samoz­řejmostí je také satelitní navigace.Z kabiny se dále ovládá monitor PowerFlow LR/II-III.Ten se dodává ve dvou provedeních,jeho rameno je dlouhé od 11 do téměř 13 m.Jako koncová proudnice je na rameni umístěna tryska Akron.Zvedání ramene a hašení je možné i za jízdy v malé rychlosti.Monitor má dostřik cca 80 m.
Zvláštní pozornost zaslouží také podvozek vozidla.Kola vyrobená ze speciálních slitin mají aktivní hydropneumatické zavěšení,které je řízeno počítačem.Ten automaticky reaguje na změny terénu.Čili dle potřeby snižuje,nebo zvyšuje světlost vozidla.Dále také elektronicky rozděluje hnací sílu na jednotlivé nápravy.Samoz­řejmostí vozidla jsou dvouokruhové brzdy i kontrola trakce-ABS/ATC.Počítač také řídí vyrovnání naklánění vozu,ten je schopen jízdy ve sklonu 35° a nájezdové úhly jsou 45°.Pohon kol je dle typu buď 4×4,6×6,8×8 nebo 10×8/6(8 hnaných,6 ři­ditelných).
Závěrem lze jen konstatovat,že takovéto vozy,které zatím výhradně slouží na území USA,jsou již dnes pohledem do budoucnosti.Kromě vozidel série Jaguar,vyrábí firma Colet SVD ještě klasická letištní požární vozidla pod označením S 2000.

TTD typu Colet Jaguar K-15 ATTCC-Milwaukee County Airport

K-15ATTCC Jaguar (AT = Air Transportable, TCC = Trans Continental Capability)-schopnost letecké transkontinetalní přepravy.

Délka : 9.152 m
Výška : 2.850 m
Šířka : 2.550 m
Hmotnost : 20.870 kg
Osádka : 1+1(2)
Motor : Turbodiesel Cummins ISM
Výkon : 500 koní
Pohon : 4×4
Převodovka : automat.Allison HD-4060
Rozvodovka : Meritor
Brzdy : dvouokruhové
ABS : aktivní/pasivní AP-ABS
Kontrola trakce : aktivní/pasivní AP-TC
Zrychlení 0–80 km/h : 17 resp.14 sekund
Zastavení 64–0 km/h : 26 m
Max.rychlost : počítačem omezena na 117 km/h,při zkouškách dosáhl téměř 160 km/h
Čerpadlo : Waterous
Výkon : 4000 l/min
Vodní nádrž : 5.700 l
Nádrž pěnidla : 370 l
Zásoba prášku : 230 kg
Monitor : L/R Gator PowerFlow Boom Turret-otáčení 360°

TTD Colet Jaguar K/R-40– Atlanta International Airport

Délka : 13.95 m
Výška : 3.300 m
Šířka : 2.550 m
Hmotnost : 44.000 kg
Osádka : 1+1(2)
Motor : 2 x Detroit Diesel V 8
Výkon : každý 800 koní
Rychlost : počítačem omezena na max.112 km/h,při zkouškách K/R-40 dosáhl neuvěřitelných 230 km/h!
Zrychlení 0 – 80 km/h : 16.8 sekund
Počet náprav : 5
Pohon : 10 × 8
Řiditelné nápravy : 2 + 1
Převodovka : automat.Allison řady HD
Poloměr otáčení : 22.5 m
Čerpadlo : Waterous IC
Výkon : max.7.580 l/min
Nádrž na vodu : 15.160 l
Nádrž na pěnidlo : 947 l
Monitor : PowerFlow LR-otáčení 360°
Cena vozu : 3.500 000 USD

Další technické údaje jsou téměř shodné s ostatními typy vozidel série Jaguar.


Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD Praha

Zdroj info: web,Colet SVD,USAF
Sdílet