Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obojživelník Fiat-Iveco 6640 G 4×4

Záchranný automobil italských hasičů.

Jedná se o obojživelný automobil Fiat-Iveco 6640 G se stálým pohonem všech kol,který byl původně vyroben pro potřeby armády.Veřejnosti byl představen poprvé v roce 1982.U hasičů je určený k záchranným a evakuačním pracem na vodě.Je poháněn šestiválcovým dieselovým motorem o síle 5499 ccm a výkonu 195 kW.Na souši dosahuje maximální rychlosti 100 km/h a ve vodě 11 km/h,tam je poháněn za pomoci zařízení Pump SP-32.Jeho stoupavost je 60%.Užitečné zatížení je max. 2000 kg.Osádku tvoří dva hasiči,na korbu se vejde dalších 12 osob.Zásoba PHM-nafty je 215 l v jedné nádrži.Jeho vybavení se skládá z výkonného navijáku o tažné síle 4500 kg,jeho ocelové lano má délku 45 m,dále je v zadní části vozidla pomocný jeřáb.Uvnitř je pak záchranářské vybavení pro práce na vodě.
Musím konstatovat,že i když tento automobil není žádnou novinkou,ale spíše veteránem,tak by své uplatnění v této době našel i u hasičů v naší republice.Nemusel by to být samozřejmě tento typ,stačilo by i jiné podobné vozidlo.Bohužel u hasičů žádná taková auta nejsou,tak se musíme při záplavách spokojit s pomocí od armády,která obojživelná vozidla vlastní.I když ty jsou mnohem větší a bohužel nejsou tak mobilní,jako tento Fiat.Ten je právě pro svojí velikost a mobilitu skvělým prostředkem pro běžné záchranné práce,nemusí to přeci být jen povodně.Vždyť během roku je mnoho výjezdů na záchranu osob ve vodním toku.Přijede sice vozidlo s člunem,ale ten než se sundá atd.Je tam vždy malá časová prodleva,tudíž si myslím,že by vozidlo tohoto typu problém částečně vyřešilo.

Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD Praha
Sdílet