Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

DL 30 01/K(Ein-Mann-Korb)Ifa W 50

Dnes už téměř historický žebřík DL 30 na podvozku Ifa v jeho na svojí dobu moderním provedení s košem.

Ve druhé polovině 80 let vyrobila firma VEB Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde/DDR inovovanou verzi i u nás velmi známého žebříku DL 30. Oproti starému typu se tento liší hlavně v jiném ovládání a také tím,že má již bezzápadkovu sadu a může na ní být umístěn koš pro jednoho hasiče. Jiné jsou také vzpěry. Nevysunují se pod vozidlo,ale vyklápí se vedle něj.Co na nich lze velmi ocenit,je jejich horní část.Ta je při jízdě skryta,ale když se žebřík staví,tak z nich jsou pohodlné schůdky na nástavbu. Také kabina není jako u klasického DL 30 prodloužená,ale krátká.Za ní je umístěna skříň na požární příslušenství.Další skříně s poměrně rozmanitým požárním příslušenstvím se nachází na boku nástavby a jsou zakryty roletkami.Nachází se v nich seskoková matrace SPP 40,agregát na výrobu lehké pěny T 4–400,rozbrus,mo­torová pila,proudnice B,C,na střední a těžkou pěnu,500 W světlomet,4 kVa elektrocentrála atd.Jako další vybavení byla na nástavbě uchycena lafetová proudnice,která se dala připevnit na konec sady,nebo na koš.
Koš se upevňoval na konec sady,byl určen pro jednoho hasiče a měl maximální nosnost 110 kg.Od roku 1990 kdy v Německu vstoupil do platnosti nový bezpečnostní předpis o požárních automobilech,se koš nesmí používat.
V současnosti se již tento typ žebříku v aktivní službě nepoužívá,na požárních stanicích ať už profesionálních či dobrovolných hasičů,je zařazen již jen jako záložní automobil.
Závěrem lze jen konstatovat,že tento dnes už téměř historický žebřík byl na svojí dobu velmi vydařeným exemplářem,i když s ním firma měla vyjít o několik let dříve.Ale abych jeho výrobce,firmu VEB Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde/DDR nějak nehanil,musím zde uvést,že v době totality vyvážela tyto na ovládání velmi jednoduché ať už západkové či bezzápadkové žebříky DL 30 ovšem na jiných podvozcích než východoněmecká Ifa W 50 a to Man,Mercedes,Ro­man,Jelcz do několika zemí světa.Např.Ho­landsko,Egypt,Ru­munsko,Nigéri­e,Argentina,Pol­sko atd.
Musím zde také poděkovat dobrovolným hasičům z německých Drážďan,díky jejich velké vstřícnosti jsem tento žebřík při slavnostech Oldtimertreffen in Schmannewitz 2004 mohl sám zkusit obsluhovat a to mě inspirovalo k napsání tohoto článku.

TTD

Podvozek : IFA V 50 L/DL
Motor : 4V-Diesel vodou chlazený
Výkon : 92 kW/125 koní
Převodovka : manuální 5 stupňů
Délka : 8.900 mm
Šířka : 2.500 mm
Výška : 3.850 mm
Celková hmotnost : 10.200 kg
Max.dostupná výška: 30 m při 75°
Otočení : 360°
Nosnost koše : 110 kg
Vzpory : hydraulické

Fotografie : web,autor + H.Obroučka,za což mu děkuji.
Jako zajímavost jsem do fotogalerie vložil bývalé fekální vozy Ifa-nyní hasičské…
Sdílet