Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vozy SAVIEM u hasičů

U nás je známe pod názvem Avia.

Představujeme Vám francouzská vozidla Renault-Saviem.Ta jsou dobře známá i u hasičů v naší republice pod názvem Avia.V roce 1967 byla zakoupena licence na výrobu vozidel Saviem,u nás se vyráběla od roku 1968 pod typovým označením Avia A 15 a A 30 resp.A 20 v dal­ších modifikacích.U sbo­rů je tento,,nejrychlej­ší,,hasičský vůz nejvíce s nástavbou DA,dříve DVS s požární stříkačkou PS 12,pak jako sněhový vůz S-540 a dále pak to jsou různě upravené Furgony.Francouzské originály mají nástavby typově podobné našim.Jsou vyrobeny nejvíce u renomovaných firem jako je Camiva a Sides.Ovšem řada použitých podvozků Saviem je mnohem větší než naše Avie.Konkrétně to jsou Saviem SG 2,SG 3,SG 4,S 5,SM 6,SM 8 a asi nejrozšířenější TP 3 v několika verzích.Podvozky Saviem dodávané pro hasičské sbory mají pohon buď 4×2,nebo 4×4.Čtyřkolka se montovala na podvozku se zvýšenou průchodností.Jako agregát byl použit benzínový motor Renault typ 817 a dieselový typ 712 v různých modifikacích,ten vycházel z motoru MAN.
Na rozdíl od našich licenčních vozů Avia,které požívají české HZS či SDH výhradně v provedení s krátkou kabinou,byla francouzským hasičům dodávána vozidla Saviem v provedení s krátkou tak i dvě verze s prodlouženou kabinou.Jejich osádka je 1+1 až 1+6 hasičů.
Teď tedy k samotným nástavbám.Nej­běžnější jsou Véhicule de premiere intervention,Vé­hicule Mouse poudre,Véhicule tonne pompe,Véhicule echelle-vozidlo prvního zásahu,práškový vůz,CAS,AZ atd.Jak je již zmíněno výše,tak výrobci nástaveb jsou známé francouzské firmy jako Camiva,Sides,Gallin apod.Automobil určený pro první zásah je postaven firmou Camiva na terénním podvozku Saviem SM 8 se stálým pohonem 4×4.Jeho vybavení je shodné se standardní CASkou.Dále je to práškový automobil Soframi na podvozku SM 6,ten veze 250 kg hasícího prášku v tlakovém zásobníku.Nejvíce mi ale zaujal Saviem typ SG 4,který je v úpravě AZ,ty jsou vlastně dle dostupných informací dva.První z nich má dostupnou pracovní výšku 18 a druhý 25 m,ten je vyroben firmou Drouville.Pak je zde ještě několik speciálů na lesní požáry od firmy Sides,ty jsou vybaveny plnoprůtokovými navijáky a objem vodních nádrží je do 1500 l.Hodně rozšířené jsou stejně jako u nás také po různu upravené Furgony.
Kdybych zde měl uvést TTD všech vozidel,vydalo by to na mnoho stran.Tudíž se zde stručně zmíním pouze o jediném a to o vozidle na lesní požáry CCF 3VL-TP 3,který je postaven na vojenském podvozku pro výsadkové jednotky.

Jen tak pro zajímavost a porovnání jsem do fotogalerie dal i naše vozy Avia.

CCF 3VL-TP 3

Výrobce : Ermaux
Podvozek : Saviem TP 3
Délka : 4.970 mm
Výška : 2.700 mm
Šířka : 2.000 mm
Max.celková hmotnost : 3.950 kg
Motor : benzinový Renault 817–2.700 ccm
Síla : 110 koní
Max.rychlost : 86 km/h
Osádka : 1+2
Vodní nádrž : 1.000 l
Vysokotlaké čerpadlo : 250 l/min
Navijáky : 2× 50 m
Sdílet