Jsou to také cisterny… Díl 1.
Nejsou to hasičské vozy, přesto mají vodní nádrž a lafety.
Nyní Vám představujeme poněkud neobvyklou techniku, která se sice neřadí mezi hasičskou, i když to jsou svým způsobem také cisterny. Proto její výroba probíhá u renomovaných firem, co hasičské vozy vyrábějí. Jedná se o speciály, které jsou určeny ke službě u policejních sborů resp.u jejich pořádkových jednotek na potlačování demonstrací. Její historie sahá do 40. let minulého století, kdy použití vody proti demonstracím a výtržnostem bylo na svém počátku. Nejprve byla na vodní děla upravena vojenská obrněná vozidla, posléze hasičská vozidla a až po nějaké době byl vyroben první speciál přímo pro bezpečnostní sbory. U nás byl takový vůz nejprve na podvozku Tatra 138, byla to klasická caska vyrobená firmou Karosa. Oproti hasičské verzi se lišila pouze pevnou či odnímatelnou klecí na každé lafetě. Pak se toto vozidlo stavělo na podvozku Tatra 148 a nakonec na Tatře 815, pořád to byla upravená CAS 32, jen čerpadlo bylo později montováno jiné a to typ PS 12. V menší míře se používala i klasická Tatra 815/CAS 32. Jistě si je mnozí ještě dobře pamatujete z použití na konci 80.let v tehdejší ČSSR, kde tato vozidla v barvách VB za pomoci lafet potlačovala demonstrace proti režimu. Občas se stalo, že cisterny VB měli barevné provedení shodné s hasičským a dav demonstrujících a poté i obyčejných lidí pak nadával hasičům, že jdou jako v roce 1969 proti nim. Hasiči mají ovšem také s potlačováním demonstrací jisté zkušenosti. Jedna za všechny: v roce 1989 přišel na ústředí Sboru PO příkaz z Národního výboru hl.m. Prahy, že požární vozy musí vyjet na pomoc jednotkám VB potlačovat vodním dělem demonstrace. Tehdejší VS marně oponoval, že k podobnému rozkazu na použití jednotek Sboru PO dává rozkaz pouze ministr. Když tedy cisterny vyjely, tak se jedné z nich porouchalo čerpadlo a další vypouštěla vodu do kašny u Národního muzea v horní části Václavského náměstí. V tom k nim přišel nějaký civilista v koženém kabátě a začal jim nařizovat, odkud mají vést akci. Hasiči, tehdy požárníci na to měli svojí odpověď, civilista v kůži byl hned mokrý. Posléze se ukázalo, že oný civil byl generál Carda… Veliteli směny hrozil vyhazov, ale nakonec to odnesl jen důtkou. Zanedlouho však přišla revoluce… Poslední mediálně známé nasazení těchto vozů bylo při zasedání MMF, kde byla použita děla Tatra 815 v policejních i hasičských barvách (nápis POLICIE byl jen na dveřích). Dále pak i na summitu NATO v Praze, přitom však děla nebyla nakonec použita, protože byl v ulicích klid. V současné době má POLICIE ČR tyto vozidla téměř výhradně ve svých barvách. Používá vozy Tatra 815, které jsou po repasi a jsou z nich tedy už policejní speciály a jako poslední přírůstek má vozidlo Mercedes.V cizině, zejména v sousedních zemích se používá mnoho takovýchto vozidel od různých výrobců a to samozřejmě jak podvozků tak i nástaveb. Podvozky jsou od firem jako Mercedes, Renault, Iveco, nástavby pak Camiva, Ziegler, Metz, ISS Wawrzaszek, u nás pak Karosa(THT) , Sehat, SPS atd. Nejvíce informací se dá sehnat o německé policejní technice. Podařilo se mi najít i stránky, kde se tato vozidla odprodávají. Našel jsem fotografie těchto vozidel z více zemí světa, např. z Jižní Ameriky, Japonska, Singapuru, ale nejsou k nim téměř žádná technická data. Jako zajímavost se mi jeví bývalé cisterny na vodu na podvozku Tatra Liwa pro armádu SAE, která byla rakouskou firmou EMPL upravena na protidemonstrační vozidla – vodní děla.
Teď tedy něco o technické stránce těchto speciálů. V některých případech jsou tyto vozidla těžce obrněna, jindy mají jen drátěné sítě na oknech a jiných částech, které by mohl poškodit hozený kámen. Nezřídka při potlačování demonstrací na tyto vozy přiletí i zápalné lahve. Z tohoto důvodu je sice velmi zřídka na vozech namontován ochranný rám, ve kterém jsou vodní trysky pro vlastní ochranu. Vodní trysky jsou instalovány i na podvozku a to k ochraně pneumatik. Podvozek je dále chráněn štítem na odhrnutí předmětů z pod vozidla. Samotné lafety oproti dřívějším dobám, kdy policisté je museli obsluhovat přímo v kleci na nástavbě vozu(nejen v ČSSR), což bylo velmi nebezpečné, dnes mají ovládání již v kabině vozu a to je většinou klasický joystick. Lafety se umísťují buď na nárazník, nebo na nástavbu vozu. Spuštění čerpadla se provádí z kabiny. Nádrže na vodu jsou od 2000 l do 12000 l. Některé z těchto vozidel mají vedle lafet i malé dělo na vystřelování patron se slzotvorným plynem.
Možná budete namítat, že článek o takovém druhu techniky nemá zde na Požárech co dělat, ale já si myslím opak. Není to opravdu technika, která přímo pomáhá zachraňovat životy a majetek(i když…), každopádně s tou naší hasičskou má dost společného. Závěrem musím uvést, že vodní děla POLICIE ČR a to nejen od policejní správy hl.m. , pomáhala nám hasičům čistit Prahu od nánosů bahna po ničivých povodních v roce 2002, za což chci jejím osádkám tímto článkem poděkovat.
Stručná TTD německého Wasserwerfer WaWe 9000
Podvozek : Mercedes 2636(či 2829/32/34)
Motor : výkon 280 koní
Max.rychlost : 105 km/h
Vodní nádrž : 9.070 l
Majáky : 2×/3× Bosh RKLE 110/Hella BSX micro
Siréna : Martin-Horn 2297 GM
Lafety : 2ks-vysunovací
V pokračování tohoto článku se dozvíte o vyřazených policejních vodních dělech, která byla předělána na požární vozy……….
Zdroj info:web,kniha 140 let hasičů v Praze/autor p.Krchov
Poděkování p.Klaus Lindenman-fotografie SRN, dále Jan Kostík a ing.Michal Brunner-foto Tatra 815.
načíst další obrázky ↓