TLF(A) FALCON / Rosenbauer
Skvělá cisterna, které se ovšem nevyrobilo mnoho kusů.
Představujeme Vám cisternovou automobilovou stříkačku v neobvyklém provedení. A to s čerpadlem umístěným v přední části vozidla. Její prototyp opustil bránu výrobního závodu firmy Rosenbauer již v roce 1985. Dle záměrů firmy se mělo jednat o jakýsi ekvivalent britskému vozidlu Dennis. Uvedení vozidla Falcon mělo velký ohlas, několik sborů z celého světa ( Libye, Španělsko, Egypt, Švýcarsko, Německo, Rakousko ) si ho hned objednalo. Vozidlo mělo na svoji dobu velmi futuristické tvary. Podvozek TITAN se sníženým těžištěm měl skvělé jízdní vlastnosti. Velmi chválena byla také velkoprostorová prosklená kabina. Pro svojí všestrannost tak byl a je dodnes Falcon používán na letištích a stejně tak i ve městech. Vozidla Falcon bylo vyrobeno dle dostupných údajů pouhých 15 kusů, tím se z něj stal opravdový unikát.Neobvyklost provedení vozu je především v umístění čerpadla a sacích/výtlačných hrdel. Jsou umístěny v přední části vozidla v místě, kde je u normálních vozidel motor. Ovládací panel čerpadla je přímo mezi světlomety, hrdla byla nejprve umístěna pod světlomety, ale díky nespokojenosti hasičů se špatným přístupem k nim se na dalších vozech přemístila nad ně. Postupem času Falcon dosáhl ještě několika drobných úprav a změn. Požární vybavení bylo individuální u každého zákazníka. Také lafetová proudnice byla dodávána v několika provedeních a to buď s ovládáním za pomoci joysticku z kabiny, nebo klasickým ručním ze střechy vozu. Rozdílný byl i objem nádrží na hasící kapaliny. A to 2200/3000/3700 l vody a 300 l pěnidla (prototyp měl 2000 l vody a 200 pěnidla) . Některý typ byl vybaven i práškovým hasícím zařízením – 250 kg PLV . Jako čerpadlo byl nejčastěji použit typ Rosenbauer R 280 se jmenovitým výkonem 3000 l/min při 8(10) barech a 350 l/min při 40 barech. Prášek byl na požářiště dodávám v intenzitě 2.5 kg/s.
Podvozek byl vyroben ve spolupráci firem Rosenbauer a Titan GmbH. ( od ní pochází i podvozek letištního speciálu Simba Rosenbauer ). Jako hnací agregát byl použitý dieselový motor Mercedes-Benz V 8 o výkonu 206 kW/280 koní. Ten je umístěn v zadní části vozidla v místě, kde je obvykle umístené čerpadlo. Pohon je stálý 4×4.
TTD Falcon TLFA
Označení : TLF(A) Falcon
Podvozek : Titan
Motor : Mercedes-Benz V 8 Diesel 14.618 ccm
Výkon : 206 kW/280 koní při 2300 ot/min
Převodovka : automatická
Pohon : 4×4 stálý
Zrychlení 0–80 km/h : 33 s
Délka : 7420 mm
Šířka : 2500 mm
Výška : 2825 mm
S vysunutou lafetou : 3150/3290 mm
Hmotnost : max.celková 15 000 kg
Osádka : 1+5(8)
Nádrž na vodu : 2200/3000/3700 l
Nádrž na pěnidlo : 300 l
Čerpadlo : Rosenbauer R 280(HN)
Výkon : 2400/3000 l/min při 8/10 barech
350 l/min při 40 barech
Monitor : RM 24 M,RM 25 E
Průtok : 800–2400 l/min při 10 barech
Dostřik : 70 m
Vysokotlak : 2× 60(80) m naviják s pistolovou proudnicí
Prášek : 250 kg
Naviják : 1×30 m- prášková pistolová proudnice
Intenzita : 2.5 kg/s
Elektrocentrála : výkon 2,4/8 kVa
Dále výbava jako klasická CAS.
Zdroj info : web, Rosenbauer a Petr Kocán, za což mu děkuji.
načíst další obrázky ↓