Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské návěsy: Evropa

Představujeme pro české hasiče velmi neobvyklou mobilní požární techniku. Jedná se o kamionové návěsy v hasičském provedení. Možná si budete myslet, že s tímto druhem techniky se lze setkat jen v USA, ale není tomu tak.

I když je pravdou, že tam je hasičských návěsů nejvíc. Je to dáno rozlohou země a celkovou koncepcí požární ochrany. S mnoha návěsy se lze také setkat i ve skoro každé zemi Evropy, což jsem vůbec netušil, když nápad na tento článek teprve vznikal.

Vědel jsem, že jich pár je, ale výsledné pátrání po nich mi opravdu překvapilo. A to jsem do galerie nedal zdaleka všechny. Dále je tato technika ve službách hasičů v zemích Asie, Austrálie i afrického kontinentu.

Z našich sousedních zemí jsou návěsy ve službě u hasičů v Rakousku, Německu a i v Polsku.

V Evropě, o které je první díl tohoto článku, se lze setkat nejčastěji s návěsy, které slouží jako velkokapacitní cisterny na vodu či pěnidlo. V menší míře se lze setkat i s návěsy, které jsou upraveny jako mobilní preventivní pracoviště a velitelská stanoviště.


PŘEČTĚTE SI: Hasičské návěsy – USA a zbytek světa


Pěnové návěsy jsou většinou zařazeny ve výjezdu podnikových hasičů v petrochemickém průmyslu. Proč, to je zcela prozaické. V petrochemickém průmyslu je pěna nejčastěji používaným hasivem, tudíž je třeba mít jí na místě požáru dostatečnou zásobu.

Standardní pěnové vozy mají objem nádrže do 10.000 l a to je při velkém požáru někdy málo (vzpomeňme např. na Litvínov 1996). Pěnový návěs jí najednou přiveze až 40.000 l. Některé mají i menší zásobu vody a vlastní požární čerpadlo, tudíž lze z nich přímo provádět požární zásah.

Vyrobeny nebo upraveny jsou u renomovaných firem, které se zabývají výrobou požárních vozidel jako např. Rosenbauer, Ziegler atd.

Vodní návěsy jsou u hasičských sborů nejčastěji využívány jako velkokapacitní tanky pro dopravu vody k lesním požárům. Slouží v mnoha zemích Evropy – Polsko, Německo, Rakousko, Belgie, Francie, Portugalsko atd. Jsou osazeny vlastním čerpadlem, mají malé skříně pro základní požární příslušenství a objem nádrží je od 28.000 do 42.000 l vody. Lze z nich také přímo vést požární zásah. Vyrobeny či upraveny jsou také u firem na požární techniku.

V malé míře byla jejich přestavba na požární verze z bývalých cisteren na PHM provedena hasiči svépomocí.

Pak je zde ještě několik speciálů jako plošina RS 1000 (dosah 100 m), tak již zde byla představena, dále jsou to speciální návěsy vyrobené firmou Rosenbauer pro hasičský sbor města Linz.

Jedná se o sadu čtyř návěsů, které jsou určeny pro veškeré větší zásahy technického charakteru a k likvidaci ropných a chemických havárií.

Tato firma dále vyrobila pěnový návěs pro turecké letiště, který má v zadní části zařízení pro tvorbu pěnového koberce.

Nesmím také zapomenout na požární výcvikové kontejnerové návěsy, těch je po Evropě několik od různých výrobcůk.

Musíte omluvit fakt, že zde nejsou uvedeny žádné TTD návěsů, ale je jich opravdu tolik, že to prostě nelze napsat. Vydalo by to na velkou tlustou knihu. Kdybych zde napsal o jednom či dvou, tak bych ošidil ostatní a to nechci.

Berte proto prosím tento článek pouze jako informativní o tom, co je za techniku v užívání hasičů jinde na světě.

Sdílet