Hasičské návěsy Díl 2. USA a zbytek světa
Přinášíme Vám druhý díl článku o hasičských návěsech. Tentokrát budete seznámeni s návěsy australských a amerických hasičů.
Začněme v zemi klokana, tedy Austrálii. Ta je ve světě známa mnoha každoročními rozsáhlými požáry buše. Hasiči na jejich likvidaci spotřebují neskutečné množství vody, která mnohdy není bohužel dostupná v bezprostřední blízkosti požáru.
Jejich venkovské požární sbory (Rural Fire Brigade) vlastní na hašení požárů buše speciální vozidla s velkou průchodností terénem, ty však nemají dostatečnou zásobu vody. Proto kromě základních cisteren jsou ve výjezdu zařazeny velkokapacitní závěsové cisterny na dopravu vody.
Ty mají objem mezi 16.000 až 40.000 l a jsou osazeny vlastním čerpadlem. K jejich výbavě patří základní požární příslušenství.
V Austrálii se ještě lze setkat s návěsy, které jsou určeny k preventivní činnosti hasičů pro občany a dále s návěsy, co jsou vybaveny k výcviku likvidací chemických havárií.
PŘEČTĚTE SI: Hasičské návěsy – Evropa
V Jižní Americe se používají návěsy jen jako velkokapacitní dopravníky vody k velkým požárům přírodní vegetace.
V Severní Americe, zejména tedy v USA se lze setkat s nejvíce druhy hasičských návěsů na světě. Slouží buď jako velkokapacitní cisterny vody či pěnidla, mobilní velitelská stanoviště, těžké technické a záchranné vozy, letištní zásahové speciály, pro použití v petrochemickém průmyslu apod.
Jsou také v užívání mnoha policejních sboru jako vozidla týlového zabezpečení, speciálních zásahových jednotek S.W.A.T. a i u policejních záchranných jednotek.
Oproti evropským návěsům se ty americké liší nejen použitím, ale hlavně velikostí. Jsou o mnoho větší a to jak tahače, tak i návěsy. Je to dáno americkou tradicí a jiným druhem pozemních komunikací.
Nedovedu si dost dobře představit, jak by se tyto monstra při jízdě na signál protáhla na ucpaných silnicích evropských měst. Vždyť i u nás je vidět několik amerických tahačů s návěsy a oproti klasickým evropským tirákům je to velký rozdíl. Viděl jsem stát vedle sebe Mercedes Actros, Liaz MAXI a americký Peterbilt 379 „s čumákem“, vše s návěsy, ten rozdíl se nedá popsat. Když to řeknu hodně nadneseně, bylo to jako dodávka a osobák…
Ale zpět k hasičům. Z amerických návěsů se mi osobně nejvíc zamlouvají letištní speciály od hasičského sboru firmy Boeing. Obdobné využívá na svém letišti i NASA. Jedná se o velkokapacitní zásobníky vody a pěny s dalším velmi rozmanitým požárním vybavením včetně vyprošťovacího zařízení.
Návěsy jsou osazeny vlastním čerpadlem a lafetou. A oproti ostatním jsou ve žlutém barevném provedení, tedy v barvě,kterou užívají letištní hasiči v USA nejčastěji. Samozřejmě že v USA se barva na hasičských autech nejvíce používá červená, ale jsou vidět i vozy v bílém, zeleném či modrém provedení.
Dále nesmím opomenout slavné americké návěsové žebříky, jejíchž historie se traduje od konce 20 let minulého století. Vyrábí se dodnes. Jejich zvláštností je pomocné stanoviště druhého řidiče/zároveň obsluhy žebříku na konci návěsu.
Další poměrně známé americké návěsy jsou již historický Super Pumper a Super Tender z New Yorku.
Jak je již uvedeno výše, tak USA je zemí s největším počtem požárních návěsů na světě. Vyrábí je známé firmy jako E-One, Pierce, AmericanLaFrance, Hackney atd.
Závěrem chci dodat, že stejně jako v prvním díle článku zde nenajdete žádná TTD. Návěsů je opravdu nepřeberné množství, berte proto prosím tento druhý díl též pouze jen jako informativní o požární technice ve světě.