Čtvrtek 4. července 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dopravní nehody hasičských vozidel

Bourá se po celém světě.

V tomto článku Vás seznámíme s DN hasičských vozidel z několika zemí světa. A věřte, že i jejich příčiny jsou stejné jako při nehodách u nás v republice.
Tak tedy první nehoda se stala ve městě Columbus, USA. Požární návěsový žebřík byl na cestě k případu, když mu při jízdě z prudkého kopce přestal fungovat brzdový systém. Jak sdělil velitel praporu Mark Devine, tak řidič žebříku Andy Trott, který dobře znal okolí trasy jízdy se musel velmi obtížně a hlavně okamžitě rozhodnout pro řešení vzniklé krizové situace. A to tak, že provedl strhnutí vozidla z Arcadia Avenue, kde nebyl již schopen vozidlo udržet, směrem na North a High Street. Kdyby pokračoval v přímé jízdě, žebřík by spadl ze srázu a zřejmě by celá jeho osádka byla po smrti. Takhle se vřítil na roh North a High Street, kde se vlivem prudkého zatočení převrátil na střechu a skončil ve výkladní skříni místního baru Patrick J's. Závěrečná bilance nehody je celkem 6 zraněných, z toho 4 hasiči a 2 návštěvníci baru. Dvě zranění byla klasifikována jako těžká.
Dle dostupných záznamů bylo poměrně zmatené počáteční oznámení nehody na linku 911, kde si operátor nejprve myslel, že někdo hlásí další požár na rohu North a High Street. Nebyla to však nakonec ohněm zničená budova, nýbrž nehodou zničený hasičský 34-tunový žebřík a kus baru Patrick J's …
Vozidlo bylo po nehodě podrobeno technické expertíze, která závadu brzd potvrdila. Jak dále uvedl velitel praporu Mark Devine, tak žebřík byl po pravidelné kontrole, ale že si není jistý, zda proběhla i kontrola brzdového systému…
Při vší smůle tato nehoda dopadla relativně dobře, protože nikdo nezemřel. Závěry z ní jsou takové, že všichni zranění se uzdraví bez následků a technické kontroly se budou na požárních vozidlech provádět ještě důkladněji, než doposud.
Další nehoda se stala také v USA. Cisterna požární stanice CDF LucValley, California při cestě k požáru v Lytle Creek na 115 silnici prorazila svodidla a zřítila se ze srazu. Po nárazu se utrhla nástavba a zbytek vozu byl zcela zdemolován. Řidič uvedl, že při razantní jízdě náhle ztratil kontrolu na vozidlem. Všichni tři hasiči ve voze utrpěli zranění, ale budou v pořádku. Jako možná příčina se jeví prasklá pneumatika. V galerii uvidíte, jak vozidlo dopadlo. To, že z něj vylezl někdo živý, je opravdu udivující.
Nehody se nevyhnou ani hasičům v Jižní Africe. U města Cape Town hořel porost, stará cisterna Bedford prováděla kyvadlovou dopravu vody a při jedné z jízd došlo ke střetu z osobním automobilem Volkswagen. Když hasičský řidič viděl, že střetu v neovladatelném voze nelze zabránit, duchapřítomně z něj vyskočil. Bezpochyby si tím zachránil život. O poznání hůř dopadla řidička Volkswagenu, ta byla převezena s těžkým zraněním do nemocnice. Příčina nebyla přesně zjištěna, spekulovalo se o technické závadě na cisterně. Ta byla při nehodě zdemolována na kusy. Po nárazu do Volkswagenu se roztříštila o strom.
Nehoda naštěstí bez jakéhokoliv zranění se loni na podzim stala také v Austrálii. Tam se cisterna Isuzu od Country Fire Authority při jízdě k požáru převrátila na střechu. K nehodě došlo na mírně namoklé silnici vlivem nezvládnutí řízení vozidla, které jelo příliš velkou rychlostí a dostalo smyk. Po nárazu do stromu v ,,nevybrané,, zatáčce se cisterna převrátila. K tomu není co dodat.

Po celém světě se nehody hasičských vozidel stávají dnes a denně, ze všech materiálů, které jsem o nich posbíral, jsem do článku dal pouze tyto 4, protože jako celek by to vydalo na několik dílů knihy. Společným jmenovatelem téměř všech nehod je jízda k zásahu. Co je však dále nepopíratelným faktem, to jsou přímé příčiny nehod. Ty máme obecně de facto jen čtyři. A to : technická závada, nedostatečné věnování se řízení automobilu, přecenění schopností řidiče či samotných vlastností automobilu a samozřejmě střet, zaviněný řidiči ostatních vozů (jsou samozřejmě i jiné příčiny DN, ale tyto zde zmíněné, jsou nejčastější). S tím vším se dá něco dělat, ať už to jsou důkladnější kontroly technického stavu hasičských vozidel, i když to vidím celkově u nás v republice, kde na nic nejsou peníze, tak je pro mne malým zázrakem, že zatím nedošlo k tragédii. Technický stav vozidel zejména dobrovolných hasičů je někdy skutečně strašný. O tom, jak se prochází STK, se nemá cenu dohadovat. Nejdřív se dají obejít emise a radši nebudu spekulovat o tom, co dalšího…
Vliv na nehody mají samozřejmě i další různé faktory. Z toho obecně zejména nezkušení mladí strojníci – střelci. Neuvědomují si, že dnešní nové vozy jsou velmi silné a tudíž i rychlé. Třistakoňové Terrno je raketa na silnici, rychlé Dennisy a Mercedesy také, atd. Při jízdě k případu přeceňují své schopnosti a pak to dopadá špatně. O tom, že vezou lidi, také někdy nepřemýšlejí. Ale toto je již psáno výše. Další příčinou může být a skutečně je tzv. rutina starších strojníků. Jistě mi v komentářích tyto věci budete vyvracet, ale kdo je trochu soudný ví, že tomu tak opravdu je. Toto vše jsou věci, které se dají přímo během služby ovlivnit. Dále jsou zde také věci, jako je únava, stres apod. On takový noční poplach není pro šoféry žádný med, musejí být probraní okamžitě, zatímco hasič se kolikrát probere, až když si všimne, že sedí ve voze a někam jede…
S čím je však větší problém a to zejména u nás, je chování a nekázeň ostatních řidičů – účastníku silničního provozu. Mnoho z nich se snaží s hasiči, záchrannou službou, policií závodit. Nerespektují právo přednostní jízdy se zapnutým VRZem. Když pak dojde k nehodě, nejčastěji to odnese stejně náš řidič. Neuvědomují si, že 24 – tunovou Tatru nezastavíte ,,na fleku,, . Ostatní řidiče tedy bohužel z naší strany nějak ovlivnit či vychovávat téměř nelze. Od toho jsou jiné složky. Hodně lidí zastává názor, že by vše vyřešila absolutní přednost v jízdě. Já si toto nemyslím, ba ani si absolutní přednost nedovedu v praxi představit. V nějaké diskuzi proběhl názor, se kterým se ztotožňuje většina z nás a to je časté zneužití VRZu u převozových sanitek. Někdo by jim chtěl modré majáky zakázat úplně, ale kdyby k tomu opravdu někdy došlo, jakože nedojde, tak si zkuste představit, že jim v sanitce zkolabuje babička, co jede jen na běžné vyšetření. Co by pak řidič asi dělal? Ohledně použití VRZu by se měla změnit legislativa, která by stanovila přesné podmínky pro jeho použití a na druhou stranu tvrdé, ale opravdu tvrdé postihy za jeho zneužití. Pochopitelně by v takovém zákoně měl být uveden i postih řidiče vozidla, které automobilu jedoucímu na VRz evidentně neumožnilo v rámci možností bezpečný průjezd, nebo přímo způsobilo jeho nehodu.
Tento článek zřejmě pro Vás nepřinesl nic nového, je to jen malé zamyšlení nad tématem dopravních nehod u IZS, mnohdy zbytečných, které ne vždy skončí dobře. A tudíž dělejte vy všichni řidiči složek IZS v rámci svých možností a schopností vše proto, aby k nehodám docházelo co možná nejméně.

Ve fotogalerii najdete mnoho snímků, které nepotřebují žádný komentář. Nějaké bližší podrobnosti o nich mohu na přání sdělit.

Poděkování za fotografie z Německa : pan Peter Stehlik
Sdílet