Scania pro Dopravního podniku hl.m. Prahy má celoplastovou nástavbu, veze i vybavení pro lezeckou skupinu
Seznamte se s nejmodernějším automobilem CAS 24 ve službách HZS Dopravního podniku hl.m. Prahy, akciové společnosti CAS 24 / 2000 / 200 – S 1 Z – SCANIA P114GB 4×2 NZ 340 CP 28.
Cisternová automobilová stříkačka s kombinovaným čerpadlem o jmenovitém průtoku 2.400 l/min při jmenovitém tlaku 0,8 MPa a jmenovité sací výšce 3,0 m, s nádržemi na 2.000 litrů vody a 200 litrů pěnidla, těžké hmotnostní třídy, na silničním podvozku SCANIA P114GB 4×2 NZ 340 s kabinou CP 28 pro posádku 1+5, v základním provedení podle vyhlášky č. 49/2003 Sb. Automobil dále přepravuje speciální požární příslušenství pro zásahy v Metru, včetně dýchacích přístrojů pro dlouhodobé použití a kompletního vybavení pro pětičlennou lezeckou skupinu.
Zvláštnosti automobilu:
První požární automobil v ČR, který má celoplastovou nástavbu se všemi sacími, výtlačnými a plnicími hrdly vyvedenými do boků, přesně v souladu s vyhláškou č. 49/2003. Další tři automobily podle tohoto vzoru byly v letošním roce dodány na podvozcích Scania 4×4 pro HZS Ústeckého kraje.
První požární automobil kategorie CAS 24 v ČR, při jehož návrhu bylo od počátku počítáno s umístěním kompletního vybavení pro pětičlennou lezeckou skupinu v nástavbě.
První požární automobil postavený v THT Polička, který má rolety s otevíráním pomocí madla přes celou šířku roletového uzávěru.
Automobil je v přesně v souladu s požadavky zákazníka vyzbrojen kvalitní vysokotlakou hadicí v provedení z černé hladké gumy, v délce 80 metrů, a kvalitními světelnými výstražnými zařízeními Federal Signal VAMA v zábleskovém provedení.
Vnitřní uspořádání kabiny je nestandardní, uzpůsobené specifickým požadavkům zákazníka, s ohledem na maximální dosažitelný komfort při cestě k zásahu a dalších přesunech. V sedadle velitele je držák na vzduchový dýchací přístroj, aby velitel mohl po vystoupení z kabiny bez prodlení zahájit průzkum v dýchací technice. Všechny vzduchové dýchací přístroje v kabině jsou vybaveny kompozitními 9litrovými lahvemi.
Návrh koncepce automobilu:
Ing. Michal Brunner & Štěpán Wowesný, HZS DP hl.m. Prahy, a.s.
Realizace automobilu:
THT, s.r.o. Polička – manažer: Jiří Troják
Rozměry automobilu:
Délka: 8.020 mm
Šířka: 2.550 mm
Výška: 3.200 mm
Rozvor náprav: 4.300 mm
Podvozek:
SCANIA P114GB 4×2 NZ 340
Dvounápravový silniční podvozek s pohonem zadní nápravy (4×2).
Zadní náprava má zapínatelnou uzávěrku diferenciálu.
Odpružení listovými pery.
Vznětový motor o výkonu 250 kW (340 k) a objemu 11 dm3.
Dvanáctistupňová poloautomatická převodovka, typ: GRS890R OptiCruise.
Pomocný pohon (PTO) požárního čerpadla, typ: EG610.
Omezení otáček motoru při zapnutém PTO na max. 1.700 ot/min,
s možností regulace otáček motoru z prostoru nástavby.
Protiblokovací systém ABS.
Protiprokluzová regulace ASR, typ TC (Traction Control).
Jednotný typ pneumatik: 295/80R22.5 XZE2
Rezervní kolo není zabudováno ve vozidle, je dodáno příbalem.
Kabina:
SCANIA CrewCab CP28
Trambusová, sklopná.
Počet míst: 1+5.
V kabině jsou vytvořeny držáky a úložné prostory pro následující vybavení:
4 ks VDP Auer AirMaXX v opěradle zadní lavice
1 ks VDP Auer AirMaXX v sedadle velitele
5 ks maska k VDP
5 ks vyváděcí maska
3 ks záložní vzduchová lahev, 9-litrová
6 ks důlní svítilna
1 ks svítilna Streamlight Litebox
2 ks řezák na bezpečnostní pásy Martor Salvex No.538.02
6 ks hasičská přilba (MSA Gallet F1 nebo Rosenbauer Heros)
6 ks přenosná radiostanice
Dále je v kabině box na dokumentaci zdolávání požárů (plány a operativní karty stanic Metra a dalších objektů DP) a stolek s osvětlením pro čtení dokumentace na místě velitele.
Nástavba:
Výrobce tělesa nástavby: PLASTISOL B.V., Nizozemí.
Nástavba je celoplastová, z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny (GRP = Glassfibre Reinforced Polyester), materiál nástavby je nekorozivní, stabilizovaný proti UV záření, nepřenáší a tlumí rázy.
Nástavba je samonosná, je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a na pěnidlo, s rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenášení nežádoucích sil do nástavby.
Nádrže jsou odolné proti vodě sladké, slané, znečištěné, jsou odolné proti všem druhům pěnidlových koncentrátů a neovlivňují fyzikální a chemické vlastnosti pěnidel.
Úložné prostory pro požární příslušenství
Na obou bocích nástavby jsou 3 úložné prostory.
Úložné prostory jsou uzavírány roletovými uzávěry se snadným chodem, otevíranými pomocí madla po celé šířce rolety.
Přední úložné prostory (za kabinou) jsou průchozí v celé šířce, šířka roletového uzávěru je 1.500 mm.
Prostřední úložné prostory mají hloubku 600 mm, šířka roletového uzávěru je 1.500 mm.
Zadní boční úložné prostory mají hloubku 600 mm, šířka roletového uzávěru je 1.050 mm.
Zadní prostor čerpacího zařízení má šířku roletového uzávěru je 1.050 mm.
Pod zadním čelem automobilu je umístěna výklopná stupačka.
Čerpací zařízení:
GODIVA WTA 2010 / 300
Odstředivé čerpadlo poháněné pomocným pohonem od motoru automobilu.
Vysokotlaká část je umístěna na hřídeli čerpadla za oběžným kolem čerpadla.
Čerpadlo umožňuje zásah při použití normálního nebo vysokého tlaku vody,
případně kombinovaný provoz.
Průtok 2.400 l/min při tlaku 0,8 MPa (normální tlak) a sací výšce 3,0 m.
Průtok 300 l/min při jmenovitém tlaku 4,0 MPa (vysokotlak).
Automatická pístová vývěva.
Automatický teplotní odlehčovací ventil, který chrání čerpadlo proti přehřátí,
aktivace ventilu nastává při teplotě vody 48 0C.
Sací a výtlačná hrdla čerpadla:
2 sací hrdla DN 125 vyvedená na pravobok / levobok.
1 sací hrdlo DN 100 se zpětnou klapkou, mezi čerpadlem a nádrží na vodu.
4 výtlačná hrdla 75 s kulovými ventily vyvedená po dvou na pravobok / levobok.
1 výtlačné hrdlo 52 s kulovým ventilem pro plnění vodní nádrže čerpadlem.
1 výtlačné hrdlo 90 s kulovým ventilem, vyvedené na střechu nástavby, zaslepené přírubou, jako příprava pro případnou dodatečnou montáž lafetové proudnice.
1 výtlačné hrdlo vysokotlaku pro přívod vody k průtokovému navijáku zařízení pro rychlý zásah.
Potrubí pro plnění vodní nádrže z hydrantu tvoří samostatnou část a má dvě plnicí hrdla 75 vyvedená na pravobok / levobok, opatřená zpětnou klapkou.
Přiměšovací zařízení:
FACS–FCU
Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla.
Přiměšování je řízeno pomocí elektronické regulace.
Elektronická regulace má dva plynule měnitelné rozsahy přiměšování
1. rozsah 0 až 6 % pro běžná syntetická pěnidla
2. rozsah 0 až 1,2 % pro moderní hasiva (PYROCOM, FireAde 2000)
Nastavené procento přimíšení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla a je zobrazováno na displeji elektronické jednotky
Skutečné množství přisávaného pěnidla se pohybuje v rozsahu 2 až 165 l/min.
Zařízení pro rychlý zásah:
Je umístěno v zadním prostoru čerpacího zařízení, nad ovládacím panelem čerpadla.
Je tvořeno průtokovým navijákem, připojeným na vysokotlaký výstup čerpadla.
Průtokový naviják má elektrické zpětné navíjení
Na navijáku je navinuto 80 m tvarově stálé gumové hadice.
Hadice je opatřena pistolovou proudnicí AWG s odnímatelným pěnotvorným nástavcem na těžkou pěnu.
Střecha nástavby:
Střecha nástavby je pochozí, s protiskluzovou úpravou.
Na střeše nástavby jsou umístěny:
Držák pro 4-dílný hliníkový nastavovací žebřík typu Schellex.
Držák pro 2 ks přejezdových můstků.
Držák pro 20-litrovou nádobu na sorbent.
Bedna na příslušenství, uložená podélně (rovnoběžně s žebříky), s oddílem na 5 ks savic 125, s oddílem na sací příslušenství (sací koš, sběrač, atd.) a s oddílem na ženijní nářadí.
Bedna na příslušenství, uložená příčně, v přední části nástavby (za kabinou), bedna slouží pro uložení lezecké trojnožky a dalšího příslušenství, ve víku bedny jsou zavěšena zdravotnická nosíka Ferno Stretcher v ochranném obalu.
Barevné provedení automobilu:
Karoserie automobilu je v barvě červené, RAL 3000.
Nárazníky, blatníky a zvýrazňující pruhy jsou v barvě bílé, RAL 9003.
Karoserie je polepena pruhy reflexní folie v červené a bílé barvě.
Osvětlení nástavby:
Zářivkové osvětlení okolí automobilu – na pravém a levém boku nástavby ja umístěna dvojice zářivek s ochrannou mřížkou proti rozbití.
Pracovní osvětlení pochozí střechy nástavby a zadního čela nástavby.
V zadních rozích nástavby jsou umístěny dva otočné světlomety Hella na kloubovém držáku.
Výstražná světelná a zvuková zařízení:
Na střeše kabiny je rampa Federal Signal VAMA Series 8000, v zábleskovém provedení,
s reproduktorem o výkonu 100 W, opatřená ochranným rámem.
V kabině je ovládací skříňka zvukového výstražného zařízení Federal Signal, typ PA 300.
V přední části kabiny umístěna dvojice zábleskových světel VAMA, typ CD 117, a dvojice zábleskových světel VAMA, typ CD 200.
V zadních rozích střechy nástavby jsou namontovány dva zábleskové majáky VAMA, typ LE-106, s ochranou proti rozbití.
Na zadním čele automobilu je namontována sváděcí rampa Federal Signal Corporation, typ Signal Master SML1/8, s osmi oranžovými světly, ovládání je umístěno jak v kabině automobilu, tak v prostoru čerpacího zařízení.
Požární příslušenství:
Hadice, armatury a ženijní nářadí jsou v typech a počtech splňujících nebo překračujících požadavky vyhlášky č. 49/2003 Sb. pro cisternovou automobilovou stříkačku v základním provedení.
6 ks hadice C / 20 m v kotouči
8 ks hadice B / 20 m v kotouči
2 ks hadice B / 5 m v kotouči
2 ks koš na 3 ks hadice C
2 ks koš na 2 ks hadice B
2 ks plnoproudá proudnice B
1 ks plnoproudá proudnice C
2 ks kombinovaná proudnice C, typ AWG 2000 / 2
1 ks pěnotvorný nástavec ke kombinované proudnici
1 ks proudnice na těžkou pěnu P3
1 ks proudnice na střední pěnu BLIZZARD
1 ks přiměšovač AWG + savice D
1 ks přetlakový ventil AWG
2 ks rozdělovač s kulovými kohoty
1 ks kulový kohout B
1 ks ejektor stojatý
1 ks nástavec k podzemnímu hydrantu
1 ks klíč k podzemnímu hydrantu
1 ks klíč k nadzemnímu hydrantu
4 ks přechod B/C
1 ks vyprošťovací nástroj VRVN 1
1 ks sekera velká
1 ks palice
1 ks páčidlo
1 ks pákové nůžky
Ochranné prostředky:
Kromě 5 ks vzduchových dýchacích přístrojů umístěných v kabině automobil přepravuje 5 ks kyslíkových dýchacích přístrojů s uzavřeným okruhem, typ Dräger BG 174, pro zásahy v podzemí. Dále je výzbroji 10 ks únikových masek EVAC-U8, 3 ks protichemických přetlakových obleků Auer Vautex a 3 ks obleků proti sálavému teplu Isotemp.
Hasicí přístroje a zařízení:
1 ks přenosná souprava impulzního hasicího zařízení IFEX 3000
5 ks přenosné aerosolové hasicí zařízení FIRE-JACK H5M
3 ks přenosný hasicí přístroj CO2 , typ S5Kte, 5 kg
2 ks přenosný hasicí přístroj práškový, 6 kg
1 ks „kanadská“ ruční stříkačka na vodu
Hydraulické vyprošťovací zařízení Weber Hydraulik:
1 ks agregát, typ V 330, pohon spalovacím motorem
1 ks kombinovaný nástroj, typ SPS 330 L
Osvětlovací souprava:
1 ks elektrocentrála, typ Honda EU 10 i, výkon 1,0 kW
1 ks prodlužovací kabel 230 V, 25 metrů
1 ks halogenový světlomet 500 W
1 ks stativ
Zdravotnická výbava:
1 ks kyslíkový křísící přístroj Dräger PT-60
1 ks záchranářský batoh EGO (lékárna dle vyhl. č.49/2003 Sb.)
1 ks zdravotnická brašna EGO
1 ks souprava krčních límců LAERDAL
1 ks popáleninová souprava WATER-JEL
1 ks nosítka Ferno Stretcher
1 ks nosítka Ferno SCOOP
Lezecká výbava:
5 ks lezecký batoh
6 ks brašna na lano
1 ks vak na příslušenství (hranové kladky, atd.)
1 ks lezecká trojnožka
1 ks zařízení EVAK 500
1 ks nosítka SKED
Na závěr je třeba říct, že tento nadprůměrný požární automobil vznikl díky velkému pochopení vedení Dopravní podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti, díky osobní podpoře ředitele HZS DP Ing. Michala Wowesného a velitele jednotek HZS DP Lubomíra Janeby, díky zájmu směnových hasičů, především velitele družstva a lezce-instruktora Štěpána Wowesného, díky pomoci dalších zaměstnanců HZS, především Jirky Nedvídka a Jirky Kindla a díky velmi vstřícné a intenzivní spolupráci s firmou THT, s.r.o. Polička, za kterou je třeba poděkovat řediteli ing. Stanislavu Červenému, manažeru Jiřímu Trojákovi, konstruktérům Macků a Lopourovi a dalším zaměstnancům THT.
Ing. Michal Brunner,
vedoucí oddělení odborných služeb, HZS DP hl.m. Prahy, a.s.