Úpravy Tatry 148 CAS-32
Zásahová jednotka SDH Uhlířské Janovice je zařazena v okrese Kutná Hora jako jednotka JPO III. V loňském roce město dostalo z delimitovaných vojenských zásob vozidlo Tatra 148 CAS-32 pro potřeby své jednotky která do té doby používala vozidlo Škoda 706 RTHP CAS-25 na kterém se již silně projevilo stáří.
Protože vozidlo Tatra bylo sice v poměrně dobrém stavu, ale úložné prostory již nevyhovovali současnému vybavení a potřebám, členové jednotky se rozhodli provést kompletní rekonstrukci. Protože jsme byli silně omezeni finančními prostředky, byl jasné, že nemůže spoléhat na to, že úpravy provede specializovaná firma. Takže jsme se do Tatřičky pustili sami.Začalo se kabinou a motorem. Motor byl kompletně demontován, přetěsněn, provedena údržba motorového prostoru který byl také nově odhlučněn. Vnitřek kabiny byl upraven, udělali jsme nový „tapecírunk“ a kabina dostala nový lak. Pak začala trochu horší práce – nádrž. Bruskou a drátěnými kotouči odstranit veškerou korozi z vnitřku nádrže na vodu. V respirátorech, za stálého odsávání prachu jsme stejně zevnitř vylézali jako kominíci. Také byl prořezán otvor do nádrže na pěnidlo a tím zvětšena kapacita nádrže. Po několika dnech usilovného broušení bylo možné natřít vnitřek základní barvou a poté provést nástřik speciální barvou na zámořské lodě BISIL.
Potom přišla fáze, kterou jsme sami nebyli schopni zvládnout – vytvořit nové úložné prostory. Prostřednictvím Městského úřadu Uhlířské Janovice se podařilo získat dotaci ve výši 250.000,–-Kč a tato práce byla zadána firmě Hateco paní Adamovičové. Tam nám vytvořili nové uložné prostory podle našeho zadání, provedli zakrytí zadní části a úpravu potrubí vzhledem k tomu, že bylo nutné zúžit ovládací panel na boku vozu. Také byl zabudován vzduchem ovládaný osvětlovací stožár 4 × 500 W .
Po návratu auta z této firmy jsme opět vše kompletně rozdělali, sundali boční plechy nástavby, provedli ochranný nátěr skrytých protor, podvozku apod. a začalo se s kompletací a ukládáním materiálu. Sami jsme nevěřili, že se do auta vejde tolik věcí. Vše jsme rozměřili a usadili tak, aby byly plně využity veškeré úložné prostory které byly k dispozici. Nakonec dostala nástavba nový lak a bylo hotovo. Je pravda, že celá rekonstrukce trvala rok, ale vše jsme dělali sami, po večerech a víkendech, z volného času a myslím, že výsledek stojí za to.
Text a foto zaslal Petr Jech velitel JSDH Uhlířské Janovice
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817769e1.200.jpg)
![1. celkový pohled na vozidlo 1. celkový pohled na vozidlo](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c8198177e5f2.200.jpg)
![2. pohled z boku 2. pohled z boku](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c81981788441.200.jpg)
![3. kabina 3. kabina](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c81981790165.200.jpg)
![4. vnitřek kabiny 4. vnitřek kabiny](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c81981797e7f.200.jpg)
![5. úložné protory levá strana – třífázová elektrocentrála, hadice, ovládání 5. úložné protory levá strana – třífázová elektrocentrála, hadice, ovládání](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c8198179e812.200.jpg)
![6. levý zadní úložní prostor – vybavení pro technické zásahy + nářadí 6. levý zadní úložní prostor – vybavení pro technické zásahy + nářadí](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817abc58.200.jpg)
![7. motorová pila, rozbrus 7. motorová pila, rozbrus](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817b21fd.200.jpg)
![8. zadní úložný protor – plovoucí čerpadlo KRAKEN, hasící přístroje, místo pro náhradní lahve k dých 8. zadní úložný protor – plovoucí čerpadlo KRAKEN, hasící přístroje, místo pro náhradní lahve k dých](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817ba305.200.jpg)
![9. další pohled na zadní úložný prostor 9. další pohled na zadní úložný prostor](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817c2038.200.jpg)
![10. výsuvný držák s dýchacími přístroji Drager 10. výsuvný držák s dýchacími přístroji Drager](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817cad54.200.jpg)
![11. úložné protory pravá strana – hadice, proudnice, ovládání stožáru 11. úložné protory pravá strana – hadice, proudnice, ovládání stožáru](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817d2a7d.200.jpg)
![12. úložný protor s proudnicemi a ovládání osvětlovacího stožáru 12. úložný protor s proudnicemi a ovládání osvětlovacího stožáru](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817dab99.200.jpg)
![13. podlaha nástavby (vpravo vpředu osvětlovací stožár) 13. podlaha nástavby (vpravo vpředu osvětlovací stožár)](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817e2cab.200.jpg)
![14. podlaha nástavby 14. podlaha nástavby](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817eb9c4.200.jpg)
![15. podlaha nástavby 15. podlaha nástavby](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c819817f32ed.200.jpg)
![zadní část vozidla zadní část vozidla](https://storage.pozary.cz/article/4/8/482839d44de9a/4c81981806dd4.200.jpg)
načíst další obrázky ↓