Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Automobily protiplynových služeb HZS

Chemické, protiplynové a dekontaminační automobily a kontejnery u jednotek HZS

V tomto článečku se na žádost některých čtenářů pokusím o průřez nejrůznějšími typy těchto vozidel u HZS a HZSP u nás. V žádném případě nechci tvrdit, že to bude přehled úplný, a ani se u jednotlivých typů nebudu rozepisovat o vybavení, protože by to samo o sobě vydalo na mnoho samostatných článků, přesto ale doufám, že Vás zaujme. Třeba se někdo ze sborů, kde je technika umístěna, chytí a něco o ní napíše. Článek jsem rozdělil na čtyři kategorie – I.Lehké a střední automobily, II.Těžké automobily, III.Dekontaminační automobily a IV.Kontejnery – ne podle jakéhosi oficiálního dělení (které je zoufale nepřesné a nicneříkající), ale podle skutečného určení jednotlivých kategorií.

Na Požárech se v minulosti objevily články o pražských protiplynových Ivecách a dekontaminační Tatře, MANu ze Zlína, pardubickém protiplynu na Renaultu a chemické Avii a Patrolu HZSP ČD Praha.

I. Malé a střední protiplynové a chemické vozy, pojízdná měřící stanoviště:

Většinou jsou zabudována ve větších dodávkových nebo malých nákladních automobilech, jako například Iveco Daily, Ford Transit, Mercedes Sprinter a Vario nebo Avia.

V chemických vozidlech TA-2(3)CH bývá vybavení pro prvotní zásah na nebezpečnou látku, tedy sady ucpávek, obleky, dekontaminační stanoviště, záchytné nádoby, čerpadla nebo průmyslové vysavače atd. Představiteli této kategorie jsou mj.:
Avia A30 TA-2CH upravená z DVS-12 u HZS Brno
Avia A31 TA-2CH (THT nebo Sanim) HZSP České dráhy vybavené pro všechny zásahy spojené s přepravou nebezpečných látek po železnici, vozidla jsou na většině stanic
Avia A31 TA-2CH (THT) HZS kraje Vysočina, ÚO Žďár nad Sázavou
Dodge Ram 4×4 TA-2CH hasičů firmy Dekonta
Mercedes Benz Sprinter 413 TA-3CH (Schmitz nebo THT) – sloužící na všech centrálních stanicích územních odborů HZS Moravskoslezského kraje
Nissan Patrol TA-1CH (Sanim) HZSP České dráhy, st.Praha
VW LT 55 TA-3CH HZS Opava
VW LT 55 TA-3CH ZPS ČSL, s.p., letiště Praha-Ruzyně

V protiplynových vozidlech PPLA-2(3) bývá zásoba náhradních IDP nebo lahví k nim, protichemické obleky, základní měřící přístroje atd.
Představiteli jsou mj.
Avia A30 PPLA-2 u HZSP ČT Praha
Avia A31 PPLA-2 u HZS Ústí nad Labem
Iveco Turbo Daily PPLA-3 (Sanim) – sloužící u HZS hl.m.Prahy na stanici č.2 – Petřiny
Iveco Daily PPLA-3 (THT) – slouží u HZS Plzeň na CPS
Mercedes Benz Sprinter 413 PPLA (THT) – slouží na centrální stanici HZS Ostrava

Měřící stanoviště jsou vybavena výpočetní technikou, měřícími přístroji atd.
Představiteli jsou:
Iveco Daily PPLA-3(Vesta) – HZS Plzeňského kraje, laboratoř Třemošná
Iveco Turbo Daily 4×4 PPLA-2(Sanim) HZS hl.m Prahy, stanice č.2 – Petřiny
MB 815 Vario PPLA-3(THT) HZS hl.m.Prahy, nástupce Iveca 4×4 z Petřin, dodán v prosinci 2004
Renault Master NBC Master – toto měřící vozidlo nabízí firma MET.CHEM z Liberce
VW LT 35 PPLA-2(Vesta) – MV GŘ HZS, institut ochrany obyvatelstva, laboratoř Třemošná

II. Těžké protiplynové a chemické automobily

Jsou umístěné na nejrůznějších, většinou silničních podvozcích a bývají zpravidla umístěny na centrálních stanicích HZS krajů. Mnohdy je těžké říci, zda se jedná o chemický nebo protiplynový automobil, protože vybavení se do jisté míry shoduje, a tak jsem vycházel z toho, co u kterého vozidla uvádí výrobce či uživatel.

Těžké chemické automobily jsou umístěny na tzv.opěrných stanicích pro chemické havárie a jsou určeny ke zvládání rozsáhlejších chemických havárií a úniků chem.látek. Jako podvozky slouží vozidla těžké váhové kategorie. Do jejich vybavení patří ochranné obleky, dekontaminační stanoviště, speciální čerpadla na nebezpečné a hořlavé látky, speciální vysavače, záchytné nádoby a skládací nádrže, pneumatické i mechanické ucpávky a těsnící přípravky, elektrocentrála a v neposlední řadě také nejiskřivé nářadí apod.
Mezi tyto automobily patří:
Iveco EuroCargo TA-4CH (Magirus) HZS Sokolov
Iveco Eurocargo TA-4CH (Schmitz) HZS hl.m.Prahy
MAN 14–224 TA-4CH (Schmitz) HZS Zlín
Tatra 815 4×4 TA-4CH (THT) HZS Hradec Králové
Liaz 101 4×4 TA-4CH (Karosa) HZS Ústí nad Labem – vybavený zejména proti únikům ropných látek a mj. HR HIAB pro manipulaci s výměnnými kontejnery
Liaz 101 4×4 TA-4CH (vlastní úprava) HZS Ústí nad Labem – upravená CAS-K25 proti únikům chemických látek, dar Spolchemie, a.s.

Protiplynové automobily jsou vybaveny zásobou rezervních IDP nebo náhradních lahví, chemickými obleky, dekontaminačním stanovištěm a nejrůznějšími měřícími přístroji (někdy i výpočetní technikou), vybavením pro záchranu osob a poskytnutí předlékařské pomoci.
Zástupci jsou:
Liaz 101 4×4 PPLA-4 HZS Brno
MB 917 4×2 PPLA-4 HZS Chrudim
Renault Midlum PPLA-4 (Schmitz) HZS Pardubice
Scania 94 4×2 PPLA-4 (THT) HZS RSM Chemacryl Sokolov
Tatra 815 6×6 PPLA-4 (Komet) HZSP MUS, a.s. Most

III. Dekontaminační vozidla

Tato kategorie by se dala zařadit jak mezi protiplynové, tak i chemické automobily, ale některé jejich vybavení je natolik specifické, že jsem je zařadil zvlášť. Dokonce ani (nesmyslná) vyhláška o označování techniky HZS na tyto vozidla nepamatuje a tak je označení DEA spíše neoficiální. Například Iveco HZSP DP Metro je oficiálně UA (účelový automobil).
U hasičů slouží (pokud vím) pouze tři tyto vozy:
Iveco TurboDaily 4×2 DEA-3 (THT) HZSP DP Metro Praha
Praga V3S 6×6 DEA-3 (ARS-12M) HZS Karlovarského kraje – původně vojenský speciál
Tatra 815 6×6 DEA-4 (ACHR-90, APZ-94 – VOP025) HZS hl.m Prahy, který je dále doplněn mobilní dekontaminační linkou vezenou v přívěsu a kontejneru.

IV. Chemické a protiplynové kontejnery

Při současném trendu kontejnerizace se již delší dobu speciální technika přesouvá do kontejnerů, ať už malých (nosiči jsou většinou Avie), nebo velkých (Tatra, MB Actros, Scania…)
- protiplynový kontejner – HZS Říčany
- chemický kontejner (THT) HZSP ČD Ústí nad Labem
- chemický kontejner (Sehat) HZS Vsetín
- chemický kontejner (vlastní výroby) HZS Říčany
- těžký chemický kontejner (Schmitz) HZS Plzeň
- těžký chemický kontejner (THT) HZS Ostrava
- těžký kontejner na ropné havárie (Schmitz) několik kusů zapůjčeno HZS ČR (společně s KA MAN 4×4) od firmy MERO ČR (HZS Slaný, Kolín, Rakovník, Brno, Jihlava…) pro zásahy na ropovodech Družba a Ingolstadt

Pro Požáry.cz Hynek Obroučka

Pro všechny: Akceptujte prosím copyrighty u fotek, kde je uvedeno jméno autora, nerad bych některé z nich našel u někoho na webu bez předchozího svolení!!!
Sdílet