Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičská technika v muzeích ve Speyeru a Sinsheimu

Před pár měsíci jsem – hlavně z důvodu možnosti vidět naživo raketoplán Buran – navštívil Technické muzeum Speyer a Technické a automobilové muzeum Sinsheim v Německu. Obě muzea mají v itineráři kromě letadel, lokomotiv a motorů také automobily a mezi nimi i automobily hasičské.

Ve Speyeru se jedná o jednu z největších kolekcí hasičských automobilů na světě. Raritami jsou masivní automobily z USA – např. Ahrens-Fox, které byly navrženy speciálně pro zásah ve výškových budovách. V článku tedy zmíním některé z vystavených exponátů, z nichž je velká část v provozuschop­ném stavu.

Např. automobilový žebřík MAN z roku 1920 existuje již jen ve dvou exemplářích, z nichž právě jeden stojí ve zmiňovaném muzeu. Byl původně vyvinut švýcarskou firmou Swiss Saurer AG – největším výrobcem nákladních vozů ve Švýcarsku, ta pak v roce 1916 prodala svou licenci na nákladní vozidla právě do rukou MANu. Zajímavostí tohoto vozu jsou dřevěná kola s plnými pryžovými pneumatikami. V roce 1926, kdy se Daimler spojil s Benzem, vznikl automobilový žebřík Benz, který byl doručen do norského Osla, kde sloužil až do roku 1960. Čtyřválcový motor o objemu 10 litrů dosahoval výkonu 100 koní. Sadu dodala známá společnost – Metz.

Nepřehlédnutelná byla v expozici rovněž značka Magirus. Její vysouvací žebřík K26 (postaven na tehdy stejnojmenném podvozku, vyvinutém na konci 1. sv. války) je prvním žebříkem na vozidle s dieselovým motorem. Vozidlo z muzea bylo vyrobeno pro Švédsko – sloužilo v Göteborgu, kam bylo dodáno 21. srpna 1921. Další ze žebříků této značky představuje např. model KS 15 z roku 1937. Sloužil až do roku 1978 u hasičů v Güglingenu. Během druhé světové války byl ve službě rovněž v Mannheimu. Na podvozku Magirus je v muzeu připraven na rekonstrukci rovněž automobilový jeřáb o nosnosti 15 tun. Až do roku 1989 sloužil u hasičů v Heilbronnu.

Fordův model T byl používán v mnoha odvětvích, včetně těch hasičských. Model z roku 1923 měl postranní lavice, skříně na nářadí a příslušenství, dvě sací hadice s koši a dvě proudnice. Dosahoval rychlosti 70 km/h.

Z produkce Ahren-Fox, kterou jsem zmínil na začátku, najdeme v muzeu např. model „H-T“. Ten zastupoval jedno z nejúčinnějších hasičských vozidel padesátých let. Ne nadarmo se Ahrens-Foxům říká Rolls-Royce mezi hasičskými automobily. Charakteristickým znakem je velká stříbrná koule na vrcholu čerpadla, která působí jako zesilovač tlaku.

Pokud mluvíme o hasičských autech z celého světa, musí mít v exponátech zastoupení samozřejmě i Mack nebo American LaFrance. Dvoukubíková cisterna Mack model 61 je vybavena vysokotlakým čerpadlem o jmenovitém průtoku 3000 litrů za minutu. Pohání ho dieselový šestiválec o síle 180 koní a objemu 5,4 litrů. Z produkce zmíněné American LaFrance najdeme v muzeu např. cisternu s návěsovým žebříkem z roku 1949, která sloužil v Buffalu v USA. V roce 1960 havarovala cestou k požáru – došlo ke srážce s vlakem a karoserie vozu byla zcela zničena. Žebřík dosahuje výšky 35 metrů a vyžaduje vlastního řidiče, což je u amerických návěsových žebříků téměř standard, umožňující výbornou manévrovatelnost. ALF má v expozici rovněž cisternu z roku 1955, která je v produkci první s uzavřenou kabinou. Vyrobena byla v roce 1955 a veze 1500 litrů vody. Výkonné čerpadlo dosahuje jmenovitého průtoku až 3600 litrů za minutu.

Mohutná cisterna z produkce Seagrave Pumpers je poháněna devítilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 220 koní. Vyrobena byla v roce 1958 a je osazena čerpadlem o výkonu 3000 litrů za minutu. Nádrž má objem 2000 litrů.

Technické muzeum skýtá vozidel mnohem více, snažil jsem se vybrat ty zajímavější z nich. Našli bychom zde dopravní automobily LF-8 nebo LF-15 od Mercedesu, Magirusu i od Opelu, přenosné i přívěsné stříkačky a vybavení hasičů. Vše ve výborném stavu, doplněné zajímavými popisky i historickými fotografiemi.

Technical Museum Speyer

Auto & Technik MUSEUM SINSHEIM

Jakub Kozák

Sdílet