Japonský koncept moderního lesního speciálu
Na největším světovém hasičském veletrhu Interschutz, který se konal letošní červen v německém Lipsku, bylo k vidění mnoho zajímavých a unikátních požárních automobilů. Velký zájem vzbuzoval koncept lesního speciálu od japonské firmy Morita, který měl zde světovou premiéru. Již na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o skutečně neobvyklé vozidlo.
Pro stavbu lesního speciálu byl použitý evropský podvozek Iveco EuroCargo s pohonem všech čtyř kol. Morita na něj vyrobila zcela novou kabinu a požární nástavbu. Koncept má na dnešní poměry a běžné hasičské vozy velmi futuristické designové provedení jako celek. Z vozu rovněž čpí díky designu i robustnost.
Kabina je prošpikována moderní technikou
Kabina zaujme výrazným předním nárazníkem, kterému dominuje spodní ochranný rám a přídavná světla. Čelo vozu je chráněno mohutným trubkovým rámem, pokračujícím dále přes střechu kabiny až na zadní čelo. Řidič – strojník sedí ,,evropsky“ vlevo, velitel vpravo. Přední část kabiny je vyjma ovládacích prvků zvukového a světelného výstražného zařízení běžná, tedy stejná, jako je tomu u automobilů tohoto typu. Přístup do ní je zajištěn pomocí pravých a levých do strany otevíratelných dveří po dvojici schůdků. Na levé straně je v nich přípojka na tlakový vzduch a konzervaci akumulátoru.
Z hlediska kabiny je její hlavní část ta zadní. Již samotný přístup do ní vypadá zvláštně, neb se neotevírají klasické dveře, ale jen jakási jejich spodní část, tvořící příčku. Zadní část je zastřešena, ale nemá okna, místo nich je v obou dveřích stabilní monitor Morita Eco Fighter, jímž lze hasit za jízdy při tomu odpovídající rychlosti vozu. Když projdeme do nitra zadní části kabiny, připadáme si jako v malém výpočetním či mobilním operačním středisku.
Přes celou zadní stěnu jsou LCD monitory Mitsubishi, do kterých lze promítat obraz sériově jako celek najednou, či lze na každém z celkem čtyř LCD mít něco jiného. Pod nimi je ukrytý výkonný počítač, pracující na platformě Windows. Mít PC v lesním speciálu možná udiví, ale jen to té doby, než zjistíme, co všechno ovládá, sleduje, vyhodnocuje a následně pouští na monitory.
Automobil je vybaven kamerou pro sledování okolí včetně termo snímání, umístěnou na horní části výsuvného osvětlovacího stožárů s LED diodami o výkonu 600 W. Okolí vozu se tedy přenáší v reálném čase na LCD, operátor, který sedí na výklopné obdobě barové židle, vše sleduje a v případě zásahu u lesního požáru díky termovizi hned vidí např. skrytá ohniska apod.
Počítač také komunikuje se vzdušnou podporou v podobě hasících vrtulníku a nalezneme v něm i měření síly a rychlosti větru. Pult počítače je vybaven stabilní klávesnicí, kulovou myší a multifunkčním joystickem pro ovládání kamery, nástavby atd.
Pod LCD jsou na obou stranách dotykové displeje pro ovládání čerpadla z vozu, společně s nimi je zde také manuální plyn a ovládání systému CASF. Na pultu jsou dále duplicitní manometry pro čerpadlo a měření tlaku v kabinových lafetách. Veškeré elektronické zařízení je chráněno vůči povětrnostním vlivům.
Zadní část vozu je určena také pro přepravu mužstva, čítajícího dvojici hasičů, celková osádka je tedy 1+3. Sedačky vzadu jsou sklopné a vyrobila je firma Bostrom.
Požární nástavba se vymyká všemu co znáte
Za kabinou je požární nástavba. Její design a samotné provedení není nic pro konzervativce, i když příslušenství včetně čerpacího zařízení i nádrže je umístěno na stejných místech, jako je tomu u klasických hasičských vozidel, u toho konceptu je to ale prostě jiné.
Příslušenství se nachází ve dvou pneumaticky výklopných skříních, umístěných pod nahoru výklopným krytem boku vozu, což umožňuje hasičům pohodlné uchopení potřebné věci bez toho, aniž by musel lézt na nějaký pomocný schod nebo tak podobně.
V pravé skříni nalezneme dýchací přístroje Dräger, hasící přístroj, přenosnou elektrocentrálu Honda, prodlužovací kabel a přenosný LED stativ. V levé skříni jsou zádové hasící vaky, motorová pila, rozbušovací adaptér, kanystr PHM, sací koš, hadice B, pěnová proudnice, ženijní nářadí a druhý LED světlomet na stativu. Uprostřed nástavby je polypropylénová nádrž na vodu/1600 l. Za ní se nachází v zadní části vozu čerpadlo se zařízením CAFS o výkonu až 3600 l/min, nad ním je naviják pro rychlý zásah s další turbo proudnicí.
Dole jsou armatury a samotné ovládání pomocí manuálu i dotykového displeje, po stranách pak hadice C a kanystry s pěnidlem. Zde je přístup zajištěn pomocí hydraulicky ovládaných výklopných schodů. Venkovní kryt čerpadla je částečně průhledný a výklopný směrem nahoru, což poskytuje strojníkovi ochranu před povětrnostními vlivy. V rozích zadního čela je pak dvojice sklopných žebříčků, po kterých se dostaneme na horní pochozí plochu nástavby. Zde jsou umístěny žebříky, savice a osvětlovací LED stožár s kamerou.
Celý automobil včetně indikace stavu hasící látky je osvětlený pomocí LED světel, zvukové a světlení výstražní zařízení pochází od renomované firmy Whelen.
Rozměry a hmotnosti konceptu Miracle
- Délka: 7.170 mm
- Šířka: 2.490 mm
- Výška: 3.610 mm
- Celková hmotnost: 9.500 kg
Unikátní a zatím neprodejný koncept
Jedná se zatím sice jen o neprodejný koncept, jeho provedení je skutečně unikátní. Oproti běžným lesním speciálům je zcela jinde, vymyká se naprosto ve všem. Vůz je doslova prošpikován elektronickými pomocníky, je evidentní, že i tudy vede cesta. Zvolený podvozek dle informace od nástavbáře je pro tento typ požárního automobilu vhodný. Vzhledem k tomu, že se jedná o koncept, tak má i své mouchy, tou největší jsou schody pro mužstvo v zadní části kabiny.
V případě, že jde o lesní speciál, jsou u vozidel tohoto druhu předpokládané jisté vlastnosti, jednou z nich je i světlost podvozku, koncepční Iveco jí má dostatečnou, avšak vývojáři firmy MORITA jejímu zachování zřejmě nevěnovali dostatečnou pozornost.
Video můžete sledovat i v HD kvalitě.
Schůdky degradují speciál na silniční vozidlo
Díky rozměru, resp. počtu schodů pro nástup do prostoru mužstva se světlost podvozku rapidně zhoršila, v případě průjezdu členitým terénem by toto způsobovalo nemalý problém. Když si uvědomíme, co musejí lesní speciály překonávat občas za terén, MORITA bohužel schůdkami degradovala terénní podvozek téměř na úroveň silničního.