Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS K 25 – L 101 Liaz

Liazka u dobrovolných hasičů města Ostrov.

Tato CAS byla k našemu sboru přikoupena v roce 1998 vlastně celkem náhodou. Město nám zakoupilo novou Tatru a Liazku jsme sehnali my, nevyužitou na pile. Dlouho se nepřemýšlelo a už se odstrojovala a dělal se malý servis. Protože bylo málo finančních prostředků, dělalo se vše „na koleni“, vše jsme rozebrali, promazali a nakonec byla i nově nalakována, ale výsledek stál za to, vedle nové TATRY 815 4×4 se na výjezd postavila i „nová“ CAS 25 L 101. Po dohodě s Městským úřadem a HZS (tehdy ještě okresu) bylo toto vozidlo určeno a vybaveno pro zásah u dopravních nehod na silnicích 1. třídy. V letech 2006–7 by jsme chtěli toto vozidlo svěřit renomované formě k repasu.

TTD

Délka : 7.790 mm
Nádrž na palivo : 200 l
Šířka : 2.500 mm
Pneu : 295/80R22,5
Výška : 3.370 mm
Tlak v pneu : 850/650 Kpa
Světlost : 240 mm
Max.rychlost : 100 Km/h
Výkon motoru : 210 KW
El.napětí : 24 V
Max.otáčky : 2000 ot/min
Kostra : záp. pól

Motor : – vznětový, čtyřdobý, vodou chlazený přeplňovaný 6-ti válec s rozvodem OHV
Převodovka: – synchronizovaná ( mimo 1. a zpětného stupně), desetistupňová, ( 5 rychlostí ovládaných mechanicky a půlky pneumaticky)
Pomocný náhon: – je umístněn na přední části převodovky s převodem 0,52. Je nezávislý na spojce, zapíná se při volnoběhu z kabiny řidiče, nebo elektropneumaticky z prostoru strojovny. Pomocný náhon má společné mazání s převodovkou.
Zadní náprava :- hnací tuhá s děleným mostem a jednoduchým kuželovým převodem s diferenciálem ve středu mostu. Diferenciál má kolíkovou uzávěrku ovládanou pneumaticky. Náprava je k rámu připojena půleliptickými listovými pery. Náprava má torzní stabilizátor na zajištění příčné stability a teleskopický tlumič pérování.
Přední náprava : – hnací, tuhá, řídící s děleným mostem, uprostřed mostu jako na zadní nápravě umístněn diferenciál.
Řízení : – levostranné, hydraulické s posilovačem
Brzdy : – čtyři na sobě nezávislé, vybavené ABS
Provozní brzda : – nožní, přetlaková (vzduchová), dvouokruhová, působí na všechna kola
Nouzová brzda :- ovládaná parkovací brzdou, ale ne do krajní polohy
Parkovací brzda : – ovládaná pákou, ručně, brzdovým ventilem, ovládáme pružinové válce zadní nápravy
Odlehčovací brzda :- motorová, nohou, přes elektromagnetický ventil
Nádrž na vodu: – hranolovitý tvar z ocelového plechu, vyztužené stěny svislými prolisy. Má jednu řadu příčných vlnolamů, průlez 400 mm s odklopným víkem, slouží jako přetlakový ventil při vypouštění či napouštění vody. Vedle průlezu je válcové hrdlo, které zajišťuje průchod vzduchu. – Objem 2500 l
Nádrž na pěnidlo : – hranolová, plastová, je před nádrží na vodu, nahoře opatřená víkem o průměru 200 mm pro doplnování pěnidla. Ve víku jsou dva membránové ventily pro cirkulaci vzduchu. – Objem 400 l
Čerpací zařízení : – je uloženo v zadní části nástavby je vyhříváno teplem z výfuku. – Skládá se z : kombinovaného čerpadla,náho­nu,plynové vývěvy,potrubí čerpadla,regulace otáček motoru
Kombinované čerpadlo :- složeno ze dvou jednostupňových odstředivých čerpadel se společným hřídelem.
- Řazení čerpadel : paralelně ( nízkotlak, vedle sebe), sériově (vysokotlak, za sebou)
- Odlito z hliníkové slitiny, má mechanické ucpávky
Pohon čerpadla : – je poháněno přes pomocný náhon, propojení je provedeno třemi spojovacími hřídeli, vzájemně spojenými křížovými klouby ( první a třetí jsou shodné)
Plynová vývěva :- na spálené plyny, namontována ve výfukovém potrubí, ovládá se pneumaticky, ale má elektropneumag­netickou regulaci rozvodu vzduchu.
- Složení : válcová skříň, uzavírací klapka, pístnice vzduchového válce, difusor, talířový ventilek.
- Ovládání otáček je hydraulické – brzdová kapalina
Pěnotvorné zařízení : – proudový přiměšovač je proudové čerpadlo se stálým průtokem vody, je z mosazi. Vstupním hrdlem je připojen k potrubí tlakové vody, výstupním hrdlem je připojen k sacímu potrubí čerpadla a hrdlem směšovací komory je připojen k potrubí regulačního kohoutu ( z mosazi).
- Regulační kohout
- Spojovací potrubí propojuje pěnotvorné zařízení s pěnidlovou nádrží a s čerpacím zařízením a je zhotoveno z plastu.
Rám : – rám podvozku i nástavby je žebřinový, obdélníkový


Vybavení:
1. elektrocentrála Honda (+ příslušenství)
2. agregát LUKAS pro zásah u DN (+ příslušenství)
3. plovoucí čerpadlo Froggy
4. motorová pila Johnsered
5. rozbrušovací pila Partner
6. aku pila DE WALT
7. vakuové dlahy EGO Zlín
8. vakuová matrace EGO Zlín
9. zdravotnický batoh (nadstandard výbava)
10. 4 x Sunit IV (protichemický oblek)
11. 2 x OL 2 (žárový oblek)
12. zvedací vaky LUKAS (+ příslušenství)
13. membránové čerpadlo na ropné produkty
14. sorbenty
15. 5 x IDP Saturn
16. křísící přístroj OXY
17. hadice C, B
18. armatury
Sdílet