Třinečtí hasiči vítězi memoriálu ve vyprošťování osob
Tým Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje ze stanice v Třinci (okres Frýdek-Místek) zvítězil ve čtvrtek 7. 10. 2010 v Praze v 16. ročníku Memoriálu JUDr. Františka Kohouta ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel. Prestižní soutěže se zúčastnilo 14 týmů z ČR a Maďarska.
Soutěž v pražských Strašnicích je věnována památce prvního polistopadového ředitele pražských hasičů, který tragicky zahynul právě při dopravní nehodě. Zastoupeni byli profesionální hasiči téměř z každého kraje. Jediný zahraniční účastník – Tüzoltóság Budapešť – se umístil na pěkném šestém místě.
Každému týmu byla připravena po vylosování situace, kterou předem neznali. Auta se nacházela v různých polohách, někdy bylo do fiktivní nehody zapojeno jedno, někdy dvě vozidla, v jednom z nich byl připraven figurant. Někdy cestu k postiženému ztěžoval kmen vzrostlého stromu. Týmy měly za úkol, po zajištění vozidel, ošetřit zraněného a vytvořit cestu, kterou ho vyprostí.
- HZS MSK – Třinec
- HZS Středočeského kraje – Hořovice
- HZS hlavního města Prahy – směna A
- HZS Karlovarského kraje – Karlovy Vary
- HZS Plzeňského kraje – Sušice
Družstvo se při stále kvalitnějších soutěžích ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel skládá z velitele a tří hasičů. Úkolem soutěžního týmu je bezpečné a efektivní vyproštění jedné zraněné osoby z havarovaného vozidla za použití běžné zásahové techniky, používané jednotkou při výjezdech. Součástí vyproštění zraněné osoby je také poskytnutí první předlékařské pomoci odpovídající jejímu zranění a transport zraněné osoby k sanitce. Zásah a vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla se hodnotí ve třech oblastech: v oblasti taktiky, v oblasti techniky provedení zásahu a v oblasti první předlékařské pomoci.
Každému týmu, který čeká na start ve stanu (v tzv. izolaci), aby neviděl přípravy jemu zcela neznámé nehody, je podle vylosovaného pořadí předem přiřazena konkrétní těžká dopravní nehoda s jedním až třemi vozidly (i nákladními, traktory, cisternami, motorkami…) a jedním zraněným zaklíněným pasažérem uvnitř (třeba i se spadlým elektrickým sloupem na autech…). Na záchranu zraněného mají hasiči časový limit dvaceti minut, přičemž po 15 minutách dostanou trestný bod po každých dvaceti sekundách.
por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje