Horská cisterna Unitrac/Rosenbauer
Dobrovolní hasiči švýcarské obce Betten, resp. její části Bettmeralp, která se nachází v alpském pohoří nedaleko hranic s Itálií, mají od první poloviny letošního roku ve svém vozovém parku zařazený nový speciální požární automobil s vysokou terénní průchodností.
Jedná se o malou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku rakouského výrobce traktorů, firmy Lindner. V tomto případě je to konkrétně model Unitrac 102L s pohonem 4×4. Vozidlo je poháněno motorem o síle 102 koní, o čemž napovídá již označení typu. Je to tedy silnější ze dvou nabízených variant čtyřlitrového naftového agregátu Perkins. O převody se stará 16ti stupňová převodovka. Nejvyšší možná rychlost, kterou cisterna s celkovou maximální hmotností 8 tun dosáhne, je 45 km/h. Kabina je určena pro osádku dvou hasičů, oproti ostatním nákladním automobilům má tu zvláštnost, že se nesklápí za účelem přístupu k motoru dopředu, ale na pravý bok. Samotný podvozek Unitrac se vyznačuje extrémně vysokou průchodností v těžkém terénu, značně tomu napomáhá také to, že jsou obě nápravy nejen hnací, ale také řiditelné.
Samotná požární nástavba pochází z dílen renomované firmy Rosenabuer a vychází z modelové řady CL-Compact Line. Je tvořena hliníkovým skeletem z profilů, olepeným hliníkovým oplechováním. Jako kryt skříní s vybavením slouží čtveřice hliníkových rolet s podélným madlem. Čerpací zařízení a prvozásahový naviják kryjí nahoru výklopné dveře, sloužící i jako ochrana strojníka před vlivy počasí.
V nástavbě nalezneme čtyři boční skříně pro uložení vybavení. V první pravé jsou výstražné kužely, na výsuvném platu je přenosná stříkačka Ziegler + PHM, sací koš, sběrač, motorová pila s příslušenstvím, elektrocentrála Honda, prodlužovací kabel, stativ se světlometem a pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár 4 × 500 W. V pravé zadní pak hadice C 13 ks, hadice B 7 ks, rozdělovač, proudnice, hadicové klíče. V levé zadní opět hadice C v počtu 13 ks, proudnice včetně pěnové, dále pryžové přejezdové můstky, hasicí přístroje práškové a sněhové, přenosný monitor a hydrantové příslušenství, levá přední obsahuje dýchací přístroje Dräger + náhradní tlakové lahve, umístěné na výsuvném platu, kanystry s pěnidlem + příslušenství, kalové čerpadlo na výsuvném platu, dobíjecí drážky kapesních radiostanic.
V zadní, čili páté úložné skříni je čerpadlo Rosenbauer N10 s výkonem max. 1500 l/min při tlaku 10 barů, za ním je sklolaminátová vodní nádrž na 1400 l, nad čerpadlem je prvozásahový naviják s hadicí o průměru 25 mm a délkou 80 m, jenž je zakončena proudnicí Nepiro. Armatury jsou vyvedeny do zadních spodních částí boků vozidla a také do zadních dveří přímo z čerpadla.
Na pochozí střeše nástavby, kam je přístup zajištěn pomocí výklopného žebříčku na pravé, resp. levé straně zadního čela, nalezneme savice, ženijní nářadí a dvoudílný výsuvný žebřík.
Světelné výstražné zařízení je na střeše a nástavbě vozu, tvoří ho trojice strobo majáků modré barvy.
TTD vozu TLFA 1400 Unitrac/Rosenbauer
- Podvozek: Lindner Unitrac 102L
- Pohon: 4×4, obě nápravy řiditelné
- Motor: vodou chlazený čtyřválec Perkins Diesel 4,4 l
- Výkon: 74,5 kW/102 koní při 2200 ot/min
- Max. točivý moment: 420 Nm při 1200 ot/min
- Převodovka: PWS 16 stupňů
- Max. rychlost: 45 km/h
- Nádrž na naftu: 100 l
- Kabina, osádka: 1+1
- Nástavba: hliníková Compact Line/Rosenabuer
- Vodní nádrž: 1400 l/sklolaminát
- Čerpadlo: N10 Rosenbauer
- Výkon: 1500 l/min při tlaku 10 barů
- Délka: 5500 mm
- Šířka: 1970 mm
- Výška: 2650 mm
- Rozvor: 3610 mm
O tom, že dobrovolní hasiči Betten-Bettmeralp zasahují na horách v těžkém terénu, svědčí i jejich druhé vozidlo, kterým je rolba v požární úpravě, jenž je na poslední fotografii v galerii tohoto článku.
Server POŽÁRY.cz přinesl před několika lety jiný článek o hasičském speciálu na podvozku Unitrac, jednalo se o italskou cisternu, viz https://www.pozary.cz/…-unitrac-95/
Foto a info: FF Betten-Bettmeralp, Rosenbauer