TATRA vs SCANIA – část 1
Vážení čtenáři, přinášíme Vám první porovnávací tabulky námi testovaných aut. Jsou to hodnoty, které nám udali jednotliví dealeři a společnosti. Všechny hodnoty jsou udány přímo na konkrétní podvozky.
Ještě bych Vám chtěl naznačit co nás vedlo k testům hasičské techniky. Hlavním vodítkem pro testy jste Vy čtenáři našeho serveru. Když se uveřejnil článek o Tatře z Bílovce tak jste se v komentářích hádali, které auto je lepší a jaké má které výhody. Proto jsme proti sobě postavili dva rovnocenné podvozky. Nechceme zde rozhodnout který podvozek je lepší, nebo horší,ale jde nám o to, aby jste si udělali celkový obrázek o jednotlivých podvozcích.TATRA
Podvozek byl vyroben v roce 2004. Nástavba je vyrobena v THT Polička. Auto bylo uvedeno do provozu dne 1. 4. 2005 po třech měsících zajíždění a úprav. Jedná se o první Tatru,která zde byla postavena s 12-ti stupňovou převodovkou. Na podvozku byla umístěna zcela nová kabina , která je větší a delší. Kabina je určena pro požární družstvo 1+5. Tento speciál byl postaven pro HZS kraje Vysočina se sídlem v Jihlavě a to pro stanici Humpolec. Dle specifikace zadavatele bylo auto postaveno pro rychlý zásah na dálnici. Je schopné jet až 130 km.h. Zdvihový objem motoru je 12 667ccm,výkon motoru 300kW, což se projevilo na jízdních vlastnostech. Auto bylo celkově živější a akcelerace byla velmi dobrá.
Podle vyjádření řidičů měli z počátku menší problém si zvyknout na nový způsob řazení rychlostí. Musí dávat dobrý pozor na zařazení jednotlivých převodových stupňů. Při špatném zařazení by mohlo dojít k přetočení motoru. Spotřeba na okruhu,který byl 123 km dlouhý byla 57 litrů, což mnohé přítomné mile překvapilo. Padly i odhady kolem 80 litrů. Vnitřní hlučnost pro posádku je na dobré úrovni.
Palubní deska je dobře a přehledně uspořádána.Vše má řidič po ruce a nemusí se nikam daleko natahovat. Přístrojová deska je červeně podsvícena což si řidiči velmi chválí. Sedačky u řidiče byly vzduchové na což si stěžovali. Jízda na nerovném terénu je právě tímto mírně ztížena, protože řidič reaguje na každý otřes.Volant je lehce přestavitelný. Zpětná zrcátka jsou elektronicky naklápěná a vyhřívaná. Je z nich velmi dobrý rozhled dozadu i pod vozidlo. Čeho jsem si při jízdě všiml,že u spolujezdce klepal o sebe plast,což vydávalo menší hluk.
SCANIA
Podvozek je vyroben v roce 2004. Nástavbu vyrobila THT Polička. Auto bylo ještě v záběhu a nebylo nasazeno do výjezdu.
Podvozek tohoto auto byl velmi odlišný. Jednalo se o první Scanii s rozvorem 4.700mm u nás. Proto na fotkách vidíte nástavbu se čtyřmi roletami,protože je delší zhruba o 60 cm. Na podvozku byla umístěna kabina pro posádku 1+5 ve standardním provedení. Jedná se přesně o označení CrewCab CP28. Scania může dodat ještě delší kabinu CP31, ale to by bylo na úkor nástavby. Auto bylo dodáno pro HZS Středočeského kraje se sídlem v Kladně pro stanici Stochov. Na této stanici se nachází vůbec první Scania s celoplastovou nástavbou,která byla vyrobena v roce 1999. Zdvihový objem motoru je 10 640ccm,a výkon motoru činil 250kW. Menší objem motoru se projevil i na spotřeba,která činila 47 litrů na testovací okruh. Auto bylo živé a akcelerace velmi dobrá. Hlučnost pro posádku byla vůči Tatře menší. Zde se však musím zastavit. U Scanie se jedná o dlouhodobý vývoj prostoru kabiny pro posádku a tak uspořádání je v mnohém lepší a přehlednější. Tatra kabinu vyvinula v roce 2000. U této kabiny probíhá stále vývoj a tak nelze vše přesně srovnat. Co je však rozhodující je to,že Tatra dokázala zareagovat na potřeby trhu a vyvinula tuto kabinu. Další hledisko je to,že se zde vyrobí například jen 12 těchto kabin za rok a tak je vývoj prostoru pro posádku pomalejší.
Uspořádání palubní desky bylo výborné a velmi přehledné.Podsvícení přístrojové desky je bílo zelené.
Odpružení sedaček u řidiče bylo velmi komfortní. Zpětná zrcátka jsou velmi přehledná a je z nich velmi dobrý výhled za i pod auto.
V obou vozidlech byly bezpečnostní pásy integrovány do sedaček.
NÁSTAVBY
U Tatry byly na každé straně tři rolety. U Scanie čtyři rolety. V tabulce o nástavbě jsou uvedeny základní informace. V obou testovaných vozech bylo namontováno čerpadlo GODIVA s výkonem 2400l/min. Nástavba byla opláštěná oboustranně pozinkovaným plechem. U Scanie byly namontovány dva vysokotlaky jeden s 60-ti metrovou a druhý s 80-ti metrovou hadicí. U Tatry jeden s 60-ti metrovou hadicí.
Ostatní parametry najdete v tabulce.
Co se však týká jednotlivé výbavy a rozmístění v nástavbě,tak jednotlivé schrány byli vyrobeny a vybaveny dle vyjádření jednotlivých sborů,kde budou auta nasazena.
Text: Václav HAKL
TABULKA 1
TABULKA 2
TABULKA 3
TABULKA 4
Informace o 14 st. řazení Tatry ve formátu DOC (MS Word 1,2 MB)
Tabulky jsou ve formátu PDF. Prohlížeč si můžete stáhnout např. ZDE