Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový RZA Mercedes–Benz Sprinter 4×4 v Brně–Lidické

Na požární stanici Lidická v Brně sloužil dlouhá léta na výjezdu RZA Chevrolet Cheyenne. Protože však vozidlo za dobu služby technicky i morálně poněkud zastaralo, bylo rozhodnuto o obměně této techniky.

Z dotace Magistrátu města Brna byl tedy pro brněnské hasiče pořízen nový rychlý zásahový automobil Mercedes-Benz 319 CDI 4×4 s automatickou pětistupňovou převodovkou, který na tomto podvozku postavila firma ZHT Group s.r.o. Vozidlo bylo zařazeno do výjezdu v dubnu tohoto roku. Od této doby do poloviny října má RZA MB na kontě celkem 104 výjezdů k nahlášeným případům – dopravním nehodám a požárům vozidel.

V kabině vozu, určené pro posádku 1+2, jsou v palubní desce zabudovány vozidlové radiostanice Matra, Motorola a ovládání VRZ. V množství odkládacích schránek a prostor je pak umístěno další potřebné vybavení – lékařské rukavice, roztok Sterilium, přenosné RDST Matra s náhradními zdroji, dalekohled, složka s pomocnými tabulkami, zastavovací terč, výstražné vesty apod. Na zadní stěně kabiny jsou v dobíječích uchyceny dvě svitilny Survivor.

Zadní část vozidla

V zadní části vozidla jsou umístěny výsuvné police s nezbytným vybavením. Ve spodní části úložného prostoru je umístěna vyprošťovací sada Holmatro v provedení CORE – roztahovač SP 4280 C, nůžky CU 4050 C NCT TM II, teleskopický rozpěrný válec TR 4350 C a čerpadlo PU 30 C. Dále je zde umístěn naviják na hydraulické hadice, sada tažných řetězů a rohová a prahová opěrka.

Na prostřední výsuvné polici najdeme sadu stabilizačních klínů, kufr s nářadím a kufr s akumulátorovou šavlovou pilou Milwaukee, ruční hydraulickou pumpu HOLMATRO HTW 1800 C s hadicí, druhý rozpěrný válec TR 4350 C a střihač pedálů CU 4005 C. V zadní části této police, která je stejně jako všechny ostatní plnovýsuvná, je uloženo 2×10 kg sorbentu ECO-DRY.

Na levém křídle zadních dveří uvidíme kufr se zachycovači airbagů, sadu výstražných zábleskových světel, pěnový nástavec na VT proudnici a několik nejčastěji používaných stranových klíčů. Na pravém křídle dveří jsou umístěny tři kusy plastových štítů, určených k ochraně vyprošťovaných o­sob.

Horní police nese sadu dřevěných klínů, pytle na použitý sorbent, záchytnou nádobu na úkapy, koště, lopatu apod.

Na pravém výsuvu najdeme dvě VRVN-1 a sadu perkusního nářadí Paratech. Levý výsuv je připraven na umístění stabilizační soupravy STAB-FAST, kterou ale v současné době bohužel nedisponujeme.

Konstrukce nástavby a přístup k vybavení

Díky konstrukci nástavby je ložná plocha přístupná i z obou boků. Po otevření levých dveří uvidíme mimo jiné i zdravotnické vybavení (vakuové dlahy, krční límce, zdravotnický batoh), umístěné na policích. Vpravo nahoře je upevněna vyprošťovací deska BaXstrap, vybavená odnímatelným zařízením pro fixaci hlavy pacienta. Na podlaze tohoto prostoru najdeme vysokotlaké hasící zařízení Kranzle s navijákem Součástí tohoto zařízení je i přiměšovač a kanystr s Pyrocoolem.

Vysokotlaká proudnice s hadicí je vyvedena do zadní části vozu a je umístěna na lehce dostupném místě na konstrukci policového systému. Plastová nádrž na vodu o objemu 180 litrů je umístěna v prostřední části vozu na podlaze, co nejblíže těžišti. Zásoba hasební látky postačuje k desetiminutovému zásahu.

Odnímatelný elektrický naviják, který je uložen na podlaze, lze v případě potřeby instalovat jak na zádní část vozidla pod nárazník, tak také dopředu pod ochranný rám schváleného typu, jímž je vozidlo vybaveno.

V prostoru za pravými dveřmi nástavby má své místo elektrocentrála MEDVED – Firebear 3010H. Je spojena s kompresorem teleskopického výsuvného stožáru, osazeného všesměrovým světlem 4×500W. Tato centrála, stejně jako držák dýchacích přístrojů, je umístěna na otočné konstrukci, kterou lze kvůli lepšímu přístupu k vybavení vytočit ven z vozidla. Celá nástavba vozu je osvětlena LED diodami, v případě nutnosti je možné si prostor kolem vozu třemi osvítit třemi halogenovými reflektory.

Stavba a komunikace s výrobcem

Při stavbě vozidla jsme měli možnost dojíždět k výrobci a přímo při práci na nástavbě s ním konzultovat naše připomínky a požadavky. Našim společným cílem bylo vytvořit vozidlo, ve kterém by vybavení bylo umístěno podle jisté logiky, účelně a hasičům se s ním dobře a efektivně pracovalo.

Viditelnost vozidla

Jedním z důležitých požadavků bylo i to, aby byl vůz při jízdě k zásahu pokud možno nepřehlédnutelný. To se podařilo díky použití reflexních folií, kterými je vyznačen obrys karoserie vozidla a plochy, které by mohly tvořit překážku v provozu, a také volbou vhodného výstražného zařízení.

Na voze je instalováno zařízení firmy Holomý – plně osazená sedmisegmentová LED světelná rampa XCESS, LED majáky s diodami 3. generace a přídavná doidová světla modré barvy, umístěná v masce a na bocích vozidla. Zapomenout nesmíme ani na oranžovou sváděcí rampu, jejíž světla jsou skutečně velmi intenzivní a už z dálky velmi dobře viditelná.

Jak je výše uvedeno, měli jsme možnost připomínkovat a nebo nechat upravovat již provedené práce přímo u výrobce. Tento postup zatím není v našich podmínkách bohužel zcela běžný. Vždy se může stát, že v průběhu výroby přijde zadavatel s něčím, co by chtěl na voze upravit nebo pozměnit a ne každý výrobce toto přání bez výhrad akceptuje. Za to, že pracovníci a lidé z vedení firmy ZHT Group s.r.o vyhověli všem našim požadavkům a připomínkám, jim patří poděkování.

Základní technické parametry

Rozměry:

  • délka: 5905 mm
  • šířka: 1993 mm
  • výška: 2600 mm

Rozměry nástavby:

  • délka: 3265 mm
  • šířka: 1780 mm
  • výška: 1650 mm

Hmotnosti:

  • pohotovostní: 3200 kg
  • celková: 3500 kg
  • příp. celková: 3500 kg
  • příp. celk. soupravy: 6300 kg

Motor:

  • Objem: 2987 ccm
  • Výkon: 140 kW / 190 ks
  • Kr.moment: 440 Nm / při ot. 1600–2600

Další parametry

  • Max. rychlost – bez omezovače: 160 km/h
  • Elektroinstalace: 12 V
  • Převodovka: 5 st. automat
  • Objem palivové nádrže: 100 l
  • Pneumatiky: 225/75R16C

Dodavatel podvozku: Merccedes Benz Centrum Moravia s.r.o.

Vestavba: ZHT Group s.r.o.

Text: ppor. Ing.Ivo Jirásek
HZS JmK
PS Brno-Lidická

Sdílet