Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní speciál z Francie: Sides S3000

Po představení mošnovských dvojčat vám přinášíme další techniku, používanou hasiči na letištích. Tentokrát se jedná o čistokrevný letištní speciál Sides S3000 od stejnojmenného francouzského výrobce.

Letištní zásahový speciál s označením Sides S3000 je nástupcem modelové řady S2000, jeden automobil tohoto typu jezdí i v ČR, konkrétně na brněnském letišti Tuřany, článek vám o něm server POŽÁRY.cz přinesl již před několika lety, pro osvěžení paměti si ho můžete znovu přečíst.

Vznik v době nedávné

Sides S3000, jenž je určený pro službu na letištích kategorie ICAO 5 až 10, se od svého předchůdce liší ve všech směrech. Na první pohled je jasné, že vznikl v nedávné době. Proč? Jeho designové provedení odpovídá standartu dnešních letištních vozidel. Svojí roli hraje také aerodynamika karoserie, která je ne nepodstatným faktorem pro rychlou a bezpečnou jízdu těchto speciálů, kteří se musejí pohybovat po letišti s velkým zrychlením a pochopitelně i relativně velkou finální rychlostí jízdy.

K tomu musí být šasi vybaveno samozřejmě i dostatečně výkonným agregátem, umístěným v zadní části. U těchto speciálů se síla motoru pohybuje od 500 koní výše. Nejsilnější agregát má největší varianta S3000, jedná se o motor Mercedes o síle 800 koní. Zde představovaný model Sides S3000 může být dle varianty osazen několik druhy motorů od různých výrobců, konkrétně Renault či Iveco, ostatní vozy řady S3000 pak můžou mít i agregáty Mercedes, Detroit Diesel.

Sidesy S3000 v Paříži

Kategorie speciálu

Řada S3000 se produkuje dle certifikace ISO 9001 ve dvou kategoriích, první je základní tzv. lehká, šasi vozu je v provedení 4×4, může být i 6×6, druhá kategorie je těžká, resp. extra těžká, ta je stavěna výhradně na šestikolce (pohon 6×6). Podvozky se používají různé – THOMAS, MAN. Dle varianty jsou pochopitelně různé nádrže hasebních látek. Lehká veze 4000 l až 5800 l vody, těžká 6500 l až 9600 l vody, extra těžká pak 11 250 až 14 000 l vody, vyrobena je však i verze s nádrží na 16 000 l vody.

V dnešním článku představujeme „střední“ variantu s označením VMA 105, která slouží v počtu 2ks na francouzském letišti Lyon. Má nádrž na vodu o objemu 9150 l, pěnidla si veze 1350 l a také 250 kg hasícího prášku. Pohání ho agregát Renault o síle 520 koní, který mu umožní dosáhnout zrychlení 0 – 80 km/h za dobu 28 – 32 vteřin. Šíře vozu je 2870 mm. U nejmenší varianty S3000 je to 2500 mm, největší pak 3200 mm.

Design vozu

Když se podíváme na automobil S3000, zaujme nás již zmiňovaný design. V přední části je kabina, do které je zajištěn přístup pomocí schodu pod do boku otevíranými dveřmi. Struktura osazení je dle běžných standartů vozidel letištní požární a záchranné služby. Strojník sedí uprostřed a má k dispozici ovládací joysticky lafet. Za ním pak po stranách jsou dvě sedačky pro hasiče a velitele, které mají v sobě integrovaný držák dýchacího přístroje. Mezi nimi je pak pro Sidese klasický otvor pro vstup na pochozí plochu nástavby pomocí několika schodů. V rámci variant je možné mít míst v kabině až pět.

Nástavba

Samotná požární nástavba má také několik modifikací provedení mimo nádrže hasebních látek. Každý zákazník má individuální přání na počet skříní pro uložení vybavení, jejich uzávěr apod. Modely S3000 tedy lze vidět s roletkami či dveřmi. Za nimi nalezneme např. výklopný průtokový naviják s hadicí o délce 40 m a turbo proudnicí o průtoku 450 l/min pro prvotní zásah, dále hadici s pistolí od práškového hasícího zařízení s intenzitou dodávky prášku 250 kg/min na vzdálenost až 20 m a další prvozásahovou hadici, tentokrát s pěnovou proudnicí, další volně ložené hadice a armatury, elektrocentrálu atd., vše dle zákazníka a také možností výrobce.

Na pochozí ploše nástavby je pak osvětlovací stožár, vysunutelný do výše 6 m a svítivosti 3×500W, druhé ovládání horní lafety a čerpadla, jeho pomocný pohon, žebříky, ženijní nářadí. Čerpadlo je vlastní výroby, jedná se o odstředivé o výkonu max. 5500 l/min při tlaku 13 barů. Lafety má automobil většinou dvě, roli zde hraje opět jeho pořizovatel. Představovaný vůz z letiště Lyon je má, střešní je klasický model Sides CM 22/45 o výkonu, resp. průtoku 2200 až 4500 l/min a dostřiku na vzdálenost max. 75 m, druhý, tzv. nárazníkový monitor je model Rhino o průtoku až 3800 l/min a dostřiku 55 m. Oba ovládá strojník.

Použité materiály pro stavbu automobilu jsou hliník a plast. Sides S3000 je možno pořídit i s dnes moderním hasícím a vrtacím ramenem, obecně známým jako HRET.

K vidění jsou v celém světě

Automobily Sides modelové řady S3000 lze vidět na mnoha světových letištích, jmenujme např. Rusko, Japonsko, Irsko, Velkou Británii, Kambodžu, Alžír, Senegal. Slouží samozřejmě i doma ve Francii. Zásahový speciál Sides S3000 má ve svém vozovém parku také hasičský sbor slovenského letiště Košice v konfiguraci 8000 l vody. 1000 l pěnidla a střešním monitorem 4500 l/min.

Technicko – taktická data modelu Sides S3000.10 VMA 105 Lyon

  • Podvozek: Thomas
  • Motor: Renault RVI DXI 13, splňující emisní normu Euro IV
  • Výkon/síla: 382 kW/520 koní
  • Zrychlení 0–80 km/h: cca 30 vteřin
  • Max. rychlost: 110 km/h
  • Osádka: 1+2
  • Čerpadlo: odstředivé Sides FP 5000
  • Výkon: 5500 l/min při 13 barech
  • Střešní lafeta: Sides CM 22/45
  • Průtok: 2200/4500 l/min
  • Dostřik: 75 m
  • Nárazníková lafeta: Rhino
  • Průtok: 3800 l/min
  • Dostřik: 55 m
  • Nádrž na vodu: 9150 l
  • Nádrž na pěnidlo: 1350 l
  • Nádoba prášku: 250 kg
  • Max. celková hmotnost: 26 750 kg
  • Šířka: 2870 mm
  • Výška: 3750 mm
  • Délka: 10 390 mm

Zajímavost na konec

I v Lyonu vyjíždějí letištní hasiči k zásahům mimo svůj areál, ve fotogalerii můžete vidět požár tamního kovošrotu, kde práve jeden ze dvojise lyonských S3000 zasahoval. Podívejte se také na náš starší článek, v něm je vidět zásah jejich německých kolegů z Frankfurtu při požáru cisterny na dálnici.

Foto a info: Sides, hasiči letišťě Lyon, internet
Foto S3000 Košice Baraskilite

Sdílet