Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jak může vzniknout model speciálního požárního tanku SPOT – 55

Bude blikat, houkat a stříkat vodu, tak měl v úmyslu postavit originální model požárního tanku SPOT – 55 jeden z hasičských nadšenců v Čechách

Patřím mezi opravdové hasičské nadšence a tak někdy nebývá moc daleko k tomu, abych se vrhl do neznámých vod hasičského moře. Tak se také jednou stalo, že jsem se nadchnul pro další hasičskou věc. Impulsem byl na jaře v roce 2000 autosalon, který se konal v Lounech. Na tuto akci mě pozval kamarád Honza Zouzal, s tím jsem že prý tam budou krásné modely kamionů z RC TRUCK klubu z Hradce Králové. Mezi vystavenými modely se objevil i jeden tahač s návěsem, na kterém stál tank Tygr plus. Tento model mě tak uchvátil, než jsem nevydržel a jeho autora po krátké době šeptem požádal o to, zda bych si nemohl s tímto modelem tanku zajezdit. Onen dobrý muž nic zlého netuše svolil. S nadšením jsem uchopil radiový ovladač a nepustil jej dokud se nevybily baterie. Jízda s modelem rozhodla. Postavím si něco taky. Pak jsem si řekl: „No jo, ale když jsem hasič tak přece nebudu stavět vojenský tank“. V tu chvíli přišla myšlenka. Vždyť přece existuje hasičský tank. A tím bylo rozhodnutí zpečetěno.

Mám skvělého kamaráda Frantu Horáka, se kterým jsem se dohodl, že ten tank postavíme. Začal jsem shánět plány, dokumentaci a různé dostupné obrázky. Na internetu jsem sehnal jediný obrázek a to bylo vše. Pak jsem se obrátil na vojenský opravárenský závod Nový Jičín, který tento tank vyráběl, ale tam jsem tvrdě narazil. Údajně jde prý o tajné údaje vojenské techniky. Přitom je tank hasičský speciál a ne bojová technika. Prostě mi nechtěli ani v nejmenším pomoci. V Praze jsem oběhal spoustu modelářských prodejen, kde jsem také se svými požadavky nepochodil. Souhrou náhod jsem sehnal originální rusky psaný černobílý časopis s plány podvozku T-55. Podle tohoto časopisu Franta Horák začal pomalu stavět podvozek. Velký problém nastal s nástavbou. Kde sehnat potřebné údaje? Hasičských tanků je v České republice asi 12 nebo 14 u útvarů civilní ochrany. A tak jsem se obrátil na útvar v Rakovníku, který mi vyšel maximálně vstříc. Tank jsem si mohl na vlastní oči prohlédnout a zjistit příslušné rozměry nástavby. Podle těchto údajů a ze získaných fotografií mohl Franta Horák složitým měřením z monitoru počítače s přepočítáváním do patřičného měřítka začal pomalu kreslit plány.

Tank jsme postavili celý z různých plastových materiálů typu Komatex. Všechny díly modelu jsou ručně řezány a dále opracovány klasickými postupy. K lepení byla použita lepidla na plast, vteřinová lepidla i klasické epoxidy. Na závěr je model nabarven akrylátovými barvami ve spreji. Pojezdová kola jsou soustružena ze silonu, v každém jsou dvě ložiska. Hřídele a kliky jsou z oceli. Díly pásů jsou od kolegy Františka Lamky. Model pohání dva motory řady – 540, dvě převodovky z motorových pohonů, regulátor tuzemské výroby. V nástavbě je nádrž na litr vody a čerpadlo z vstřikovačů na 12 voltů. Tank je už plně pojízdný a chystá se i svítit a houkat.

Tento tank jsem již představil profesionální a dobrovolné hasičské veřejnosti při soutěžích „Krušnohorské ligy“ a Pražském „Hobby modelu“. Model jste mohli také shlédnout na veletrhu Pyros v Brně od 18. do 21. 5. 2004 či na „hasičských slavnostech v Litoměřicích“ 4. a 5. 6. 2004. Touto cestou bych chtěl poděkovat Frantovi Horákovi i Rakovnickému útvaru CO, díky kterým mohl vzniknout.


Petr Karas LOUNY
Člen RC Truck klubu

Za text a možnost nafocení tohoto speciálního modelu pro Požáry.cz poděkoval

Lukáš Vejvar
IŠŠE a OUPO
Chomutov
Sdílet